Lempäälän kirkonkylä on palveluiltaan Tesomaan verrattavissa oleva keskus, joka muuttuu kuntakeskusstrategian mukaan Keravan tapaiseksi radanvarsikauppalaksi 10 vuoden aikana.
Nokian asemanseutu on alle kilometrin päässä Pirkkalaistorista, joka on kuntakeskus. Nokiahan on aika haulikkomaisesti kaavoitettu, eräänlainen mini-Espoo. Nokian pääkonttorihan on muten Espoossa.
Nokian keskusta on kuitenkin ison kauppalan tyyppinen.
Kangasalan asemanseutu on sikäli irrelevantti, että se on puhdas asemakylä, joka on junayhteyksien kadottua päässyt pahasti näivettymään. Sinnekin on luvassa aseman itäpuolelle lisää asutusta rakennemallityön mukaan. Kangasalan radanvarsi on tällaisten pikkutaajamien helminauha, Vatiala/Nattari kerrostalolähiönä on isoin, mutta toisaalta kaupungin rajalla, Lamminrahkaan nousee 10-20 vuoden aikajänteellä uusi lähiö, Jussila on omakotialue Ruutanan kyljessä, joka on aika suuri radanvarsitaajama ja viimeisimpänä muttei välttämättä vähäisimpänä maalaismainen Suinula, jossa on muuten aika komea
rautatieasema. Kaikista näistä taajamista ehdottomasti nopein kulkuyhteys Tampereen keskustaan olisi junalla. Yhteys olisi jopa omaa autoa nopeampi. TAYS-yhteys sujuisi jatkossakin bussilla.
Ylöjärven asema, tai ainakin sen eteläpää on keskeisellä paikalla Soppeenmäen ja koko ajan kasvavan kirkonkylän välissä.