Tampereen pikaratikkahanke

Hienoa. Nyt on aika kysyä, millä tavalla tuonne saa lippuja. Ulkomailla on tottunut siihen, että kunhan on rahaa kourassa, niin asia järjestyy, mutta näin HSL-alueella asuvana tiedän, että täällä lipun hankkiminen on tehty lähes mahdottomaksi. Joten millainen on tilanne Tampereella? Onko pysäkeillä tai vaunuissa automaatteja, joista tällainen satunnainen matkustaja voi ostaa rahalla tai kortilla kertalipun? Tai saako sellaisen jostain kioskista?

Tamperelaista matkakorttia minulla ei ole, eikä sellaista ole tarvetta hankkia. En myöskään aio ladata puhelimeen mitään sovelluksia yhtä ratikkamatkaa varten.

Nyssen tutut lipputuotteet matkakortti (arvo- tai kausilippuna), Nysse mobiilisovellus, Nyssen asiakaspalvelupisteestä (Frenckellin aukiolla) ostettava ennakkokertalippu, Nyssen asiakaspalvelupisteestä, rautatieaseman R-kioskilta tai linja-autoaseman Matkahuollosta ostettava vuorokausilippu, ja uusimpana pankkikortin lähimaksu, kelpaavat ratikassa. Sinun tapauksessasi siis pankkikortin lähimaksu tai käteisellä etukäteen palvelu-/myyntipisteestä ostettu ennakkokertalippu tai vuorokausilippu tulevat kyseeseen. Ratikoissa ja pysäkeillä ei ole lippuautomaatteja, eivätkä kuljettajat myy lippuja.

https://www.nysse.fi/liput-ja-hinnat.html
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti busseista saa 3,50 eurolla 90 minuutin lipun. Sehän se olis helpoin tapa, nousta johonkin randombussiin ja ostaa lippu ja kävellä keskiovista ulos, vaikka sitten seuraavalla pysäkillä, jos ei samalla ehdi. Vai onko busseissa lipumyynti koronakeskeytetty?

Vuorokausilippu oisi 8 euroa. Ei sekään välttämättä huono ostos olisi, mutta ilmeisesti niitä saa vain kolmesta paikasta.
 
Minä latasin puhelimeeni Nysse-sovelluksen ja ostin sillä vrk-lipun. Katsoin että se on vaivattomin ja edullisin tapa hoitaa tämä.
 
Onko ketään muuta ratikalla matkustanutta häirinnyt se, että Hervannan valtaväylän varrella eteneminen tahtoo olla monissa paikoissa vuoron perään jatkuvaa kiihdyttämistä ja jarruttamista/hidastamista? Nopeus heittelee paljon lyhyellä matkalla, kun taas bussilla eteneminen on tasaisempaa. Tää tietysti tuskin on ratikan vika vaan huonon liikennesuunnittelun. Jos ratikan ei olis pakko hidastaa reippaasti jokaiseen valo-ohjattuun risteykseen valtaväylän varrella niin eteneminen olis paljon tasaisempaa ja nopeampaa.
 
Vuorokausilippu oisi 8 euroa. Ei sekään välttämättä huono ostos olisi, mutta ilmeisesti niitä saa vain kolmesta paikasta.
Hyvä, että niitä saa sentään kolmesta paikasta, etenkin rautatie- ja linja-autoasemalta, jolloin suurimmalle osalle matkailijoista lipun ostaminen on nopeaa. Esimerkiksi Kuopiossa vuorokausilippuja myydään ainoastaan Valtuustotalolla, jonne on Matkakeskukselta noin kilometrin kävelymatka.
 
Minä latasin puhelimeeni Nysse-sovelluksen ja ostin sillä vrk-lipun. Katsoin että se on vaivattomin ja edullisin tapa hoitaa tämä.

Ja ainoa tapa matkustaa "lähi"junilla samalla lipulla.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:23 ----------

Näyttämällä lähimaksuun käytettyä pankkikorttia tarkastajan lukijaan? Ei tämä mitään rakettitiedettä ole, ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin etäluettava kortti.

ei taida olla tarkastajalla olla pankkikortin lukijaa
 
Mitä tulee itse tarkastukseen, niin se homma tuntuu olevan aika alasajettu. No, voi olla että se aktivoituu sitten raitiotien säännöllisen syysliikenteen aikana.

Kun tarkastushommat ulkoistettiin Nysse-liikenteessä HSL:lle, alkuun näki joitakin tarkastuspartioita. Sen sijaan, että he olisivat tehneet oikeita täsmäiskuja sinne, missä oltaisiin voitu kulkea väärillä vyöhykkeillä, katsottiin vain A-vyöhykkeellä lippuja sellaisilta, jotka olisivat tulleet B-vyöhykkeeltä.

Ensimmäisen vuoden jälkeen tarkastajia en ole havainnut. Tai sitten kuljen heidän epämukavuusalueellaan, vaikkakin lähes päivittäin.
 
Ja ainoa tapa matkustaa "lähi"junilla samalla lipulla.
Niin on valitettavasti. Mitään teknistä estettä ei pitäisi olla, miksei pahvinen vuorokausilippu, lähimaksu tai arvolippu käy junassa. Lukijatkin seisovat asemilla tyhjänpantteina, kun niitä käytetään vain satunnaisesti kausilipun tietojen tarkastamiseen.
 
Niin on valitettavasti. Mitään teknistä estettä ei pitäisi olla, miksei pahvinen vuorokausilippu, lähimaksu tai arvolippu käy junassa. Lukijatkin seisovat asemilla tyhjänpantteina, kun niitä käytetään vain satunnaisesti kausilipun tietojen tarkastamiseen.

Myös kausiliput on leimattava aseman laiturin lukijassa joka kerta, ennenkuin se muodostuu voimaan.
 
Ilmeisesti busseista saa 3,50 eurolla 90 minuutin lipun. Sehän se olis helpoin tapa, nousta johonkin randombussiin ja ostaa lippu ja kävellä keskiovista ulos, vaikka sitten seuraavalla pysäkillä, jos ei samalla ehdi. Vai onko busseissa lipumyynti koronakeskeytetty?

Vuorokausilippu oisi 8 euroa. Ei sekään välttämättä huono ostos olisi, mutta ilmeisesti niitä saa vain kolmesta paikasta.

Jostain artikkelista jäi mieleen, että 6.6. saakka ratikkavaunussa lähimaksu pankkikortilla maksaa 1 €. Voi vaihtaa myös johonkin bussiin, mutta tietysti ajan pitää ymmärtääkseni riittää myös m/p matkaan linjan päästä päähän.
 
Takaisin
Ylös