Ratikka puolestaan houkuttelee myös autoilijota...
...Ihan turha velloa pessimismissä, ettei siitä kuitenkaan mitään tule, rahat eivät riitä eikä sitä oikeastaan edes tarvita
"Ei tästä mitään tule" miehiä riittää kyllä monessakin kommentointiin kiihkeästi osallistuvassa kansanosassa. Ja tällä sapluunalla nämä menevät sitten hautaan asti toivoen, että vielä tulisi se elämän suuri "momentum", jolloin pääsisi ääni mielihyvästä hyristen julistamaan isoon ääneen että "minähän sanoin"... :smile:
Sen verran näille pessimisteille annan kyllä toki ajatuksen siimaa, että pilalle passatuista autoilijoista ei missään nimessä saada kaikkia koskaan joukkoliikenteen kyytiin. Ei edes sitä yhtä kertaa.
Kaikki eivät kuitenkaan elä 70...80 luvulla enää ja uudenlaiseen ajattelutapaan sekä liikkumiskulttuurin muutokseen kykeneviä on yhä enemmän. Aika tekee tässäkin tehtävänsä jälkimmäisten hyväksi.
Näkisin asian niin, että nykyistä huomattavasti paremmalla ja monipuolisemmalla joukkoliikenteellä (incl. ratikat, busat ja lähijuna) saataisiin autoilijoista n. 5% joukkoliikennettä käyttämään kokonaan. 20 % alkaisi käyttää joukkoliikennettä n. puoliksi kaikista matkoistaan ja n. 25% käyttäisi ehkä noin joka kolmannella matkallaan joukkoliikenteellä.
Tampereen kaupungissa ja lähikuntien rajaseudulla auton omistajia on lienee luokkaa 1/3 osa väestöstä eli n. 70.000 (korjatkaa, jos tiedätte). Näistä ehkä korkeintaan 15% käyttää nyt joukkoliikennettä jossain määrin auton ohella. Ei koskaan bussila menevää autoihmistä olisi siis n. 60.000.
Edellisestä saataisiin ennusteen perusteella paremman joukkoliikenteen myötä 3.000 + 6.000 + 5.000 = 14.000 uutta joukkoliikennematkaajaa. Jäljelle siis jäisi yhä puolet autoilijoista, jotka eivät periaattesta tai muusta yhtä "viisaasta" syystä bussiin tai ratikkaan koskaan nouse. Itse en kyllä usko, että näitä jääriä olisi enää noinkaan paljoa (edellyttäen, että joukkoliikenne todellakin toimisi nykyistä huomattavasti paremmin). Anyhow, antaa kuitenkin olla ennusteet mieluummin alakanttiin.
Jos bussien käyttöaste olisi nyt Tampereella n. 50 % (edelleen, korjatkaa jos ei näin), niin 14.000 uutta matkaajaa päivässä tarkoittaa n. 470 lisäbussia per päivä. Nousupaine korostuu väkrikkaalle akselille Hervanta-Kaleva-Tammela-Keskusta-Amuri-Pyynikki-Pispala-Niemenranta-Lielahti-Lentävänniemi, jolle näistä lisbusseista menisi ainakin varmasti viidennes eli n. 95 lisäbussia per päivä. Liikennöintitunteja lienee keskimäärin 17, eli tunnissa tarvittaisiin busseja Hervanta - Lentsu välille nykyisten lisäksi 5,6 kpl. Ruuhka-aikoina tietty enemmänkin. Tämä on mielestäni melko huomattava joukkoliikenteen kasvun määrä jo varsin varovaisin arvioinkin. Ja tähän kasvuun voidaan oikeastaan vastata vain ratikalla.
Tämän päälle voidaan sitten vielä pamauttaa raidekerroin ja ratikkalinjan uusien asuntojen varrelle muuttavat uudet asukkaat, joista on ilman vanhoja jääräpäisiä asenteita ja rasitteita huomattavasti helpompi saada joukkoliikenteen käyttäjiä kuin nykyisistä "ei tää kannata ja ei tuu mitää" tyyppejä.