Jos ihmisen jokin toiminta on turhaa, niin bussipysäkillä seisominen on sellaista.
Itse näkisin turhempana useita kymmeniä autoja seisomassa ruuhkassa pakoputket savua syösten ja ajajien hermot kireällä.
Se tehtaan rata on jo mitoitettu raskaille junille, joten kyllä se pikaratikan painon kestää.
Nyt onkin kyse pelkästä sillasta, joka kulkee rantaväylän ylitse. Sillan jälkeen on vielä rakennettava pitkä matka raiteita Lentäväänniemeen.
Tässä on vähän sama periaate kuin siinä minun TAYSin pistoraideideassa. Sekin kuluttaa niiden matkustajien aikaa, joilla ei ole asiaa keskussairaalaan, mutta kauppakeskuksen kautta kiertävä pikaratikka kuluttaa samalla periaatteella suoraan kotiin/töihin haluavien aikaa, mutta huomattavasti enemmän kuin TAYSin pistoraide.
Katsos nyt
karttaa tarkemmin (Lielahden alueesta löytyy kartta sivulta 27. Katuratikan linjaus on näillä näkymin tismalleen sama). Tässä tapauksessa ratikka ei tee mitään turhia koukkauksia edestakaisin, vaan kulkee suoraan alueen halki, eikä sitä sivuten. Elikkä toisin sanoen: Sitä palvellen.
Toisekseen suoraan kulkeva juna tai ratikka elvyttäisi lähikauppojen kannattavuutta. Ihmiset kävisivät töistä tullessaan lähikaupassa eivätkä marketeissa.
Nänhän sen pitäisi mennä, mutta Lielahden kauppakeskus on vakiintunut jo sellaiseksi asiointialueeksi, että sitä ei mielestäni pidä ohittaa vaan alueelle pitäisi ehdottomasti saatava pysäkki Enqvistinkadulle. Kuka tietää, jos alueella alkaisivat peltilehmät vähenemään.
Sieltä tulee kyytiin tai jää pois vain muutama matkustaja. Onko oikein, että muutaman henkilön tähden kaikkien matkustajien pitää kiertää Leinolankadun kautta ?
Huonot yhteydet :arrow: vähän matkustajia. Vähän matkustajia :arrow: huonot yhteydet.
Ikävä oravanpyörä. Mites on? Parantaisitko Leinolankadun joukkoliikennettä henkilöautoa houkuttelevammaksi, vai huonontaisit liikennettä edelleen (pienet bussit ja harvat vuorovälit) ja luottaist siihen että loput asukkaat käyttävät autojaan? Itse olen vain kerran kulkenut linjalla 17 Vehmaisista keskustaan. Silloin Leinolankadun joka pysäkiltä tuli muistaakseni 1-3 matkustajaa. Vai johtuiko ryntäys ajankohdasta, joka sattui olemaan ilta?
Sinne riittäisi pikkubussi ajamaan jotain Koilliskeskuksen ja Holvastin väliä.
Elikkä jälleen pakollinen vaihto. Sinne meni nekin vähät matkustajat.