Tampereen pikaratikkahanke

Jos pysäkillä on kinos, eivät bussit aja kadun reunaan pysäkeillä, jolloin oville jää tilaa toimia.
Voisitko vielä kertoa, mikä siinä Tammerneonin sisäänpäin aukeavassa ovessa vikana oli, kun sitä ei enää käytetä uusissa busseissa ? Mikä ulospäin aukeavassa on parempaa ?
 
Viimeksi muokattu:
Suomen (ja pohjoisemman Skandinavian) talvea on harhaanjohtavaa verrata Alppien "talveen". Suomessa lämpötilavaihtelut ovat paljon suuremmat ja nopeammat, sekä pakkanen on usein kireämpi kuin Alpeilla koskaan.

Sanotaan vielä myös se, että Suomessa ei yleensä ole lunta juuri metriä enempää, mutta Alpeilla sitä on useita metrejä niin, että jotkin tiet ja rautatietkin ovat olleet talviajan poikki, kun ei vaan kannata tapella lunta vastaan.
 
Tässä oma näkemykseni siitä, miten Tampereen raideliikenneverkko kasvaisi vuosi vuodelta.

Tiivistettynä:

2009 Rakennemalli ja liikennejärjestelmäsuunnitelma
2010 Sopimus yhteisestä yleiskaavasta ja liikennejärjestelmästä
2011 Uudet taajamajunaseisakkeet, raitiotien yleissuunnitelma, YVA
2012 Raitiotien Vuores-Lentävänniemi hankesuunnitelma, rakentamispäätös
2013 Raitiotien koerata Hakametsä-TAYS
2014 Raitiotien koerata Hakametsä-Vuores
2015 Raitiotie valmis Amuriin/Pyynikintorille asti
2017 Lähijunareitti Siuro-Lempäälä auki
2018 Lähijunareitti Tampere-Orivesi keskusta auki
2020 Raitiotie valmis Lielahteen asti
2025 Raitiotie Tampella-Sorila valmis
2029 Raitiotie Pirkkalan lentoasemalle valmis
2032 Raitiotie Ylöjärven Vastamäkeen valmis
2034 Raitiotie Saarenmaahan valmis
 
Sinulta puuttuu tuossa 2009-2010 vaiheilta valtuustotason periaatepäätökset. Ne pitäisi ensin tehdä. Lisäksi koeradat ovat raitiotiellä turha välivaihe. Kalustohankinta kestää 2-3 vuotta, ja yhden ratajakson rakentaminen noin puoli vuotta, koko hanke tietysti pidempään. Tällöin on selvää, että kalustotoimitusten alkuun mennessä saadaan osa radasta käyttöön koeajoja ja kuljettajakoulutusta varten. Ensimmäisen toteutusvaiheen kesto voi olla noin 2-3 vuotta laskien kilpailutusten alusta.
 
Sinulta puuttuu tuossa 2009-2010 vaiheilta valtuustotason periaatepäätökset. Ne pitäisi ensin tehdä.
Nojoo, mutta luotan uuteen valtuustoon sen verran paljon, että strategisesti tärkeä hanke on läpihuutojuttu. ;) Voi olla naivia uskoa tässä taloustilanteessa, mutta se nähtäneen lähiaikoina. Jonkun mielestä kaupungilla ei ole varaa rakentaa raitiotietä, mutta onko sillä varaa lykätäkään rakentamista?


Lisäksi koeradat ovat raitiotiellä turha välivaihe. Kalustohankinta kestää 2-3 vuotta, ja yhden ratajakson rakentaminen noin puoli vuotta, koko hanke tietysti pidempään. Tällöin on selvää, että kalustotoimitusten alkuun mennessä saadaan osa radasta käyttöön koeajoja ja kuljettajakoulutusta varten. Ensimmäisen toteutusvaiheen kesto voi olla noin 2-3 vuotta laskien kilpailutusten alusta.
Ehkä tosiaan koeajot 2013-14 on turhan optimistinen toive; joka tapauksessa rata tuskin on täysin valmis kaupalliseen ajoon silloin kuin ensimmäiset vaunut tulevat. Koerata on osa lopullista rataa, pätkiä katu- ja pikaosuuksilla varikon lähellä. En tiedä radan varrelta parempaa paikkaa varikolle kuin Vuohenojan lumenkaatopaikan.

Mitä tarkoitat ratajaksolla?
 
Nojoo, mutta luotan uuteen valtuustoon sen verran paljon, että strategisesti tärkeä hanke on läpihuutojuttu. ;) Voi olla naivia uskoa tässä taloustilanteessa, mutta se nähtäneen lähiaikoina. Jonkun mielestä kaupungilla ei ole varaa rakentaa raitiotietä, mutta onko sillä varaa lykätäkään rakentamista?

No, monen talous- ja yhdyskuntaoppineen mielestä juuri tällaisessa taloustilanteessa pitää toteuttaa nimenomaan yhdyskunnallisia ja yhteishyödyllisiä suurhankkeita.
Syyt:
- Alhaiset ja edelleen laskevat materiaali- ja työkustannukset
- Työpaikkojen ylläpitäminen ja uusien luominen hankkeiden avulla (turvaa osaltaan myös verotuloja)
- Lainojen edullisuus
- Ympäristökysymykset
- Heikossa taloustilanteessa joukkoliikenteen kysyntä kasvaa

Jos nyt on automiehille rakenneltu sadoilla miljoonilla teitä ja katuja ja vielä yksi isompi tunnelikin tähän tulee, niin kai tuohon ratikkaankin rahaa pitäisi löytyä.
En sitten millään haluaisi asetella vastakkain tärkeitä autoliikenteen ja joukkoliikenteen tarpeita, mutta kaikki tietää kumpi sen potin on Tampereen seudulla korjannut viimeisen 50 v. ajan.
Olisiko jo siis aika...?
 
Kaupungin 15 vuoden investointien PTS on karua luettavaa. Toteutettavia investointeja on tyyliin kaksi kertaa enemmän mitä rahoitusta. Joku tietenkin kääntää tämän siten, etteivät ratikan muutamat sadat miljoonat siinä konkurssissa paina. On siis kyettävä perustelemaan ratikan hyödyt myös taloudellisessa mielessä riittävän selkeästi. Kuten tehtiin pitkän tunnelin kohdalla. Eli laitetaan rakennusoikeus puhumaan.

Vaalien jälkeen on saanut ilolla lukea useampien tuoreiden valtuutettujen ratikkaa suorastaan vaativia kannanottoja. Tulevaisuudessa siis näyttää olevan toivoa. Ja vaikka pormestarin suhtautuminen on mikä on, niin valtuuston uudelle puheenjohtajalla raideliikenne tuntuu merkitsevän samaa mitä Timo P:lle yksityisautoilu.

Tuskin maltan odottaa seudullisten megaselvitysten valmistumista ja jatkotoimenpiteitä.
 
No, monen talous- ja yhdyskuntaoppineen mielestä juuri tällaisessa taloustilanteessa pitää toteuttaa nimenomaan yhdyskunnallisia ja yhteishyödyllisiä suurhankkeita.

Taloustilanteet tulevat ja menevät. Investointeja, jotka eivät ole jo toteuttamista vaille valmiina pöytälaatikossa, on erittäin hankala ajoittaa sopivaan laskusuhdanteeseen. Tätä nykyistä alamäkeäkään ei kovin moni poppamies povannut, ennen muutama kuukausi sitten tapahtunutta parin jenkkikioskin kaatumista. Tähän lamaan ei Tampereella ratikalla ehditä.
 
No, monen talous- ja yhdyskuntaoppineen mielestä juuri tällaisessa taloustilanteessa pitää toteuttaa nimenomaan yhdyskunnallisia ja yhteishyödyllisiä suurhankkeita.
Nimenomaan näin pitäisikin keynesiläisen talouspolitiikan mukaan toimia. Mutta onko kaupunginvaltuustolla kanttia siihen kuntatalouden kriisiytyessä verotulojen vähetessä ja sosiaali- ja terveysmenojen kasvaessa?

Toivotaan hartaasti, sillä viime laman seurauksena tehdyt leikkaukset kaikilla sektoreilla ovat rampauttaneet paljon. Joukkoliikenteen kehittämisen pysäyttäminen olisi suuri virhe.
 
Tampereen kaupunki on kuulolla.
Täällä voi ehdottaa suoraan kaupungin kehitysryhmälle ideoita ja antaa mielipiteitänsä mm. joukkoliikenneasioista:

http://hosting.fountainpark.com/tampere/?e

Nyt kannattaa kaikkien joukkoliikenteen ystävien käyttää tämäkin mahdollisuus - asianosaisille suoraan menevillä mielipiteillä kun on merkitystä asian edistymisen kannalta!
 
Tampereen kaupunki on kuulolla.
Täällä voi ehdottaa suoraan kaupungin kehitysryhmälle ideoita ja antaa mielipiteitänsä mm. joukkoliikenneasioista:

http://hosting.fountainpark.com/tampere/?e

Nyt kannattaa kaikkien joukkoliikenteen ystävien käyttää tämäkin mahdollisuus - asianosaisille suoraan menevillä mielipiteillä kun on merkitystä asian edistymisen kannalta!
Nyt kirjoitat kyllä palturia. Virkamiehet eivät korviaan lotkauta yksityishenkilöiltä tulleen palautteen takia. Vain julkisuuden kautta tulleilla mielipiteillä on jonkin verran merkitystä.
Virkamiehiltä ei yleensä tule edes vastauksia mihinkään palautteeseen. Miksi vaivautua vastaamaan jollekin "Taavi Tavikselle", kun on "parempaakin" tekemistä ?
 
Noita kehitysehdotuksia käytetään kaupungin uuden strategian laadinnassa, jonka viime kädessä hyväksyy kaupunginvaltuusto. Eli siis meidän valitsemat ihmiset. Se myös pyörii aika paljon kaupunginhallituksessa, jossa kaikki ovat valtuutettuja.
 
Noita kehitysehdotuksia käytetään kaupungin uuden strategian laadinnassa, jonka viime kädessä hyväksyy kaupunginvaltuusto. Eli siis meidän valitsemat ihmiset. Se myös pyörii aika paljon kaupunginhallituksessa, jossa kaikki ovat valtuutettuja.
Tosiasiassa kaupunginvaltuutetut kuuntelevat kansalaisten mielipiteitä n. kuukauden ennen vaaleja. Vaalien jälkeen ei enää tarvitse.
 
Nyt kirjoitat kyllä palturia. Virkamiehet eivät korviaan lotkauta yksityishenkilöiltä tulleen palautteen takia. Vain julkisuuden kautta tulleilla mielipiteillä on jonkin verran merkitystä.
Virkamiehiltä ei yleensä tule edes vastauksia mihinkään palautteeseen. Miksi vaivautua vastaamaan jollekin "Taavi Tavikselle", kun on "parempaakin" tekemistä ?

Jahah. Ertsu Epätoivolla usko asiaan horjuu...

Politiikoissa on joka sorttia. Totta, että EVK- tyyppejäkin löytyy (yleensä asian kiihkovastustajat + pölhöpopulistit).
Enemmistö virkamiehistä ja valtuutetuista kuitenkin suhtautuu asiallisiin ja perusteltuihin palautteisiin melko hyvin ja ottaa työnsä riittävällä vakavuudella.

Tässä kyselyssä homman nimi on suuri mielipidekartoitus joka myös julkaistaan laajalti. Varmasti keskustelu siis herättää monessa päättäjässä ainakin jonkin tason mielenkiintoa. Kuka ties joku joukkoliikenneasioissa aiemmin uinunutkin kokee asiassa jonkin tason herätyksen, tai joutuu pakon edessä tutustumaan esim. TASE2025:een.

Kannustankin siis positiivisessa hengessä vielä kerran kaikkia joukko- ja raideliikenteen asioihin edsitystä haluavia antamaan perustellun mielipiteensä ao. sivuilla:
http://hosting.fountainpark.com/tampere/?e
 
Takaisin
Ylös