- Liittynyt
- 15 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 638
Mikä pitkä matka tämä nyt on ?Jos Lentävänniemi on paras suunta pikaratikalle, sitä ei kannata lainkaan. Lentävänniemi on itsessään pienehkö lähiö ja sieltä on ptikä matka keksustaan.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mikä pitkä matka tämä nyt on ?Jos Lentävänniemi on paras suunta pikaratikalle, sitä ei kannata lainkaan. Lentävänniemi on itsessään pienehkö lähiö ja sieltä on ptikä matka keksustaan.
Miksei 5000 asukasta mukamas riittäisi perustelemaan raitiotietä? Lentävänniemestä matka keskustaan voi tuntuakin pitkältä, sillä onhan matkan varrella ruuhka-aikoina tukkoiset rantaväylä ja Pispalan valtaväylä. Lentävästäniemestä voitaisiin kulkea raitiovaunulla käytännössä aina Amuriin saakka ilman että tarvitsee pysähtyä muualla kuin pysäkeillä tai hidastella kadulla autojen seassa.Jos Lentävänniemi on paras suunta pikaratikalle, sitä ei kannata lainkaan. Lentävänniemi on itsessään pienehkö lähiö ja sieltä on ptikä matka keksustaan.
Itse en näe tuossa asukasmäärässä 10-15 min. välein kulkevalle ratikalle mitään estettä. Kyllähän alueelle on vilkasta bussiliikennettäkin para-aikaa.Jos ratikka lähtee Lentsusta, se voisi pysähtyä kenties uudella Niemenrannan asuma-alueella. Sinne tulee 4000 asukasta. Pispalassa matkustajapotentiaalia radan varressa ei juurikaan ole, muutama puuhökkeli 500 metrin etäisyydellä radasta sekä muutama hassu kerrostalo Paasikiventien varrella.
Ja siis kaikki tämä n. 10 000 asukasta lähes 10 kilsan pituisen ratikkaradan varteen. Joku tolkku pitää verovarojenkin tuhlaamisessa. Ratikalle pitää olla kunnollinen ja tiivis asukasmäärä.
Hervanta sopisi ratikalle periaatteessa hyvin. Ainoa ongelma -paha sellainen- on, että aluetta ei ole suunniteltu joukkoliikenteelle lainkaan. Jos vedät linjan Vuorekseen - joka on myös kaukana Hervannasta- TTY jää sivuun. Opiskelijankatu myös.
Ei nyt koko radanvarren joka metriä tarvitse olla rakennettu jotta ratikka kannattaisi. Toki mitä enemmän asukkaita sitä enemmän käyttäjiä luonnollisesti, mutta itse näen pikaratikan parhaina puolina juuri nopeat rataosat lähiöistä ja taajamista keskustaan, joiden välillä voi olla vähemmän pysähdyksiä. Itse pistäisin pääpainon nykyisille lähiöille kuten Hervanta, Lentävänniemi, sekä Tesoma ja uusille Vuoreksen, Nurmi-Sorilan ja vaikkapa Ranta-Tampellan alueille.Laulunmaa Muotialassa olisi myös jo pitänyt tehdä ratikkaa silmälläpitäen. Kerroksia lisää ja tiiviimmäksi. Myös Sotilaankadun ja Vuohenojan välinen laakso pitää rakentaa tiiviisti jos ratikka tulee.
Myöskään mitään poistumislaituria ei tarvita. Hätäpoistuminen voi tapahtua vastaantulevan ratikan kiskoja pitkin. Sitä vastaantulevaa ratikkaa ei tule sähkökatkon aikana.
Jos ratikka itsessään simahtaa keskelle tunnelia, siitä voi ilmoittaa muulle liikenteelle, että matkustajat kävelevät nyt sillä ja sillä osuudella radalla, jolloin muu liikennekin tulee pysäyttää.
Miten valot toimivat sähkökatkostilanteessa ? Eivät ainakaan verkkovirralla.
Holveja ja tunneleita louhitaan suomessa varmaan kilometritolkulla vuosittain kaivostoiminnassa. Outokumpu Oy saattaisi louhia tunnelia ehkä puoleen hintaan YIThen verrattuna.
Liukuportaita ja hissejä on kaikki liikekeskukset väärällään, joten ei ne voi mitään ihmeitä maksaa.
Mikä pitkä matka tämä nyt on ?
Ajan vain sitä takaa, että aika monessa paikkaa Tampereella peli on pikaratikan suhteen menetetty huonolla kaupunkisuunnittelulla jo 1960- ja 70-luvuilla.
Pitäisi oikeastaan ottaa asiasta selvää. Tämähän voisi olla onnenpotku länsimetroilijoile, jos näin olisi.
Jos tämä koituu ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi niin silloin on tyytyminen yhteen runkolinjaan, joka kulkee Hervannan lävitse ja bussit hoitavat laita-alueet.Hervannan asukasmäärä riittää yhdelle linjalle, mutta alue rakennettu niin, että yhdellä linjalla ei sitä saa katetuksi. Haarottaminen heikentää vuorovälejä ja heikentää investoinnin hyötyjä.
Porin radalta voidaan aina rakentaa linja kulkemaan vaikkapa linjan 26 reittiä pitkin Haukiluomaan, jolloin saadaan Tesoman aluekkin paremmin palveltua. Porin rataa koko matkan kulkevat ratikat palvelisivat Nokiaa. Se mikä pitäisi todellakin tehdä olisi se ettei Tampereen pikaratikka tukeutuisi liityntäliikenteeseen, vaan siihen että se korvaisi raskaasti kuormitettuja bussilinjoja.Tesoma on myös vaikea. Alueen väkirikkaimmat paikat (kuten Virontörmänkatu ja Kohmankaari) eivät sijaitse kävelyetäisyydellä Porin radasta. Jos itse asuisin vaikkapa Virontörmänkadun loppupäässä, kannattaisin ilman muuta nykyistä bussisysteemiä kuin kilometrin kävelyä ja /tai liityntäliikennettä.
Toki jos ennen oltaisiin osattu varautua ratikkaan olisi voitu alueet suunnitella järkevämmin, mutta en näe että peli olisi kokonaan menetetty. Pitää vain suunnitella linjat niin että niistä on mahdollisimman paljon hyötyä nykyisillekkin alueille. Tulevaisuuden isoilla asuinalueilla pitäisi jo tässä vaiheessa osata varautua ratikkaan, niinkuin Vuoreksessa ollaan tehtykin.Joka metri radan varrella ei tarvitsekaan olla asuttu, olen samaa mieltä. Ajan vain sitä takaa, että aika monessa paikkaa Tampereella peli on pikaratikan suhteen menetetty huonolla kaupunkisuunnittelulla jo 1960- ja 70-luvuilla.
Tämän suhteen ei ole liian myöhäistä vielä. Entisessä pikaratikan suunnitelmassahan piti tulla paljon radan varteen uudisrakentamista. Esim: Porin radalla Lehtimäkeen, Parkanon radalla Mäkkylään ja Teivoon, Oriveden radalla Hankkioon ja Toijalan radalla Kuljuun. Nämä alueet voidaan edelleen rakentaa hyvin palvelevan kiskoliikenteen varaan.Toijalaan menevää rataakin voitaisiin hyödyntää täysin eri tavalla, jos Peltolammi ja Multisilta olisi rakennettu tiukasti kiinni rataan ja sen nimenomaan radan molemmille puolelle. Pelkästään näissä kahdessa kaupunginosassa pikaratikalta on hukattu niiden nykyinen asukasmäärä + radan toinen puoli eli 15 000 asukasta.
Muuten hyvä, mutta mielestäni ratikan pitäisi kulkea Arkkitehdinkatua Etelä-Hervannassa.Ultrix sanoi:- Hervannassa optimaalinen linjaus kulkee mielestäni oheista reittiä:
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UT...,0.109863&z=13 mahdollistaen lyhyet kävelymatkat Hermian (myös TTY) alueelle
Suomessa ei oikein voi rakentaa 8 kerrosta korkeampia taloja. Tuon korkuinen rakennus edellyttää parkkipaikalle varattua tonttia, joka on n. 3-4 kertaa itse talon vaatima pinta-ala.Multsun poika sanoi:Laulunmaa Muotialassa olisi myös jo pitänyt tehdä ratikkaa silmälläpitäen. Kerroksia lisää ja tiiviimmäksi. Myös Sotilaankadun ja Vuohenojan välinen laakso pitää rakentaa tiiviisti jos ratikka tulee.
Suosittelen vierailemaan Helsigin Pasilassa katsomassa 13-kerroksisia tornitaloja ja talojen alakerroksiin (osittain myös maan alle) rakennettuja parkkihalleja.Suomessa ei oikein voi rakentaa 8 kerrosta korkeampia taloja. Tuon korkuinen rakennus edellyttää parkkipaikalle varattua tonttia, joka on n. 3-4 kertaa itse talon vaatima pinta-ala.
Suomessa ei vielä osata tehdä kerrostaloja siten, että kaksi ensimmäistä kerrosta olisi parkkihalleja. Asuintaloja ei osata tehdä myöskään siten, että alin kerros olisi maanpinnan alapuolella, vaan rakentaminen aloitetaan maanpinnasta.
Jos minä saisin päättää, niin en täyttäisi koko lahtea. Sen sijaan "sillan" voisi tehdä täyttömaalla, johon jätettäisiin pari alikulkutunnelia pienveneitä varten.Tuosta missä tuo musta viiva kulkee niin täyttäkää lahti viivaan asti ja siirtäkää teollisuusalue muualle. Jo mahtuu ratikan varrelle asukkaita. Samaan aikaan kannattaa pitää huolta kaavoitusmaan riittävyydestä ja esm uusia teollisuusalueita varten liittää alueita naapurikunnista.