Hyvä xxx,
Kiitos yhteydenotostanne, joka koski raitiovaunuvaloja.
Valtioneuvoston asetuksessa liikenteenohjauslaitteiden käytöstä (379/2020) säädetään muun muassa
raitiovaunuvalojen toiminnasta. Tällä hetkellä on olemassa kahdella eri tavalla toimivia
raitiovaunuvaloja.
Tapa 1:
Asetuksen 18 §:n mukaan tieliikenteen ohjaamiseen rautatien tasoristeyksessä on käytettävä
liikennevalo-opastinta, jossa on yläpuolella yksi tai kaksi pyöreää valoaukkoa vilkkuvaa punaista valoa
ja alapuolella yksi pyöreä valoaukko vilkkuvaa valkoista valoa varten. Säännöstä sovelletaan myös
raitiotien tasoristeyksessä.
Kyseinen pykälä viittaa niin sanottuun ”tasoristeysvaloon”, jota käytetään aina rautateiden
tasoristeyksissä. Myös sellaiset risteykset, joissa kulkee rautatien sijasta raitiotie, voidaan tarvittaessa
luokitella tasoristeyksiksi. Näin ollen myös raitiotien tasoristeyksessä voidaan käyttää kyseisen pykälän
mukaista valo-opastinta. Asetuksen 18 §:n mukainen raitiovaunuvalo näyttää siis vilkkuvaa punaista
valoa raitiovaunun ohittaessa risteyksen.
Tapa 2:
Asetuksen 19 §:n mukaan liikenteen ohjaamiseen lauttapaikalla, nostosillalla, kääntösillalla ja
paloaseman kohdalla saa käyttää liikennevalo-opastinta, jossa on yläpuolella yksi tai kaksi pyöreää
valoaukkoa vilkkuvaa punaista valoa ja alapuolella yksi pyöreä valoaukko vilkkuvaa ja kiinteää keltaista
valoa varten.
Saman pykälän 3 momentissa kuitenkin säädetään, että kyseenomaista liikennevalo-opastinta voidaan
käyttää myös raitiovaunuliikennettä ja linja-autoliikennettä risteävän liikenteen ohjaamiseen. Valo-
opasteet on annettava tällöin seuraavassa järjestyksessä: vilkkuva keltainen, kiinteä keltainen, kiinteä
punainen, vilkkuva keltainen. Kun tarvetta ohjaukseen ei ole, opastimet pidetään sammutettuina.
Toisin sanoen käytettäessä 19 §:n mukaista valo-opastetta raitiovaunuvalona, punainen valo pysyy
poikkeuksellisesti kiinteänä. Asetuksen 19 §:n mukainen raitiovaunuvalo näyttää siis kiinteää punaista
valoa raitiovaunun ohittaessa risteyksen.
Raitiovaunuvalon toimintatapa riippuu siis siitä, katsotaanko kyseessä olevan asetuksen 18 §:n
mukainen tasoristeys vai 19 §:n mukainen risteys. Kaupunki saa itse päättä, luetaanko raitiotieristeykset
18 §:n mukaisiksi tasoristeyksiksi vai 19 §:n mukaisiksi risteyksiksi ja näin ollen määrätä, kummanlaisia
valoja käytetään.
Liikenne- ja viestintäministeriö Käyntiosoite Postiosoite Puhelin
www.lvm.fi
Eteläesplanadi 16 PL 31 029516001
etunimi.sukunimi@lvm.fi
Helsinki 00023 Valtioneuvosto
kirjaamo@lvm.fi
Ystävällisin terveisin,
XXX
Yksikön johtaja, hallitusneuvos
Tieto-osasto, turvallisuusyksikkö
Liikenne- ja viestintäministeriö