Tampereen pikaratikkahanke

Näitä kuitenkin tehdään niin pitkällä aikajänteellä, ettei sillä lopulta ole merkitystä muuten kuin (muutaman vuoden?) liikennöintikustannusten osalta. Vantaakin alkaa nyt rakentaa ratikkaansa, vaikka asuinrakentaminen on käytännössä pysähtynyt. Mutta eihän se ole valmis kuin aikaisintaan 2029, eikä me tiedetä, millaiset suhdanteet silloin on. Tai 50 vuotta siitä eteenpäin.

Mä väitän, että ratikkaa on itse asiassa fiksua rakentaa nyt, kun sen suhdanteiden ansiosta pitäisi olla halvempaa. Oikein sellaista perinteistä elvytystä, että kun yksityiset ei rakenna niin julkiset rakentaa.

Jos rakennetaan ratikkaa on pysäkkien ympärillä syytä olla asutusta tai toimitiloja, tai niitä on syytä olla juuri tulossa. Tampere on taas sen kokoinen kaupunkiseutu, ettei ole mitenkään kiveen kirjoitettu, että kerrostaloasuntoja rakennetaan kauas uusiin lähiöihin metsään kaupungin laidalle kun täydennysrakentamismahdollisuuksia on lähempänäkin ydintä. Kyse on siis siitä, että nykyisin rakennetun alueen sisältäkin löytyy rakennusmahdollisuuksia reilusti jos vaan poliittista tahtoa löytyy ja kaupungin tiivistämisessä on selviä etuja suhteessa kaupungin laajentamiseen ulospäin.

Toimiva raitioliikenne taas vaatii kohtuullisen paljon käyttäjiä, Tampereen asuinalueilla käytännössä aika paljon kohtuullisen pienasuntovaltaisia kerrostaloja lähellä pysäkkejä. Toisaalta lapsettomille ja käytännössä useammin joukkoliikennettä käyttäville ihmisille ei suosikkivalinta ole metsälähiö kaukana kaikesta. Ei ratikkalinjaa nyt kannata metsään viedä ihan siltä varalta, että metsään joskus tulevaisuudessa jotain rakennettaisiin, ratikalle voi kyllä tehdä pidennyksen sitten jos kaupunki laajenee kerrostalolähiöillä ulkokehällä eikä täydennysrakentamalla nykyisin asuttuja alueita.

Vantaan ratikka on huono vertailu siinä, että se kulkee kuitenkin osin aika tiheästi ja osin kohtuullisesti rakennetulla alueella, jossa ratikkaradan ympärillä on merkittävästi täydennysrakennusmahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Muutama kuva Lentävänniemen ratahaaralta, kuvattu perjantaina 25.10.2024. Kameran kanssa kuljettu pysäkkien Lentävänniemi ja Tehdas välisellä osuudella siirtyen kaupunkia kohti. Korostetaan vielä erikseen, että pysäkki Lentävänniemi ei ole päätepysäkki, vaan sitä edellinen. Päätepysäkki on nimeltään Pyhällönpuisto.
 
Takaisin
Ylös