Ei intetä. Vain minä intän ja olen edelleen sitä mieltä.
Kannattaa perehtyä faktoihin, ja ymmärtää mitkä omat oletukset ovat virheellisiä.
Mitä tulee maanpinnalle siirtymiseen tunneliseisakkeelta, siihen ei mene sen enempää aikaa kuin kadun ylitykseen. Suojatien risteyksessä joudut usein odottelemaan 5-10 min. jalankulkijoiden vihreitä.
Ymmärtänet itsekin, että tämä ei pidä paikkansa. Suojatievalojen viiveet Tampereen keskustassa eivät ole 5-10 min, vaan yleensä kymmenissä sekunneissa.
Kansainvälisen kokemuksen mukaan järkevin liikenneratkaisu Tampereen keskustassa olisi Hämeenkadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi, jolloin pääosan liikennevaloista voisi poistaa.
Mitä sitten, jos se vähän enemmän maksaa?
Jos ei tehdä keskustan tunnelia (esim 2 km x 70 M€ vrt 2 km x 15 M€ = 110 M€ hintaero)
saadaan noin 10-15 km laajempi raitioverkko esikaupunkialueille. Tampereella tämä tarkoittaisi esimerkiksi raitiotietä myös Tesomalle, Kaukajärveen ja Vuorekseen Lentävänniemi - Hervannan lisäksi.
Raha kannattaa aina sijoittaa niin, että se tuottaa eniten hyötyä.
Tunneli Tampereen keskustassa ei tuota mainittavia hyötyjä seuraavista yksinkertaisista syistä:
- Raitiotien matkanopeus keskustan läpi olisi tunnelissa vain marginaalisesti nopeampi
- Hyvilläkin asemajärjestelyillä tämä aikahyöty häviää siirtymiseen tunnelista maan pinnalle
- Maanalaisuus heikentää raitiotien vetovoimaisuutta verrattuna liikkumiseen Hämeenkadulla maan päällä.
Uskon edelleen, että Outokumpu Oy pystyisi tekemään tunnelia puolet halvemmalla kuin YIT.
Kaikkea voi uskoa. Itse uskon tällaista oletusta mieluummin käytännön kokemuksiin Helsingin tunneliprojekteista, joissa Outokumpu Oy ei ollut tarjoajana.
Samoin ratikoiden pitäisi ottaa aina huomioon VRn liikenne. Siinä sitä sitten odoteltaisiin aina 5-10 min.
Nykyisen rautatielain mukaan se, joka on myöhässä, väistää. Karlsruhessa, jonka ympäristössä on Tamperetta vilkkaampi junaliikenne, tällaisia viiveitä ei ole.
Piti vielä lisätä, että keskustan liikkeet voisivat myös osallistua tunnelin rahoitukseen. Toisihan se asiakkaita.
Tunneli ei tuo enempää vaan vähemmän asiakkaita kuin pintarata. Pintarata houkuttelee käytännön kokemusten enemmän matkustajia kuin tunneli, kun muut parametrit ovat samat.
Ainoa erityishyöty tunnelissa keskustan liikkeiden kannalta on se, että sillä voidaan ihmiset pakottaa esim. tiettyyn kauppakeskukseen.