- Liittynyt
- 15 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 638
Kahdesta syystä.Elikkä kiteytetysti voitaisiin vastata kysymykseesi kysymyksellä: Miksi siirtää joukkoliikenne kalliilla maan alle, vapauttaen samalla autoille lisää tilaa, kun samalla rahalla saisi maanpäällistä joukkoliikennettäkin kehitettyä nopeammaksi?
1. Katuratikka joutuu seurailemaan katulinjauksia t.s. kiertelemään katuja pitkin. Voit katsoa Tampereen kartasta esim. Keskustorin ja Koskikeskuksen sijainnit, yhdistää ne vaikka viivoittimella ja katsoa, miten kauaksi Hämeenkatu ja Hatanpään valtatie jäävät viivoittimesta.
Kuten tunnettua, oikaiseminen lyhentää matkaa ja siihen käytettävää aikaa
2. Tunneliratikka voisi ajaa max 100 km/h, kun katuratikkaa hidastaa keskustan 40 km/h nopeusrajoitus, jota sitäkin ollaan tiputtamassa 30:iin Tunnelissa käytettävä nopeus riippuu tietysti pysäkkitiheydestä.
No voisinhan toki. Ne kolme tärkeintä tekijää ovat nopeus, nopeus ja nopeus.Tästä on keskusteltu jo ennekin, mutta kertoisitko ihan omin sanoin jälleen miksi maanalainen ratikka palvelisi paremmin kuin maanpäällinen?
Matkusmukavuus paranee vähemmillä pysähdyksillä, kun tunnelissa ei ole liikenne-esteitä.
Vielä yksi seikka. Matkustajien ei tarvitsisi kävellä kylmässä, vesi- eikä räntäsateessa, kun ratikkaan pääsisi esim Koskikeskuksen sisätiloista ja päinvastoin. Sama Rautatieasemalla.