Eihän parkkiruutuja voi missään nimessä poistaa Hämpin varrelta. Sehän ajaisi välittömästi kaikki alueen liikkeet konkurssiin, ja saattaisi vielä stimuloida Tampereen vihatuimman ihmisryhmän vaatimuksia saada pieni siivu kylän pääraitista myös omaan käyttöönsä.
Tämä oli varmaan ironiaa...?
Minusta nuo parkkiruudut voi ja pitäisi poistaa välittömästi. Käytännössä niillä ei ole mitään merkitystä, kun niitä on niin vähän. Ne eivät edes nykyisellään mahdollista juuri minkäänlaista asiakasvirtaa kadunvarren liikkeisiin. Itse en ole
ikinä pysäköinyt ko. ruutuihin vaikka liikun keskustassa autolla(kin) säännöllisesti. Sen sijaan pysäköivät autot aivan turhaan kaventavat jalkakäytävää ja haittaavat jalankulkijoiden esteetöntä kulkua.
Muuten, olen sitä mieltä, että Hämeenkatu pitäisi pyhittää raitiotiekaduksi ja kävelykaduksi. Komein lopputulos saataisiin kieltämällä kaikki autoilu siellä tykkänään. Jalkakäytävien leveys riittäisi sitten varmaan myös pyöräilyyn ihan hyvin. Jos autoliikennettä täytyy sinne päästää, niin sitten vain yhdelle ajokaistalle suuntaansa -- ja sekä bussit että henkilöautot samalle väylälle. Ratikkareitille ei pidä mennä päästämään busseja aiheuttamaan häiriötä raideliikenteelle, ja mieluiten eri liikennemuotojen kaistat pitäisi erottaa toisistaan fyysisellä esteellä, kuten matalalla aidalla, korkealla kiveyksellä tms.
Kun Hämeenkadun pyöräily on ollut tapetilla viime aikoina, kommentoin nyt sitten vielä sitäkin, että minusta erillinen pyörätie on turha: jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden pitäisi sopia samoille leveille jalkakäytäville ihan riittävän hyvin. Tämä edellyttää tietysti pyöräilijöiltä sopivan alhaista tilannenopeutta ja valmiutta väistää jalankulkijoita, mutta eihän Hämeenkadusta pidä mitään "pyöräilijöiden moottoritietä" tai vastaavaa nopeaa läpiajoväylää tehdäkään vaan jalankulkijoiden ehdoilla toimiva sekaväylä.
Muuten, joskus jostain lukemani perusteella syy siihen, ettei Hämeenkatua saa pyöräillä läpi vuoden (ja siihen että nyt lätkitään sakkoja niille jotka kuun vaihteen jälkeen yrittävät siellä pyöräillä) on varsin proosallinen: kaupunki ei halua maksaa Hämeenkadun (siis kaupungin tärkeimmän ostoskadun ja käyntikortin!) jalkakäytävien talvikunnossapitoa vaan haluaa sälyttää vastuun kadunvarren kiinteistöille. Jos pyöräily olisi sallittu, kyseessä olisi pyörätie, jonka kunnossapidosta kaupunki vastaa. Kun pyöräily on kielletty, se on jalkakäytävä joka kuuluu kiinteistöjen kunnossapitovastuulle.
Tampereella asia on ratkaistu niin luovasti, että keväällä tuo kaistale "muuttuu" pyörätieksi ja talvikunnossapitovastuu siirtyy kaupungille (muttei kesällä tarvitse käytännössä tietenkään mitään lumia aurata tai hiekottaa), ja aina syksyllä tapahtuu "muutos" jälleen jalkakäytäväksi ilman että fyysisesti mikään muu muuttuu kuin kyltitys. Tässähän olisi aineksia vaikka TV:n komediasarjaan...