Tampereen pikaratikkahanke

raitiolinjan 3 aikataulut ovat nyt näin, voivat vielä muuttua elokuun alussa:
 

Liitetiedostot

  • Screenshot 2021-02-14 at 13.30.23.png
    Screenshot 2021-02-14 at 13.30.23.png
    21.2 KB · Lukukerrat: 948
Hyvä niin. Mä tarkoitin sitä kohtaa Keskustorilla, jossa bussit kääntyvät siihen Keskustorin terminaaliin. Ne kääntyvät Hämeenkadun etelälaidan jalkakäytävän ylitse, ja siinä on todella vilkas jalankulku eikä valoja. Se voi jumittaa.

Nyt en ymmärrä. Vaunuissa on tällä hetkellä mikroskooppisen pienillä valkoislla tarrakirjaimilla "TRO06" ohjaamon kohdalla sivuikkunan alla. Tämäkin taitaa olla kussakin vaunussa vain 2 kertaa, koskapa vaunusta riippuen sellainen joko on siinä omalla paikallaan taikka ei ole. Eli ilmeisesti kussakin päädyssä tuo numero on aina vain yhdellä puolella.

Onko järjestysnumeroita siis tulossa lisää, suuremmalla fontilla, useampiin paikkoihin?

Pitkällä tähtäimellä Keskustori poistuu kokonaan, mutta vasta sitten kun Sorin aukio on valmis ja Tampereella on monta ratikkalinjaa. Ja yksi mikä vähentää elokuussa ratikkaliikennettä länsipuolella, on se että ratikkalinja 1 kääntyy koskipuistossa Hatanpäälle päin.

Ja suojateiden muuttuminen ylityspaikoiksi muuttaa jalankulkijoiden etuoikeudet, jolloin ratikka on aina etuoikeutettu.

nuo numerot eivät ole muuttumassa mihinkään, itse olen nähnyt oikein hyvin ne.
 
Ovinappien painelu on korona-aikana turhaa ja lisää vain turhaan tartuntariskiä. Toivottavasti Tampereen raitiotie tekee saman kuin HKL eli ohjeistaa kuljettajaa avaamaan kaikki ovet kaikilla pysäkeillä. Vaunu tuulettuu ja nappien näplääminen jää pois.
 
Ovinappien painelu on korona-aikana turhaa ja lisää vain turhaan tartuntariskiä. Toivottavasti Tampereen raitiotie tekee saman kuin HKL eli ohjeistaa kuljettajaa avaamaan kaikki ovet kaikilla pysäkeillä. Vaunu tuulettuu ja nappien näplääminen jää pois.

Tuo ei ole kyllä HKL:lläkään toteutunut, usein ei kuljettaja avaa ovia.
 
Ovinappien painelu on korona-aikana turhaa ja lisää vain turhaan tartuntariskiä. Toivottavasti Tampereen raitiotie tekee saman kuin HKL eli ohjeistaa kuljettajaa avaamaan kaikki ovet kaikilla pysäkeillä. Vaunu tuulettuu ja nappien näplääminen jää pois.


Myös 25 asteen pakkasella ?
 
nuo numerot eivät ole muuttumassa mihinkään, itse olen nähnyt oikein hyvin ne.
Se, että sinä näet ne hyvin, ei ole mikään peruste olla muuttamatta niitä. Minulle ei tule näin äkkiseltään mieleen yhtä huonosti merkittyjä kylkinumeroita.
 
Jokainen keskustelu menee aina jankkaamiseksi, esimerkiksi jos joku kuvaisi ne numerot niin olisi helpompi kommentoida.
 
Netissä on jo aika paljon kuvia Tampereen ratikoista. Numerot näkyy esim. Wikipedian kuvassa (voi tosin vaatia zoomaamista, että näkee mikä vaunun numero on). Numero on etuoven vieressä valkoisella.

En ole Tampereen ratikkaa omin silmin nähnyt, mutta kyllä tuo numero tuossa kuvassa aika pieneltä näyttää. Ja nopeaa numeron katsomista voi ainakin tottumattomalle vaikeuttaa tuo etuliite TRO, joka vie huomiota varsinaiselta vaunun yksilölliseltä numerolta.
 
En ole Tampereen ratikkaa omin silmin nähnyt, mutta kyllä tuo numero tuossa kuvassa aika pieneltä näyttää. Ja nopeaa numeron katsomista voi ainakin tottumattomalle vaikeuttaa tuo etuliite TRO, joka vie huomiota varsinaiselta vaunun yksilölliseltä numerolta.

Jep, erityisesti tietysti hämää se, että niitä numeroita on siinä etuoven vieressä vähän satunnaisesti. Vaunut kun ovat kahteen suuntaan ajettavia, eli kussakin vaunussa pitäisi olla neljät numerot, jos haluaa, että kummankin etuoven vieressä (eli siis myös takaoven, josta tulee välillä etuovi) sellainen on. Nyt niitä ilmeisesti on ristikkäisissä kulmissa, joten jos seisot jalkakäytävällä ja seuraat tilannetta, niin satunnaisesti se numero on etuoven ja satunnaisesti takaoven vieressä.

Vaunujen yksilöinti olisi eriasteisia onnettomuuksia varten kuitenkin tärkeää, joten eiköhän tähän asiaan vielä palata.

Minua ei yhtään haittaa olla eri mieltä lauriran kanssa. Tämähän on mitä puhtain mielipidekysymys, että onko niitä numeroita riittävän monessa paikassa ja ovatko ne riittävän suuria. Eli meistä kumpikaan ei ole oikeassa eikä väärässä. Aika sitten näyttää, miten numeroasian lopulta käy.

Se, että numeron edessä on TRO, on yksi Tampereen ratikan junamaisuuksista ja varmaankin VR:n ansiota/syytä, miten päin sen sitten haluaa nähdä. Sm5:ssäkin lukee JKOY ja järjestysnumero. Se näyttää tottumattoman silmään hassulta, varsinkin kun peräkkäin on O0, mutta jo TRO11 näyttää nätimmältä sitten aikanaan. Tuohon kyllä tottuu.
 
Jep, erityisesti tietysti hämää se, että niitä numeroita on siinä etuoven vieressä vähän satunnaisesti. Vaunut kun ovat kahteen suuntaan ajettavia, eli kussakin vaunussa pitäisi olla neljät numerot, jos haluaa, että kummankin etuoven vieressä (eli siis myös takaoven, josta tulee välillä etuovi) sellainen on. Nyt niitä ilmeisesti on ristikkäisissä kulmissa, joten jos seisot jalkakäytävällä ja seuraat tilannetta, niin satunnaisesti se numero on etuoven ja satunnaisesti takaoven vieressä.

Kyllä niitä numeroita on se neljä per vaunu, eli jokaisen päätyoven vieressä. Taksin kanssa osumaa ottanut vaunu sai toisen kyljen päätyynsä uudet sivukeulapaneelit, joihin ei syystä tai toisesta ole vielä järjestysnumeroa asennettu takaisin. Myös eräässä toisessa vaunussa on sama tilanne, eli vain kolmessa kohtaa numerot. Liekö tuo toinen sitten se jakeluauton raapima yksilö.
 
Aamulehti ei oikein osaa päättää:

"Ratikan koeliikenteen lykkääminen on perusteltua"

...

"Kaupallisen koeliikenteen aloittaminen huhtikuussa on perusteltua, kunhan varaudutaan rajoittamaan yhtä aikaa matkustavien ihmisten määrää ja tekemään nopeitakin ratkaisuja tautilanteen muuttuessa."

https://www.aamulehti.fi/paakirjoitukset/art-2000007805178.html
Tämä nyt on tätä samaa pelonlietsontaa mitä jokainen media levittää tänä päivänä. Kun tutkii tilastoja niin voi todeta ettei mitään pandemiaa edes ole eikä tähän paljon puhuttuun tautiin kuole kuin yli 80-vuotiaat perussairaat. Joten vaunut vaan liikkeelle ja pelko pois!
 
Tämä nyt on tätä samaa pelonlietsontaa mitä jokainen media levittää tänä päivänä. Kun tutkii tilastoja niin voi todeta ettei mitään pandemiaa edes ole eikä tähän paljon puhuttuun tautiin kuole kuin yli 80-vuotiaat perussairaat. Joten vaunut vaan liikkeelle ja pelko pois!

ylläpito# tämä kommentti pitäisi poistaa, ei liity mitenkään Tampereen ratikkaan.
 
Takaisin
Ylös