Bussien kapasiteettia ja vuorotiheyttä voi
kasvattaa
Bussien kapasiteettia voi toki hieman kasvattaa Tampereella nykyisin käytössä olevista nivelbusseista. Suurin kapasiteetti on kaksinivelbusseilla, joita on sekä polttomoottori- että johdinbusseina. Tällaisten bussien ruuhkan maksimikapasiteetti on noin 180 matkustajaa,
Tämänhetkisen Tampereen ja YTV:n tiedon mukaan sekä nivel- että kaksinivelbussien hankintahinta ja käyttökulut ovat niin merkittävästi teliautoja korkeampia, että niiden käyttö ei ole taloudellisesti perusteltua.
Pikaraitiovaunujen yhden vaunun kapasiteetti on 200-300 matkustajaa ja kahden vaunun junan 500-600 matkustajaa.
Muistuttaisin vuorotiheyden osalta kahdesta asiasta:
- Kuljettajatunti maksaa nykyisin noin 30€. Bussiliikenteessä kuljettajakulut ovat noin 60-70% kustannuksista.
- Tampereella Hämeenkadulla bussien vuoromäärä on niin suuri, että ne haittaavat toistensa kulkua.
Myös n.s. johdinautoja valmistetaan ja käytetään maailmalla.
Niin valmistetaan ja ne ovatkin mainioita vekottimia. Ks. esim.
www.trolleymotion.org Johdinauton kapasiteetti on sama ja matkanopeus käytännössä sama kuin dieselbussin. Oleellisin etu on mahdollisuus joustavasti päästöttömään energiantuotantoon.
Kieltämättä se kiskobussin kyyti on vähän bussikyytiä tasaisempaa, mutta ajallisesti mahdollisimman lyhyellä työmatkalla sillä ei ole paljoakaan merkitystä.
Tampereella joukkoliikennematkan keskipituus on noin 6 km, ja useista lähiöistä matka keskustaan on noin 10 km. Tämä tarkoittaa, että 20-30 minuutin joukkoliikennematkoja on paljon. Tällaisella matkalla mukavuudella on merkitystä. Lyhyellä matkalla seisten mukavuus voi olla vielä keskeisempi tekijä kuin pitkällä, jolla saa istumapaikan.
keskustaliikenteessä kuitenkaan suurta merkitystä, koska suurin osa energiasta menee kiihdytyksiin.
Yksi oleellisista raitioliikenteen eduista on juuri se, että kiihdytyksiä tarvitaan vähemmän tieliikennelakien mukaisen etuajo-oikeuden takia sekä siksi, että rata voidaan optimoida niin, että kiihdytyksiä tarvitaan vähemmän.