kouvo
Suljettu tunnus
- Liittynyt
- 28 Helmikuu 2007
- Viestit
- 1,250
Olen täysin samaa mieltä. Tämä on se polku mitä pitkin pitää edetä. Ratikka on tamperelaisten päättäjien omissa näpeissä, lähijunaliikenne ei.
Ratikka on toisaalta myös täysin tamperelaisten omissa lompakoissa, toisin kuin lähijuna, jonka kustannuksiin osallistuvat myös naapurikunnat ja valtio merkittävällä osuudella. Tampereella uusille asuinalueille luodaan jokatapauksessa hyvät bussiliikenneyhteydet, toisin kuin ympäristökunnissa. Luonnollisesti naapurikuntien pitää ohjata asutusta voimakkaasti seisakkeiden läheisyyteen, mutta tämä edellyttää, että ne seisakkeet ovat olemassa ja että juna pysähtyy niillä. Liikennevirrat osoittavat selkeästi jo nyt että lähikunnat ovat vahvasti "nurmijärveistymässä", joten nyt kannattaisi toimia ennen kuin tilanne karkaa käsistä.
Se ensimmäinen linja vaan pitää saada rakennettua. Suurin osa ihmisistä ymmärtää vasta sitten mistä on kysymys.
Juurikin tästä syystä lähijunalinja Nokia-Lempäälä olisi syytä avata mitä pikimmiten. "Karvalakkialoituksena" se ei vaatisi suuria investointeja, eikä vuosikausien suunnittelua ja erinäisten selvitysten laatimista, jos vaan tahtoa löytyisi.