Tampereen pikaratikkahanke

Sillalla ei ole nyt tässä luonnollisesti ole mitään tekemistä vaan (Lentävänniemen) radalla siitä eteenpäin. Esim. Lielahden kauppakeskus pitäisi ohittaa täysn tai rakentaa rata kulkemaan siloilla kulkevana "ilmaratana" alueen lävitse.
Ei tarvitse. Juna voisi kulkea omalla reitillään Lentävänniemeen ja kauppakeskukseen haluavat käyttäisivät bussia.

Lähijunat vaativat korkeammat laiturit kuin ratikka ja asemat on aina eristettävä muusta liikenteestä (eli ne eivät voi olla esim. kadulla) ja yleensä lähijunien radoilla ei käytetä laituripolkuja vaan alikulkuja ja siltoja, sillä rata tehdään aina täysin eristetyksi. Otetaan vertailukohteeksi Vantaankosken rata. Hiukan ihmetyttää miksei laituripolkuja oikein käytetä raskailla lähiliikenneradoilla, mutta yleensä vastaavilla pikaraitioteillä. Olisikohan siihen joku oikein tekinen syykin olemassa?
Lentsun radalla toteutus olisi helppoa, kun juna saisi kulkea omalla reitillään Lentsuun asti.
Eihän 3,2 m:n levyinen juna edes mahdu katuverkkoon.

Katsoppas nyt tarkemmin sillan eteläpuolta (keltaisesta Tka7 veturista eteenpäin). Siinä näkyy tasoristeys. Siinä olen käynyt ja valokuvannutkin. Sillalla on yksi raide, joka jatkuu aina tehtaan pihaan asti. Joten nyt saat itse katsoa tarkemmin. Käytä vaikkapa keltaista veturia vertailukohtana niin huomaat että kyseisellä sillalla ei mahdu ohittamaan kaksi junaa. jo pelkän sillan alta kulkeminen/ajaminen saa huomaamaan että sillä on vain yksi raide.
Voi jukra kun olisit kävellyt vielä muutaman kymmenen metriä sen kamerasi kanssa, että olisi se siltakin näkynyt. Juuri tuo Lietsun aseman ja sillan väli onkin yksiraiteista. Kyllä se siinä ilmakuvassa ihan kaksiraiteiselta näyttää, vaikka kuinka katsoisi. Liekö sitten näköharha ?

Silta on ollut käytössä ihan tähän päivään saakka ilman katkoja tietääkseni. Viime kuussa vielä näin tehtaalla veturin töissä. Jokos M-real on lopettanut? Ja viime vuosina olen monet kerrat nähnyt sillalla liikennettä.
Ai jaa. Minä en ole sitten sattunut samaan aikaan paikalle. Eiköhän M-Real lopettanut ihan hiljakkoin ?
 
Viimeksi muokattu:
Ei tarvitse. Juna voisi kulkea omalla reitillään Lentävänniemeen ja kauppakeskukseen haluavat käyttäisivät bussia.
Eli lisää vaihtoja, vai kulkisko sitten Lentävästäniemestä rinnakkainen bussilinja oikein kauppakeskukseen. Vai tulisiko radalle syöttöliikennettä? Silloin vasta Lielahti, Lintulampi, Niemi ja Lentävänniemi muuttuisivatkin itä-Helsingiksi (ja tulevaisuuden etelä-Espooksi).


Eihän 3,2 m:n levyinen juna edes mahdu katuverkkoon.
Mutta 2,6 metriä leveä ratikka mahtuu, joten miksi estää nämä mainiot laajenemisreitit valitsemalla aivan liian ylisuuri ja suppammin kulkevaa kulkupeli?


Voi jukra kun olisit kävellyt vielä muutaman kymmenen metriä sen kamerasi kanssa, että olisi se siltakin näkynyt. Juuri tuo Lietsun aseman ja sillan väli onkin yksiraiteista. Kyllä se siinä ilmakuvassa ihan kaksiraiteiselta näyttää, vaikka kuinka katsoisi. Liekö sitten näköharha ?
Sori mutta enpä tullut kuvaa ottaessani tällaita tilannetta huomioineeksi. Sillalla on vain yksi raide. Kuvassa saattaa hämätä sillalla olevat suistumisen estävät kiskot radan keskellä. Ja katsoppas tarkkaan sillan pohjoispuolta (tehtaan puolta). Siinä on selkeästi yksi raide (Seuraa sitä aina tehtaan pihan ensimmäiselle vaihteelle). Eli miksi silta olisi kaksiraiteinen, mutta molemmat päät yksiraiteisia? Tästä asiasta en jaksa enää kinata sillä silta on yksiraiteinen ja sen tiedän sataprosenttisella varmuudella.

Kaupunkilehti Tamperelainen on myös avannut keskustelusivuston: http://www.tamperelainen.fi/content/view/full/425369
Varmaan ensimmäinen keskusteluketju jossa ei ole yhtään ratikkaa vastustavaa kommenttia! :eek:

Jotenkin tuntuu että väki on hyväksynyt paremmin nykyisen "katuratikan" kuin edellisen rataverkkoa hyödyntävän pikaratikan. Vaikuttaisiko tunnelin pois jättäminen asiaan, vai ympäristötietoisuuuden lisääntyminen, vai kenties se että ratikan reitti on pienempi ja helpommin ymmärrettävä. Vai onko porukka niin turtunut vuosia jatkuneeseen ratikoista keskusteluihin niin että ei jaksa enää negatiivisia mielipiteitä kirjoitella. :lol:
 
Eli lisää vaihtoja, vai kulkisko sitten Lentävästäniemestä rinnakkainen bussilinja oikein kauppakeskukseen. Vai tulisiko radalle syöttöliikennettä? Silloin vasta Lielahti, Lintulampi, Niemi ja Lentävänniemi muuttuisivatkin itä-Helsingiksi (ja tulevaisuuden etelä-Espooksi).
Ei. Junamatkustajat asioisivat keskustassa, kuten pikaratikan tarkoituskin on. Tässä tapauksessa siis junamatkustajat


Mutta 2,6 metriä leveä ratikka mahtuu, joten miksi estää nämä mainiot laajenemisreitit valitsemalla aivan liian ylisuuri ja suppammin kulkevaa kulkupeli?
Lentsuun ei tarvita erikseen pikaratikkaa ja lähijunaa. Syöttöliikennettä hoidettaisiin pikkubusseilla.


Sori mutta enpä tullut kuvaa ottaessani tällaita tilannetta huomioineeksi. Sillalla on vain yksi raide. Kuvassa saattaa hämätä sillalla olevat suistumisen estävät kiskot radan keskellä. Ja katsoppas tarkkaan sillan pohjoispuolta (tehtaan puolta). Siinä on selkeästi yksi raide (Seuraa sitä aina tehtaan pihan ensimmäiselle vaihteelle). Eli miksi silta olisi kaksiraiteinen, mutta molemmat päät yksiraiteisia? Tästä asiasta en jaksa enää kinata sillä silta on yksiraiteinen ja sen tiedän sataprosenttisella varmuudella.
Sori, mutta nyt on pakko myöntää olleeni väärässä. Katsoin kuvaa pohjoisesta ja yksi raidehan siinä vain on.
 
Viimeksi muokattu:
Ei. Junamatkustajat asioisivat keskustassa, kuten pikaratikan tarkoituskin on. Tässä tapauksessa siis junamatkustajat
Toivottavasti asioivat Tullintorilla, tai Stockmannilla sillä muuten seuraa pitkä kävelymatka, tai pakollinen vaihto busseihin mentäessä muihin keskustan kohteisiin asioimaan.

Lentsuun ei tarvita erikseen pikaratikkaa ja lähijunaa.
Ratikkaa ja lähijunaa en ole ehdottanutkaan Lentsuun, vaan pelkkää ratikkaa.

Syöttöliikennettä hoidettaisiin pikkubusseilla.
Elikkä tapahtuisi juuri se mitä tulee tapahtumaan muutaman vuoden kuluttua etelä-Espoossa... (paitsi että siellä tulee olemaan isommat bussit)

Pikkubusseilla hoidettava syöttöliikenne (kuten koko liityntäliikenne ylipäänsä) on mielestäni huono tapa hoitaa joukkoliikennettä. Se tuo aina pakollisen vaihdon vaivan matkustajille ja aiheuttaa sekaannusta. Ainoa hyvä syöttöliikenteen muoto on poikkittaislinjat, sillä ne tarjoavat mahdollisesti nopeammat yhteydet eri puolille kaupunkia, kuin että lähtisi keskustan kautta kiertämään.
 
Toivottavasti asioivat Tullintorilla, tai Stockmannilla sillä muuten seuraa pitkä kävelymatka, tai pakollinen vaihto busseihin mentäessä muihin keskustan kohteisiin asioimaan.
Tai vaihto aseman ali kulkevaan tunneliratikkaan. Harvoin ihmiset kuitenkaan lähtevät keskustaan vain asioimaan, vaan asiointi hoidetaan työmatkan yhteydessä. Suuremmat huonekalu- ja kodinkoneostokset kuljetetaan kuitenkin aina yksityisautolla. Joko myyjän tai ostajan.
 
Tai vaihto aseman ali kulkevaan tunneliratikkaan.
Ja liukuportaissa... Joo eiköhän tämä ole ennenkin kirjoitettu :smile:

Harvoin ihmiset kuitenkaan lähtevät keskustaan vain asioimaan, vaan asiointi hoidetaan työmatkan yhteydessä.
Mutta vaikka asioitaisiin työ tai vapaa-ajan matkalla, niin se ei muuta sitä että linjaus olisi parempi keskustan lävitse useammalla pysäkillä, palvellen useampaa tavarataloa kuin pelkkä rautatieaseman pysäkki.

Suuremmat huonekalu- ja kodinkoneostokset kuljetetaan kuitenkin aina yksityisautolla. Joko myyjän tai ostajan.
Jep. Voi olla hankalaa kuljettaa uutta sohvaa tai jääkaappia bussissa. :lol:
 
Ja liukuportaissa... Joo eiköhän tämä ole ennenkin kirjoitettu :smile:
On siinä ikäänkuin jotain tuttua. Tosin siinä aseman kohdalla tunneliratikka saisi kulkea heti kadunpinnan alapuolella, joten liukuportaat eivät niin pitkät olisi. Vain Tammerkosken alitukseen tarvitaan vähän syvempi sukellus.


Mutta vaikka asioitaisiin työ tai vapaa-ajan matkalla, niin se ei muuta sitä että linjaus olisi parempi keskustan lävitse useammalla pysäkillä, palvellen useampaa tavarataloa kuin pelkkä rautatieaseman pysäkki.
Mutta niinhän bussit palvelevatkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tosin siinä aseman kohdalla tunneliratikka saisi kulkea heti kadunpinnan alapuolella, joten liukuportaat eivät niin pitkät olisi.
Vaikka tunneliasema olisikin suoraan maanpinnan alla niin matka rautatieaseman laitureilta on ratikan asemalle aivan liian pitkä. Samaten myös matka rautatieasemalta kestää oman aikansa bussipysäkeille. Joten siksi olisi parempi käyttää koko keskustan kautta kulkevaa suoraa yhteyttä, kuin että lähdettäisiin kiertämään suurinta osaa siitä. Lähijuna Lentäväänniemeen ei aiheuttaisi muuta kuin pitkiä kävelymatkoja ja vaihtoja, sekä rajoittaisi radan linjaamista.
 
Vaikka tunneliasema olisikin suoraan maanpinnan alla niin matka rautatieaseman laitureilta on ratikan asemalle aivan liian pitkä.
Samaten myös matka rautatieasemalta kestää oman aikansa bussipysäkeille. Joten siksi olisi parempi käyttää koko keskustan kautta kulkevaa suoraa yhteyttä, kuin että lähdettäisiin kiertämään suurinta osaa siitä. Lähijuna Lentäväänniemeen ei aiheuttaisi muuta kuin pitkiä kävelymatkoja ja vaihtoja, sekä rajoittaisi radan linjaamista.

Sama lähijuna voisi ajaa myös Hervantaan, siis 3,2 m:n levyinen. Näin Hervannan ja Lentsun välillä olisi suora ja nopea junayhteys. Eihän juna koskaan perille vie, eikä ole tarkoituskaan. Ei se ratikkakaan joka paikkaan vie.
 
Sama lähijuna voisi ajaa myös Hervantaan, siis 3,2 m:n levyinen.
Mikä vaatisi käytännössä tunnelia, sillä Hervannassa ei ole tilaa maan päällä.

Näin Hervannan ja Lentsun välillä olisi suora ja nopea junayhteys.
Ratikalla Hervannan ja Lentävänniemen välillä olisi myös suora yhteys (keskussairaalan kautta) joka ei tarvitse yhtään liityntäliikennettä ja joka kulkee suoraan keskustaan asti, eikä jää sen laidoille.

Eihän juna koskaan perille vie, eikä ole tarkoituskaan. Ei se ratikkakaan joka paikkaan vie.
Ratikalla olisi tarkoitus päästä mahdollisimman lähelle, toisin kuin junilla. Ratikalla ei pääse joka paikkaan, joten busseja tarvitaan edelleen luonnollisesti. Keskutorin ja Koskipuiston näen mainiona liikenteellisenä solmuna, josta olisi käytännössä vaihtoyhteydet joka puolelle kaupunkia.
 
Mikä vaatisi käytännössä tunnelia, sillä Hervannassa ei ole tilaa maan päällä.
No joo. Ehkä se lähijunan tuominen Hervantaan ei niin hyvä idea olekaan .

Ratikalla Hervannan ja Lentävänniemen välillä olisi myös suora yhteys (keskussairaalan kautta) joka ei tarvitse yhtään liityntäliikennettä ja joka kulkee suoraan keskustaan asti, eikä jää sen laidoille.
Tuosta olen samaa mieltä, että se Keskussairaala pitäisi saada raideliikenteen piiriin ilman muuta. On se sen verran vilkas liikennepaikka. Sen "Elämän liekki"-patsaan voisi hävittää siitä pääoven edestä ja tuoda pistoraiteen siihen. Lenkkiä siinä ei mahdu tekemään.

Ratikalla olisi tarkoitus päästä mahdollisimman lähelle, toisin kuin junilla. Ratikalla ei pääse joka paikkaan, joten busseja tarvitaan edelleen luonnollisesti.
Näinhän se on. Myös metrokaupunki Helsingissä tarvitaan edelleen busseja.

Keskutorin ja Koskipuiston näen mainiona liikenteellisenä solmuna, josta olisi käytännössä vaihtoyhteydet joka puolelle kaupunkia.
Mutta niinhän ne nytkin ovat. Sen sijaan raiteiden tuomisesta kadulle olen samaa mieltä Timo P. Niemisen kanssa.
 
Sen "Elämän liekki"-patsaan voisi hävittää siitä pääoven edestä ja tuoda pistoraiteen siihen.
...hidastuttamaan muitten matkustajien matkaa. Nykyisten bussipysäkkien luota on vielä siedettävä kävelymatka pääoville, vaikka suunnittelemasi pistoraide toki joidenkin matkaa lyhentäisi.

Näinhän se on. Myös metrokaupunki Helsingissä tarvitaan edelleen busseja.
Mikään liikenneväline ei voi mielestäni korvata busseja kokonaan. Eikä mikään maanalainen liikenne maanpällistä.

Itse pidin entisestä mallista paljon, jossa rataverkkoa hyödyntävä pikaraitiotie muodosti koko lähialueen runkoverkoston, jota bussiliikenne tuki. Hyvin yksinkertainen ja kätevä verkosto. Tulevasta (Huom: olen sen verran luottavainen että puhun jo tulevasta ratikasta) ratikasta saa kyllä samanlaisen verkon vielä väkerrettyä, jos niin halutaan.


Mutta niinhän ne nytkin ovat.
Niin ovatkin ja sitä suuremmalla syyllä tulisi niin ratikka kuin lähijunatkin (=duoratikat) linjata näiden kahden pysäkin lävitse.
 
Sen "Elämän liekki"-patsaan voisi hävittää siitä pääoven edestä ja tuoda pistoraiteen siihen.
...hidastuttamaan muitten matkustajien matkaa. Nykyisten bussipysäkkien luota on vielä siedettävä kävelymatka pääoville, vaikka suunnittelemasi pistoraide toki joidenkin matkaa lyhentäisi.
Siedettävä kävelymatka siis myös esim sairaan lapsen kanssa räntäsateessa tai lumituiskussa ? Vaikka se hidastaisikin muiden matkaa, he saisivat kuitenkin istua lämpimässä vaunussa räntäsateelta suojassa, kun ratikka kävisi pysähtymässä muutaman sekunnin ajan.

Pistoraide ei hidasta matkaa sen enempää kuin vastaavan pituinen lenkkikään.
 
Vaikka se hidastaisikin muiden matkaa, he saisivat kuitenkin istua lämpimässä vaunussa räntäsateelta suojassa, kun ratikka kävisi pysähtymässä muutaman sekunnin ajan..
No jos sinusta muutama sekunti kestää 60-100 sekuntia. Tämä on oma arvioni siitä kauanko vaunun kääntöön menisi.


Pistoraide ei hidasta matkaa sen enempää kuin vastaavan pituinen lenkkikään.
Kyllä hidastaa. Muista ohjaamon vaihto. Jos sade koetaan niin pahana asiana, niin rakennetaan sitten katos kävelytielle pysäkiltä pääovelle. Tulisi halvemmaksi kuin uusien raiteiden ja ilmalankojen veto pääovelle.
 
Takaisin
Ylös