Tampereen pikaratikkahanke

Onhan Tampereen ratikalla liityntää muuallakin kuin länsihaaralla (Hiedanranta). Kaupin kampukselta lähtee myös liityntäbusseja (16, 17, 18...) eikä niidenkään aikatauluissa tällä hetkellä näy uusia ratikka-aikatauluja myötäileviä päivityksiä.
 
Lähdin tätä ihan mielenkiinnosta selvittämään, että miten keskimääräisen odotusajan käy tilanteessa, jossa ratikan vuoroväli ei olisi enää synkronoituna syöttöbussien vuoroväleihin. Vaihtoajat bussista ratikkaan säilyisivät vielä kohtuullisina, mutta ratikasta bussiin päin odotusajat kasvavat jo huomattavasti ratikan itsenäistä vuoroväliä suuremmaksi.

Tästä näkökulmasta on yhdyttävä toiveeseen, että bussien vuorovälistä tehtäisiin mieluummin epätasainen esim. 14-14-14-18 tai 13-14-13-20 kuten nimimerkki ettäjaa ehdotti, koska silloin saataisiin minimoitua yksittäiset pisimmät yli 8 minuutin odotusajat enintään yhteen kertaan tunnissa, kun muuten niitä tulee 3-4 kertaa tunnissa.

Ratikat saapuvat 6,5 min välein:
3N+1 tunnit: 00 - 06 - 13 - 19 - 26 - 32 - 39 - 45 - 52 - 58
3N+2 tunnit: 05 - 11 - 18 - 24 - 31 - 37 - 44 - 50 - 57
3N+3 tunnit: 03 - 10 - 16 - 23 - 29 - 36 - 42 - 49 - 55
Vuorottelevat syöttöbussilinjat A ja B lähtevät 15 min välein:
02 A - 10 B - 17 A - 25 B - 32 A - 40 B - 47 A - 55 B
Odotusajat vaihdoissa linjalle A (sama lukusarja toistuu vain erivaiheisena myös linjalle B)
3N+1 tunnit: 2 min, 11 min, 4 min, 13 min, 6 min, 15 min, 8 min, 2 min, 10 min, 4 min
3N+2 tunnit: 12 min, 6 min, 14 min, 8 min, 1 min, 10 min, 3 min, 12 min, 5 min
3N+3 tunnit: 14 min, 7 min, 1 min, 9 min, 3 min, 11 min, 5 min, 13 min, 7 min
Vastaavasti laskennalliset odotusajat vaihdoissa linjalta A ratikkaan:
3N+1 tunnit: 4 min, 2 min, 7 min, 5 min
3N+2 tunnit: 3 min, 1 min, 6 min, 3 min
3N+3 tunnit: 1 min, 6 min, 4 min, 2 min

Keskimääräinen vaihtoaika ratikasta bussiin : 7 min 43 sek
Keskimääräinen vaihtoaika bussista ratikkaan: 3 min 45 sek
 
Lisään vielä tähän, että itse tulkitsin 6-7 minuutin vuorovälin tarkoittavan kolmea ratikkaa 20 minuutissa (6min-7min-7min), joka mahdollistaisi samat lähtöminuutit peräkkäisille tunneille. Yksittäiset odotusajat olisivat siis hieman erisuuruisia, mutta keskiarvo olisi varmaan samaa luokkaa.
 
Liityntäbussien vuoroväleihin ei tänä keväänä kosketa. "Liityntälinjojen aikatauluja ei muuteta kevätkauden loppuajaksi, koska tunneittain vaihtelevat lähtöajat edellyttävät paljon aikataulusuunnittelua ja ajoaikojen säätämistä. Lisävuorot [ratikka] halutaan kuitenkin nopeasti käyttöön ratikan iltapäivien ruuhkaisuuden vuoksi." Lainattu osuus Nyssen tiedotteesta.
 
Lisään vielä tähän, että itse tulkitsin 6-7 minuutin vuorovälin tarkoittavan kolmea ratikkaa 20 minuutissa (6min-7min-7min), joka mahdollistaisi samat lähtöminuutit peräkkäisille tunneille. Yksittäiset odotusajat olisivat siis hieman erisuuruisia, mutta keskiarvo olisi varmaan samaa luokkaa.
Nyssen reittioppaan perusteella lähtöjä on tasaisesti joka toinen 6 min välein ja joka toinen 7 min välein. Liityntäliikenteen vuoroväliksi sopisi siis joko 13 minuuttia tai noin 19 minuuttia, joista kumpikaan ei olisi vakiominuuttinen (engl. clock-face timetable). Tätä moni pitää alalla harhaoppisena (engl. heresy - belief or opinion contrary to orthodox religious doctrine), mutta saanen perustella:

Matkustajamäärien perusteella linjat 21 ja 22 ansaitsisivat 13 minuutin vuorovälin. Linjan 22 kierrosaika on tällä hetkellä kireä, joten linjalle tarvitsisi muutenkin harkita yhden autokierron lisäämistä. Paras ratkaisu saataisiin kierrättämällä autoja linjojen välillä yhteisellä 5 auton kierrolla, jolloin yhteiskierrosaika kasvaisi 3 minuuttia, jonka voisi sijoittaa sopivasti lisäpelivaraksi Siivikkalan päähän.

Linjan 4 nykyisen 12 minuutin vuorovälin ei tarvitsisi harventua paljonkaan 13 minuuttiin. Tällöin säästyisi 1 autokierto, jonka voisi siirtää linjoille 21 ja 22.

Linjan 18 matkustajamäärät perustelevat hyvin 7,5 minuutin vuorovälin harventamisen jopa 13 minuuttiin. Kierrosaika kasvaisi 7 minuutilla, mutta autokierrot vähenisivät kuudesta neljään.

Samoin linjojen 15, 16, 17, 41, 81 matkustajamäärät puoltaisivat vuorovälin harventamista noin 19½ minuuttiin. Linjoilla 41 ja 81 on tällä hetkellä 75 minuutin kierrosajat, jolloin yhdellä autolla vähemmän voitaisiin liikennöidä 78 minuutin kierrosajalla ja saavuttaa noin 20 % kustannussäästöt. Linjaa 15 pystyttäneen ajamaan myös yhdellä autolla vähemmän, kun kierrosajasta nipistyisi vain puolitoista minuuttia. Linjojen 16 ja 17 autoja sen sijaan tarvitsisi kierrättää linjalta toiselle Kaupin kampuksella linjojen 21 ja 22 tapaan yhteisessä autokierrossa, jotta kierrosajasta ei tulisi nykyistä löysempi molemmilla linjoilla, joiden kierrosajat ovat jo valmiiksi löysän puoleiset. Yhteensä näiltä 5 linjalta pystyisi näin säästämään jokaiselta yhden auton, yhteensä 5 autoa. Yhden autokierron hintalappu lähentelee vuositasolla 200 000 euroa, eli puhuttaisiin jo miljoonasta eurosta vuodessa. Linjan 18 harvennus huomioiden olisi mahdollista saavuttaa jopa puolentoista miljoonan euron vuotuiset säästöt.

Ratikkalinjojen vuorovälin tihentäminen saattaa hyvin maksaa jopa enemmän kuin bussiliikenteestä olisi säästettävissä - mutta ratikat kulkevat täynnä, ja useimmat näistä bussilinjoista enimmäkseen tyhjillään. Siksi olisi täysin kohtuutonta, jos jokaisen liityntälinjan vuoroväliä vain tihennettäisiin, jos ei siihen ole matkustajamäärien puolesta perusteita. Vaihtoehtona kun olisi kuitenkin lähes kustannusneutraali kokonaismuutos, jossa ratikan liikennöinnin tihentämiseen satsattaisiin suunnilleen saman verran mitä bussiliikenteestä säästettäisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös