Tampereen pikaratikkahanke

No minulle ei. Syy on siinä, että olen niin pihi, että en osta Aamulehden näköislehteä kovin usein. Tamperelaisen luen joskus netissä, mutta mielestäni siinäkään ei ole ollut paljon. Myöskään Tampereen radio ei ole valtavasti asiaa nettisivuillaan tuonut esiin. Ongelma voi olla tietysti siinäkin, että en ole nyt Suomessa, mutta jotenkin minulle on jäänyt sellainen tunne, että ratikka-asia on hiukan haluttukin jättää taka-alalle, vai onko syy siinä, että en seuraa oikeita keskusteluja ja blogeja. Mikä on muiden käsitys keskustelun tasosta ja intensiteetistä Mansessa? Oma tuomioni: laimea tahallisesti..
 
Oma tuomioni: laimea tahallisesti..
Keskustelut Tampereen ratikasta ovat varmasti laimeampia kuin vuosia sitten käydet kovatkin puolesta ja (varsinkin) vastaan keskusteluista, joita käytiin, niin lehdissä, kuin netissäkin. Mutta itse näkisin, että Tampereen ratikasta tällä hetkellä ei juuri ole mitään uutta sanottavaa. Uusi yhdistelmämalli (TASE-2025) on vaikuttanut (vähäisestä vastustamisesta johtuen) olevan kaikille aika mieluinen kompromissi.

Voisitko Kolli selittää miksi Tampereen ratikka olisi jätetty tahallisesti sivuun? Onhan se nyt vaalienkin alla ollut yksi yleisimmistä puheenaiheista, vaikkei siitä niin hirveästi välttämättä ole hehkutettukaan.
 
Tuohan on ollut kaikilla vähääkään asiaa seuraaville tiedossa. Ainoa oljenkorsi ratikka-asian eteenpäin menemiseksi olisi XL-rintaman repeäminen. Vihreät voisivat tehdä täyskäännöksen mikäli demarit lupautuisivat katuraitiotien toteuttamiseen. Tämä ei ole todennäköistä. Vihreät eivät ole yhtään sen enempää kiinnostuneita joukkoliikenteen kehittämisestä, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, kuin muutkaan puolueet. Valta se on mikä kiinnostaa ja minkä takia tarvittaessa hienot aatteet heitetään roskakoriin. Vihreillä on paljon omakotitalossa asuvia ehdokkaita, jotka kannattavat joukkoliikenteen kannalta epäedullista yhdyskuntarakennetta. Joukkoliikenteen jarrumiehen uusi pormestarikausi sen sijaan on käytännössä varmaa.
Hei haloo, lue Tampereen vihreiden kunnallisvaaliohjelma.

Pari otetta ohjelmasta:


  • Aloitetaan valmistelut Tampereen seudun lähijunaliikenteen käynnistämiseksi. Tavoitteena on, että junat kulkevat valtuustokauden loppuun mennessä.
  • Rakennetaan Tampereelle raitiolinjasto vaiheittain: Vuoreksesta Hervannan kautta keskustaan vuoteen 2015 mennessä ja edelleen Lentävänniemeen vuoteen 2020 mennessä. Valtion tulee osallistua raitiotieinfrastruktuurin rakentamiseen. Kustannuksia katetaan myös kaavoittamalla raideliikenteen pysäkkien ympäristöön asuntoja ja liiketiloja.
  • Tavoitteena on tiivis ja turvallinen kaupunki, jossa on mahdollista kohdata muita ihmisiä ja elää myös ilman autoa.
  • Kehitetään asukkaiden kanssa yhteistyössä asumisen vaihtoehtoja, kuten yhteisöllisiä asuntoalueita, tiivistä ja matalaa puurakentamista sekä työpaikkojen ja asumisen yhdistämistä. Nostetaan rakentamisen arkkitehtonista tasoa toteuttamalla Arkkitehtuuriohjelman tavoitteita.
  • Nurmi-Sorila suunnitellaan ekologisin periaattein. Sinne nousee pohjoismaiden suurin passiivitaloasuinalue, joka on ilmastopäästöjen kannalta hiilineutraali. Alueelle toteutetaan raideliikenneyhteys. Haja-asutusalueille rakennettaessa edellytetään ravinteiden paikallista kierrätystä.
 
Luettu on, kuten kaikkien muidenkin lupauslistat. Ongelmana on vain todellisuus. Voit olla varma siitä, että mikäli XL-koalitio jatkaa ja vihreät ovat vallan ytimessä edelleen mukana, ei valtuustokauden ohjelmaan mahdu raitiotieliikenteestä muuta kuin epämääräinen "selvitetään" ym. vailla konkretiaa oleva lauseke. Raitiotieliikenne myydään vallanhimossa, koska kokoomus ei ole valmis muuhun kuin raitiotieliikenteen "selvittämiseen". Lähijunaliikenne sen sijaan tullaan nostamaan konkreettisella tavalla esiin, oli valtakoalitio mikä tahansa. Sen takasi hallituksen liikennepoliittisen selonteko.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minulle riittää jo tuon listan nopea pläräys. On sanomattakin selvää, että ovat tyhjiä lupauksia nuo. Mitenkäs kävikään vihreille hallituksessakin? Ydinvoimaa näyttivät vastustavan kovasti ja silti ovat yhä hallituksessa. Melko avuton puolue näyttää olevan tämä vihreät. Aatetta mainostetaan kovasti, mutta vallanhimossa se myydään halpaan hintaan.
 
Sen takasi hallituksen liikennepoliittisen selonteko.

... ja kukas sen sitten kirjoitti?

Asian voi tietysti sanoa niin kuin se on. Liikennepoliittisen selonteon kaikki maininnat Tampereen ja Turun raideliikenteestä ovat vihreiden ansiota, ja niistä ovat vääntäneet erityisesti vihreiden liikennepoliittisen toimikunnan pj Oras Tynkkynen Tampereelta sekä varapuheenjohtaja, allekirjoittanut Turusta. Kovasti on saatu tehdä töitä.
 
Ainoa oljenkorsi ratikka-asian eteenpäin menemiseksi olisi XL-rintaman repeäminen. Vihreät voisivat tehdä täyskäännöksen mikäli demarit lupautuisivat katuraitiotien toteuttamiseen. Tämä ei ole todennäköistä. Vihreät eivät ole yhtään sen enempää kiinnostuneita joukkoliikenteen kehittämisestä, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, kuin muutkaan puolueet. Valta se on mikä kiinnostaa ja minkä takia tarvittaessa hienot aatteet heitetään roskakoriin.

En näe miten XL-rintaman repeäminen itsessään takaisi raideliikennehankkeille auvoisen tulevaisuuden. Tampereen sdp ei ole perinteisesti ollut sen enemmän myönteinen niille kuin muutkaan puolueet. Ennen edellisiä vaaleja yhdet pahimmista jääräpäävastustajista olivat demareita. Lisäksi tulee vielä tämä huuhaa bussilipun hinnan alentamisesta, vaikka eihän joukkoliikenteen suurin ongelma nykyään ole liian kallis hinta vaan liian huono palvelu. Hintaa laskemalla vain heikennetään kehitysmahdollisuuksia.

Näkisin että rajalinja menee aidosti kaikkien puolueiden sisällä. Myös aiemmassa keskustelussa paljon parjatussa kokoomuksessa on ehdokkaita, jotka liputtavat raideliikenteen puolesta, mutta Timo P:n käytännössä kielteinen kanta on kyllä tullut selväksi jo kauan aikaa sitten.

Kaikkien puolueiden kanssa on se riski, että jos äänestää raideliikennemyönteistä ehdokasta, niin ääni saattaa viime kädessä päätyä tukemaan täysin päinvastaista politiikkaa. Toisaalta minkään tietyn koalition pääsy valtaan / pysyminen vallassa ei kaiketi automaattisesti tarkoita hankkeiden hyllyttämistä ikuisiksi ajoiksi. Jos ehdokkaat aidosti seisovat raideliikennekantojensa takana yksilöinä, niin yhdessä raideliikennemyönteiset valtuutetut sekä kokoomuksesta, sdp:stä että vihreistä voivat tehdä paljon hyvää työtä. Mutta jos oman puolueen ryhmäkuri on tärkeämpi ja hyvät tavoitetteet hylätään päivänpoliittisten asetelmien vuoksi, niin sitten tietysti mitään ei välttämättä tapahdu.

Hieman rankalla kädellä yleistäen ehdokkaiden ikä ja raideliikennemyönteisyys näyttävät korreloivan käänteisesti, eli mitä nuorempi ehdokas, sen raideliikennemyönteisempi. Tämä antaa toivoa. Viimeistään vanhojen jäärien väistyessä vallasta asioita saadaan ajettua eteenpäin.

Tekisi mieleni kannustaa äänestämään mahdollisimman nuoria ja tulevaisuuteen katsovia ehdokkaita, puoluekannasta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Keskustelut Tampereen ratikasta ovat varmasti laimeampia kuin vuosia sitten käydet kovatkin puolesta ja (varsinkin) vastaan keskusteluista, joita käytiin, niin lehdissä, kuin netissäkin. Mutta itse näkisin, että Tampereen ratikasta tällä hetkellä ei juuri ole mitään uutta sanottavaa. Uusi yhdistelmämalli (TASE-2025) on vaikuttanut (vähäisestä vastustamisesta johtuen) olevan kaikille aika mieluinen kompromissi.

Voisitko Kolli selittää miksi Tampereen ratikka olisi jätetty tahallisesti sivuun? Onhan se nyt vaalienkin alla ollut yksi yleisimmistä puheenaiheista, vaikkei siitä niin hirveästi välttämättä ole hehkutettukaan.

Niin, kysehän oli epäilyistä ja musta tuntuu-fiiliksestä. Ongelma on nimenomaan siinä, että en ole päässyt seuraamaan paikan päällä vaalikeskustelua. Ilmaisen Aamulehden nettiversion perusteella alueen päämedia ei paljon anna palstatilaa asialle, muistelen jopa joskus vuosi sitten nähneeni AL:n pääkirjoituksen "Myyräkuume tulee kalliiksi". Kyse oli kuitenkin ilmeisesti maanalaisen ratkaisun vastustamisesta, kait.

Oman näkemykseni mukaan nyt jos koskaan asiasta pitäisi olla sanottavaa, sillä seuraava valtuusto joutuu linjaamaan asiaa jo pakosti jollakin tavalla. Pahoin pelkään, että vaali-iloittelun jälkeen se taas unohtuu. Pannaas kattoen, kuten Reinikainenkin.
 
Minulle riittää jo tuon listan nopea pläräys. On sanomattakin selvää, että ovat tyhjiä lupauksia nuo. Mitenkäs kävikään vihreille hallituksessakin? Ydinvoimaa näyttivät vastustavan kovasti ja silti ovat yhä hallituksessa. Melko avuton puolue näyttää olevan tämä vihreät. Aatetta mainostetaan kovasti, mutta vallanhimossa se myydään halpaan hintaan.
Ensinnäkin vihreät on akateemisten naisten puolue. En voi äänestää vihreitä, koska en ole kumpaakaan e.m.

Politiikan perussääntö n:eek: 1. Poliittisen vastustajan ideoita kuuluu aina vastustaa, olivat he asiasta mitä mieltä tahansa.

Politiikka on yhteisistä asioista riitelemistä.

Tarkoittaa käytännössä sitä, että jos vihreät kannattavat raideliikenteen kehittämistä, demareiden ja kokoomuslaisten tulee ehdottomasti vastustaa sitä.
 
Voit olla varma siitä, että mikäli XL-koalitio jatkaa ja vihreät ovat vallan ytimessä edelleen mukana, ei valtuustokauden ohjelmaan mahdu raitiotieliikenteestä muuta kuin epämääräinen "selvitetään" ym. vailla konkretiaa oleva lauseke. Raitiotieliikenne myydään vallanhimossa, koska kokoomus ei ole valmis muuhun kuin raitiotieliikenteen "selvittämiseen".
Asiaa Tampereen vihreiden keskuudessa seuranneena voin sanoa, että raideliikenne on aidosti Tampereen vihreiden asialistalla. Joitakin yhdyskuntalautakunnan päätösehdotuksia on korjailtu vihreidenkin siunauksella muodosta "raideliikenne" muotoon "joukkoliikenne", ja vihreät ovat XL-koalition mukana äänestäneet valtuustossa "puskista tulevia" demareiden ponsiesityksiä ja ennalta ilmoittamattomia autot-pois-hämpiltä ja ratikka-heti-kaupunkiin-tyyppisiä aloitteita vastaan.

Kunnallispolitiikka on siitä ikävää kiemurointia, että asiat saa oikeasti hoidettua vain yhteistyöllä, jota ikävä kyllä on joustavinta hoitaa kabineteissa ja saunan lauteilla. Irrallisilla aloitteilla ja ponsiesityksillä ei hoideta pitkäjänteistä liikennepolitiikkaa, vaan strategisella liikennejärjestelmän toteutusohjelmalla, joka muuten tulee valtuuston käsiteltäväksi syksyllä 2009 tai viimeistään keväällä 2010.

Toivottavasti olen mukana päättämässä.

Minulle riittää jo tuon listan nopea pläräys. On sanomattakin selvää, että ovat tyhjiä lupauksia nuo. Mitenkäs kävikään vihreille hallituksessakin? Ydinvoimaa näyttivät vastustavan kovasti ja silti ovat yhä hallituksessa. Melko avuton puolue näyttää olevan tämä vihreät. Aatetta mainostetaan kovasti, mutta vallanhimossa se myydään halpaan hintaan.
Mitä hyötyä vihreistä olisi oppositiossa? Oppositiossa vihreät eivät voisi hillitä entisten hallitustovereidensa turve- ja vesivoimafantasioita, hallituksessa voivat. Jos vihreät lähtisi hallituksesta, puolue osoittautuisi epäluotettavaksi hallituskumppaniksi, ja Eduskunnan äänestystulos uudesta ydinvoimalasta olisi tasan samanlainen riippumatta siitä, ovatko vihreät hallituksessa vaiko eivät.

Näkisin että rajalinja menee aidosti kaikkien puolueiden sisällä. Myös aiemmassa keskustelussa paljon parjatussa kokoomuksessa on ehdokkaita, jotka liputtavat raideliikenteen puolesta, mutta Timo P:n käytännössä kielteinen kanta on kyllä tullut selväksi jo kauan aikaa sitten.

Kaikkien puolueiden kanssa on se riski, että jos äänestää raideliikennemyönteistä ehdokasta, niin ääni saattaa viime kädessä päätyä tukemaan täysin päinvastaista politiikkaa.
En näe omassa puolueessani jakolinjaa. En tunne yhtään vihreää ehdokasta Tampereella, joka vastustaisi raideliikenteen rakentamista. Kaikissa muissa puolueissa jakolinja toki on.

Jos ehdokkaat aidosti seisovat raideliikennekantojensa takana yksilöinä, niin yhdessä raideliikennemyönteiset valtuutetut sekä kokoomuksesta, sdp:stä että vihreistä voivat tehdä paljon hyvää työtä.
Olen sen sortin idealisti, että jos minut valitaan valtuustoon ja vaikka valtuustoryhmäni liittyisi koalitioon, jonka ohjelmassa raideliikenne on taka-alalla tai jopa jäädytetty, tulisin pitämään silti raideliikenteen puolia yhdessä kenties vasemmistopainotteisen "raideliikennekoalition" kanssa.

Onneksi tämä skenaario tuntuu seuraavan valtuuston aloittaessa epärealistiselta. Raideliikenne on selvästi myötätuulessa verrattuna vuoteen 2004.

Sinänsä minulle ei juuri merkitse, onko vihreiden "hallituskumppani" kaupunginvaltuustossa vasemmisto vai oikeisto. Asiat ratkaisevat, ja päällimmäisenä järkevästi hoidettu joukkoliikenne ja kaupunkisuunnittelu.

Ensinnäkin vihreät on akateemisten naisten puolue. En voi äänestää vihreitä, koska en ole kumpaakaan e.m.
En minäkään ole akateeminen nainen. No, akateeminen (mies) olen, opiskelenhan yliopistossa.

Appiukkoni on muuten vihreiden äänestäjä. Hän on ammatiltaan levyseppähitsaaja, eikä ole ammattikoulua korkeampaa tutkintoa ikinä hankkinut.

Jos muuten ajattelee vihreästi ja aatteet osuvat kohdalleen, on minusta huono syy jättää äänestämättä puolueen ehdokasta sen virheellisen käsityksen takia, että vain akateemiset [ja] naiset äänestäisivät vihreitä. Jos aatteet eivät osu kohdalleen, osuvat ne ehkä paremmin johonkin toiseen puolueeseen. Jolloin veruketta jättää toista puoluetta äänestämättä ei tarvita.

Keksitäänkö lisää stereotypioita muiden puolueiden kohderyhmistä?

  • kokoomus: ylipainoinen yrittäjä, joka ajaa katumaasturilla golfaamaan
  • sdp: hyvin toimeentuleva, autoileva duunarimies tai vähän huonommin toimeentuleva sairaanhoitaja, joka kulkee bussilla
  • vasemmistoliitto: eläkeläsmies, joka äänesti SKDL:ää ollessaan tehdastyöläinen tai punaviiniä litkivä boheemi maailmaa parantava kulttuurinainen
  • sitoutumaton: tavis, jota puolueet ei kiinnosta ja joka on huolissaan Teiskon mökkinsä ympäristöstä
  • keskusta: teiskolainen maajussi
  • perussuomalainen: maahanmuuttoa ja eu:ta vastustava lähiöasukki, johon populismi uppoaa kuin häkä
  • rkp: huvilassa Pyynikillä asuva porvari
  • kommunisti: punaviiniä litkivä boheemi maailmaa parantava kulttuurinainen, jolle vasemmistoliitto ei ole tarpeeksi radikaali

Politiikan perussääntö n:eek: 1. Poliittisen vastustajan ideoita kuuluu aina vastustaa, olivat he asiasta mitä mieltä tahansa.

Politiikka on yhteisistä asioista riitelemistä.

Tarkoittaa käytännössä sitä, että jos vihreät kannattavat raideliikenteen kehittämistä, demareiden ja kokoomuslaisten tulee ehdottomasti vastustaa sitä.
En näe itse politiikkaa tällaisena. Olympiamitalisti Kalevi Suoniemi (ps.) saattaa hyvikin nähdä sen niin, mutta minä en.

En näe yhtään puoluetta vihreiden vastustajana. Puolueet toki kilpailevat keskenään ja edustajat räksyttävät toisilleen, mutta silti yhteisiä asioita hoidetaan vain yhteistyössä eli neuvottelemalla puoluerajojen yli – vaikka väkipakolla. Keksin hyvää sanottavaa jokaisesta Tampereen valtuustoryhmästä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tampereen Vihreistä suurin osa on valitettavasti joukkoliikenteen logiikkaa ymmärtämättömiä. Eräinä esimerkkeinä ylan Rissanen ja liikennelaitoksen johtokunnan Parviainen, jotka eivät ole esimerkiksi ymmärtäneet miten kuljettajarahastus ja sitä kautta matkanteko hidastuu jos tasasummarahastuksesta siirrytään "senttirahastukseen". Parviainen nyt kuitenkin muissa joukkoliikenneasioissa on antanut ihan fiksuja lausuntoja. Rissanen taitaa olla Ertsun stereotypioiden ruumiillistuma ja tekojensa puolesta joukkoliikenteeseen kielteisesti suhtautuva henkilö. Kestinen voi olla tulevaisuudessa Tampereen Antero Alku. Kannattanee ensin panostaa siihen, että oman puolueen ihmiset eivät tee joukkoliikenteen kannalta epätoivottuja esityksiä ja päätöksiä. Eräänlaiseksi alkeisoppikirjaksi voi tiivistää lähes kaiken sen mitä Ertsu on tässä ketjussa pikaratikasta provoillut ja painottaa, että niin ei pidä missään tapauksessa tehdä.
 
Tuosta senttirahastuksesta vs. tasasummarahastus. Tervemenoaa kellottamaan seutulähiliikenne linjoille, kuinka pusatecillä rahastetaan jatkuvasti erilaisia epäpyöreitä summia ja sen vaikutuksesta ajosuoritteen nopeuteen.

Uskallan väittää, että eipä vaikuta mitenkään. Mielestäni hiukan omituinen epäilyn aihe.
 
Tuosta senttirahastuksesta vs. tasasummarahastus. Tervemenoaa kellottamaan seutulähiliikenne linjoille, kuinka pusatecillä rahastetaan jatkuvasti erilaisia epäpyöreitä summia ja sen vaikutuksesta ajosuoritteen nopeuteen.

Uskallan väittää, että eipä vaikuta mitenkään. Mielestäni hiukan omituinen epäilyn aihe.
Enpä voi väittää itse asiaa ensimmäisenä oivaltaneeni. Olen kiinnostunut kuulemaan miten koko prosessi, jossa kertamaksu on esimerkiksi 2,30 € on yhtä nopea kuin jos kertamaksu on 2 €. Eikö matkustajan ole nopeampaa kaivaa parhaassa tapauksessa vain yksi kolikko kuin useampia? Ja eikö kuskin ole nopeampaa antaa takaisin/laskea tasasummia? jne. jne. Pointtihan on se, että vaikka hidastus ei olisi kuin muutama sekunti, niin se voi tarkoittaa punaisiin juuttumista. Muulla kuin matkakortilla maksaminen on hidasta ja mielelläni näkisin kertamaksun vaikka kolmessa eurossa. Nykyinen tariffipolitiikka on ilmeisen kertamaksamista suosivaa, joka taas hidastaa matkantekoa.
 
Tampereen Vihreistä suurin osa on valitettavasti joukkoliikenteen logiikkaa ymmärtämättömiä. Eräinä esimerkkeinä ylan Rissanen ja liikennelaitoksen johtokunnan Parviainen, jotka eivät ole esimerkiksi ymmärtäneet miten kuljettajarahastus ja sitä kautta matkanteko hidastuu jos tasasummarahastuksesta siirrytään "senttirahastukseen".
Tämä on yksi niitä harvoja asioita, joissa olen kritisoinut Tampereen vihreiden kantaa. Tai tällä kertaa toki kahden vihreän luottamushenkilön mielipide. Olen itse tariffin 2,50 kannalla, ja jopa 3 e voisi tulla ensi valtuustokauden aikana kysymykseen. Samaan aikaan kertalipun saisi kahdella egellä esim. Ärrältä ja suurimpien pysäkkien lippuautomaateista. Miksipä ei myös parkkiautomaateista.

Parviainen nyt kuitenkin muissa joukkoliikenneasioissa on antanut ihan fiksuja lausuntoja.
O-PP on tosiaan aika hyvin perillä joukkoliikennasioissa, mitä olen hänen kanssaan jutellut.

Kestinen voi olla tulevaisuudessa Tampereen Antero Alku. Kannattanee ensin panostaa siihen, että oman puolueen ihmiset eivät tee joukkoliikenteen kannalta epätoivottuja esityksiä ja päätöksiä. Eräänlaiseksi alkeisoppikirjaksi voi tiivistää lähes kaiken sen mitä Ertsu on tässä ketjussa pikaratikasta provoillut ja painottaa, että niin ei pidä missään tapauksessa tehdä.

Kiitos, kauniisti sanottu. :) Aion paimentaa mahdollisuuksieni mukaan Tampereen vihreitä luottamushenkilöitä, jos näyttää siltä, että harrastetaan idiotismia. Kepuun en silti loikkaa edes äärimmäisessä hädässä, Tampereella keskusta on melko kaupunkivihamielinen "Teiskon puolesta"-porukka ;)
 
Tampereen Vihreistä suurin osa on valitettavasti joukkoliikenteen logiikkaa ymmärtämättömiä. Eräinä esimerkkeinä ylan Rissanen ja liikennelaitoksen johtokunnan Parviainen, jotka eivät ole esimerkiksi ymmärtäneet miten kuljettajarahastus ja sitä kautta matkanteko hidastuu jos tasasummarahastuksesta siirrytään "senttirahastukseen". Parviainen nyt kuitenkin muissa joukkoliikenneasioissa on antanut ihan fiksuja lausuntoja. Rissanen taitaa olla Ertsun stereotypioiden ruumiillistuma ja tekojensa puolesta joukkoliikenteeseen kielteisesti suhtautuva henkilö. Kestinen voi olla tulevaisuudessa Tampereen Antero Alku. Kannattanee ensin panostaa siihen, että oman puolueen ihmiset eivät tee joukkoliikenteen kannalta epätoivottuja esityksiä ja päätöksiä. Eräänlaiseksi alkeisoppikirjaksi voi tiivistää lähes kaiken sen mitä Ertsu on tässä ketjussa pikaratikasta provoillut ja painottaa, että niin ei pidä missään tapauksessa tehdä.
Just just. Niinhän sitä pitää olla aina eri mieltä eri puolueiden edustajien kanssa. Juuri siksi jätän nämä kuntavaalit väliin ja nukun sikeästi.

Tuo, että minun nimeni mainitaan tuossa, on kyllä ensimmäinen kerta koko maailman historiassa.
Minua ei tarvitse pelätä. Olen niin täysin yksin tuossa tunneli-ideassani, että sen toteutumisesta ei kenenkään tarvitse olla huolissaan.

Olen kyllä huomiosta ihan kiitollinen, mutta pelätä ei tarvitse.
 
Takaisin
Ylös