Tampereen talviliikenne 2010-11

Normaalisti asiakkaiden tarve on määräävä tekijä suunnittelussa. Tasavälilähdöt ja symmetriä ovat paperilla ja teoriassa hienoja, mutta yleensä käytäntöön toteutettuna palvelevat hyvin yhtä pientä, kapeaa asiakkaiden osa-aluetta muiden asiakkaiden kärsiessä ja joutuessa vaihtamaan kuljetusjärjestelyitään ja mahdollisesti jopa kulkutapaansa. Toki jos on resursseja ja halua laittaa, niin silloin voi laittaa lisää vuoroja.

Eikös vihreiden Osmo Soininvaara ehdottanut ihan vakavissaan, että linja-autoliikenteen vuorovälit varsinkin taajamissa tulisi olla niin tiheät, että matkustajan todellinen odotusaika jäisi alle kolmen minuutin. Sinänsä ihan hieno idea, mutta mistä löytyisi maksajatahot, varsinkin kun hänen mielestään lippujen hintoja tulisi laskea nykyisestään, että joukkoliikenteen houkuttelevuus kasvaisi.
 
Eikös vihreiden Osmo Soininvaara ehdottanut ihan vakavissaan, että linja-autoliikenteen vuorovälit varsinkin taajamissa tulisi olla niin tiheät, että matkustajan todellinen odotusaika jäisi alle kolmen minuutin. Sinänsä ihan hieno idea, mutta mistä löytyisi maksajatahot, varsinkin kun hänen mielestään lippujen hintoja tulisi laskea nykyisestään, että joukkoliikenteen houkuttelevuus kasvaisi.

Jotain sellaista. Onhan tälläkin foorumilla pari saman aatesuunnan kannattajaa joiden teksteissä on ollut samansuuntaisten ajatusten viitteitä. En kyllä usko moisen onnistumismahdollisuuteen, vaikka suomessa ei olisi yksityisautoilua ollenkaan. Toki pääväylillä kaupungeissa tuo toteutuisi, mutta se ei onnistuisi ilta, yö ja viikonloppuajan hiljaisina hetkinä. Tai olisi siis mitenkään taloudellisessa mielessä järkevää. Tuskin ympäristöystävällistäkään. Vaikka se toteutettaisiin minkälaisin sähköbussein yms. Saman aatesuunnan helmiähän lienee myös "verot valtion maksettaviksi" ja "mikä on sinun on myös minun, mutta mikä on minun on vain ja ainoastaan minun"...
 
Eikös vihreiden Osmo Soininvaara ehdottanut ihan vakavissaan, että linja-autoliikenteen vuorovälit varsinkin taajamissa tulisi olla niin tiheät, että matkustajan todellinen odotusaika jäisi alle kolmen minuutin.

Jotain sellaista. Onhan tälläkin foorumilla pari saman aatesuunnan kannattajaa joiden teksteissä on ollut samansuuntaisten ajatusten viitteitä. En kyllä usko moisen onnistumismahdollisuuteen, vaikka suomessa ei olisi yksityisautoilua ollenkaan. Toki pääväylillä kaupungeissa tuo toteutuisi, mutta se ei onnistuisi ilta, yö ja viikonloppuajan hiljaisina hetkinä.

3 minuutin keskimääräinen odotusaika vastaa 6 minuutin vuoroväliä eli 10 vuoroa tunnissa. Ei mahdotonta raskaasti kuormitetuilla linjoilla, jos kohta lähinnä tämä tullee kyseeseen raideliikenteen runkolinjoilla.

Mutta jos venytetään keskimääräistä odotusaikaa 5 minuuttiin, niin vuoroväli on 10 minuuttia eli 6 vuoroa tunnissa. Tämä on ihan realistista runkolinjoilla. Ja tuskin kai kukaan on tosissaan vaatinut tätä samaa vuoroväliä keskelle yötä. Jonkin verran harvemmin täytynee liikennöidä. Sen sijaan illalla kun ihmisiä on vielä liikkeellä, niin jos halutaan houkutella heitä joukkoliikenteen käyttöön, täytyy vuoroväli pitää vielä jotenkin siedettävänä, esim. 15-20 minutissa (7,5-10 minuutin keskimääräinen odotus) eli 3-4 vuorossa tunnissa.

Taksojen alentamisessa en kylläkään näe järkeä. Joukkoliikenne on jo valmiiksi edullisempaa kuin autoilu. Ei se lisää sen käyttöä, jos siitä tulee vielä edullisempaa.

Saman aatesuunnan helmiähän lienee myös "verot valtion maksettaviksi" ja "mikä on sinun on myös minun, mutta mikä on minun on vain ja ainoastaan minun"...

Oho, tulipas asenteellista tekstiä.

Jos nyt ihan tosissaan puhutaan, niin joukkoliikenteen vuoroväli vaikuttaa sen houkuttavuuteen. Admiral on hyvä ja menee sellaisiin "vasemmistolaisiin" opinahjoihin kuin kauppakorkeaan tai kauppaopistoon opiskelemaan markkinointia, jos haluaa tämän oppia: jos halutaan lisää matkustajia, täytyy vuoroväliä parantaa. Muun muassa. Kyseessä on sitäpaitsi järjestelmä, jossa kannattamattomilla vuoroilla on oma tarkoituksensa. Jos ne poistetaan, kuorma vähenee myös "kannattavilla" vuoroilla, kunnes lopulta ei ole mitään jäljillä.

Tosin siitä varmaan olemme Admiralin kanssa samaa mieltä, että kaikista edullisinta joukkoliikennettä on sellainen, jota ei ole: maksaa 0 € tuottaa, ei mitään päästöjä, ei henkilökuntaa aiheuttamassa murheita eikä kalustoinvestointeja tai niiden poistoja. Tämä vaan ei ole yhteiskunnan etu.

Mitä veroihin tulee, maksan mieluummin niitä siihen tarkoitukseen, että niillä tuotetaan yhteiskunnan kannalta sellainen joukkoliikenteen verkko ja palvelujärjestelmä, jolla minä ja kaikki muut (myös pakkokäyttäjät) pääsemme kulkemaan yhtäläisesti. Minulla on aika vähän intressiä nähdä verorahojani hassattavan siihen, että tuetaan lipputukena sellaisten ryhmien heikkotasoista joukkoliikennepalvelua, joilla ei ole mahdollisuutta kulkea muutoin. Tällöinhän palvelu on niin heikkoa, ettei sillä kukaan muu halua tai voi kulkea. Panostamalla saman verran verovaroja (tai vaikka vähän enemmänkin), voidaan luoda järjestelmä joka palvelee suurta joukkoa potentiaalisia matkustajia.

"Verot valtion maksettavaksi" on huuhaa-populistinen heitto. Sillä että haluaa verorahoilleen järkevää vastinetta ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa, että haluaisi sälyttää veronsa muiden maksettavaksi. Varmemmaksi vakuudeksi sanottakoon, että allekirjoittanut on vakituisessa työssä, ollut jo toistakymmentä vuotta, ja vaikken palkalla kehuskelekaan, niin uskoakseni kuulun yhteiskunnan nettomaksajiin. Jos haluan suunnata verovaroja tietynlaisiin tarkoituksiin jonkin toisten tarkoitusten sijaan, niin se tuskin tekee minusta lusmuilevaa vapaamatkustajaa. Varsinkin kun uskon vakaasti siihen, että tuollainen verovarojen käyttö koituisi myös vähäosaisimpien hyväksi.
 
Normaalisti asiakkaiden tarve on määräävä tekijä suunnittelussa. Tasavälilähdöt ja symmetriä ovat paperilla ja teoriassa hienoja ....

No se nyt ei ole se oleellisin pointti tässä, vaan se, että tuon aikataulu saataisiin oikeasti sellaiseksi, että ko. reitin pystyisi tuossa ajassa ajamaan päätteeltä päätteelle. Nyt sellaista vaaraa ei ole, ei edes paperilla. Tuskin tuollainen akuutti myöhässäolokaan kovin suuresti ketään palvelee.
 
YLA:n esityslistalla on esitys linjaa 50 korvaavaksi liikenteeksi, pähkinänkuoressa:

  • Linja 50 lakkautetaan
  • Linja 7 jatketaan Siivikkalaan, palvelutaso sama kuin seiskalla nyt
  • Siivikkala-Tampere-välille lisätään ruuhka-aikana lisätarjontaa
    • oma veikkaukseni: linja 31 Pohtola-Korkinmäki tai Y35 Pohtolaan ja 31 Reuharinniemeen Pohtolankadun ja Enqvistinkadun kautta
  • Multisilta-Rukkamäki-Hatanpää-liikennetarpeeseen tulee koululaislinja K26, palvelutaso päätetään myöhemmin keväällä
  • Höytämö-Sääksjärvi-välillä Paunun syöttöbussi
 
YLA:n esityslistalla on esitys linjaa 50 korvaavaksi liikenteeksi, pähkinänkuoressa:

  • Linja 50 lakkautetaan
  • Linja 7 jatketaan Siivikkalaan, palvelutaso sama kuin seiskalla nyt
  • Siivikkala-Tampere-välille lisätään ruuhka-aikana lisätarjontaa
    • oma veikkaukseni: linja 31 Pohtola-Korkinmäki tai Y35 Pohtolaan ja 31 Reuharinniemeen Pohtolankadun ja Enqvistinkadun kautta
  • Multisilta-Rukkamäki-Hatanpää-liikennetarpeeseen tulee koululaislinja K26, palvelutaso päätetään myöhemmin keväällä
  • Höytämö-Sääksjärvi-välillä Paunun syöttöbussi

Tuleekos seiskalle lisäautoja sitten?
 
Tuleekos seiskalle lisäautoja sitten?
Jos kierrosaika pitenee 60 minuutista 120 minuuttiin, tämä olisi oletettavaa palvelutason säilyttämiseksi. ;)

---------- Viesti lisätty kello 23:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:44 ----------

Kelpaako Siivikkalassa Tampereen sisäinen lippu vai vaaditaanko seutulippu?
Rivien välistä olen tulkinnut, että ilman muuta sisäinen lippu. Onhan alue fyysisesti enemmän Tamperetta kuin Ylöjärveä, vaikka hallinnollisesti Ylöjärveen kuuluukin.
 
Jos kierrosaika pitenee 60 minuutista 120 minuuttiin, tämä olisi oletettavaa palvelutason säilyttämiseksi. ;)

---------- Viesti lisätty kello 23:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:44 ----------


Rivien välistä olen tulkinnut, että ilman muuta sisäinen lippu. Onhan alue fyysisesti enemmän Tamperetta kuin Ylöjärveä, vaikka hallinnollisesti Ylöjärveen kuuluukin.

Itsekin mietin tuota mutta mietiskelin sitä vaan tuleeko sinne sitten käytettyjä HSL-alueelta vai ihan uusia?
 
Tuon seiskalinjan suhteen tuli mieleen, että tiettyjä pieniä pulmia olisi sen osalta ratkaistava, kun linjaa jatketaan siivikkalaan. Mitkä olisivat lähtöajat päätteiltä silloin? :05 / :35 kun ei oikein ole sopiva Siivikkalaa ajatellen, kun silloin tuolla jälkimmäisellä vuorolla ei osu keskustaan tasaksi. Pitäiskö mahdollisen ruuhkavuoron lähtöaika sitten olla :20 tai :25? Toisaalta tämän ruuhkavuoron tarpeellisuuttakin voisi pohtia siltä kannalta, halutaanko ne 2 linjalle tulevaa lisäautoa teleinä vai pätkinä. Sarankulman päässä telestäkään ei olisi haittaa, vaikkakin kyse olisi pelkästään Hatanpään suurehkosta kysynnästä - jos sellainen kohdalle osuu. Vaihtoehtona olisi tietysti sekin, että tämä Siivikkalan ruuhkavuoro kiertäisi ruuhkasuuntaan ympyrää, eli aamulla ajettaisiin Teivaalantien kautta ja keskustaan päin Pohtolankatua - iltapäivisin päinvastoin. Tulisi näillekin katvealueille jonkinlaista palvelua, vaikka Vihattulasta ei varmaan mitään kovin kummoista asiakaslaumaa tulekaan.
 
Rivien välistä olen tulkinnut, että ilman muuta sisäinen lippu. Onhan alue fyysisesti enemmän Tamperetta kuin Ylöjärveä, vaikka hallinnollisesti Ylöjärveen kuuluukin.

Tämähän tarkoittaa, että joukkoliikenteen kannalta Tampere saa ihan uuden kaupunginosan palveltavaksi. Tässä tulee esiin sellainen epätasa-arvo, että Vuorentaustaan ei pääse Tampereen sisäisellä tariffilla, vaikka Vuorentausta on yhtälailla maantieteellisesti enemmän Tamperetta kuin Ylöjärveä. Tulevaisuudessa voisi harkita myös Vuorentaustan liittämistä Tampereen sisäiseen tariffiin, jolloin jokin Tampereen sisäinen linja voisi liikennöidä sinne...

ultrix sanoi:
  • Siivikkala-Tampere-välille lisätään ruuhka-aikana lisätarjontaa
    • oma veikkaukseni: linja 31 Pohtola-Korkinmäki tai Y35 Pohtolaan ja 31 Reuharinniemeen Pohtolankadun ja Enqvistinkadun kautta

Miten olisi yksinkertaisesti linjan 27 jatkaminen Pohtolaan vanhan 11 reittiä? Ei vaatisi lisää autopäiviä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaihtoehtona olisi tietysti sekin, että tämä Siivikkalan ruuhkavuoro kiertäisi ruuhkasuuntaan ympyrää, eli aamulla ajettaisiin Teivaalantien kautta ja keskustaan päin Pohtolankatua - iltapäivisin päinvastoin. Tulisi näillekin katvealueille jonkinlaista palvelua, vaikka Vihattulasta ei varmaan mitään kovin kummoista asiakaslaumaa tulekaan.

Miten olisi yksinkertaisesti linjan 27 jatkaminen Pohtolaan vanhan 11 reittiä? Ei vaatisi lisää autopäiviä.
Mitäs, jos yhdistettäisiinkin 7:n ja 27:n autokierrot (miksei sitä tehty jo yhteisen päätteen ollessa Irjala-Ruotulasa?) ja ajeta siis Sarankulma - Keskustori - Pohtola - Siivikkala - Ryydynpohja - Keskustori - Irjala? Linjatunnus voisi vaihtua joko Siivikkalassa tai Ryydynpohjassa, kumpi sitten olisi luontevampaa.

Operaattori on jo valmiiksi sama molemmilla linjoilla, joten järjestely olisi helppo toteuttaa.
 
Operaattori on jo valmiiksi sama molemmilla linjoilla, joten järjestely olisi helppo toteuttaa.
Olisiko? Järjestely kuullostaa ainakin minusta hieman siltä, että siitä aiheutuisi hukkaliikennettä. Ja miten itse aikatauluttaisit tällaisen linjaparin?

Jos Siivikkalasta ja Pohtolasta on tarvetta esimerkiksi kolmen vuoron verran aamuruuhkan jokaisena tuntina, saadaan tämä aikaiseksi paremmin kohdistamalla sen yhden lisäauton liikenne tähän. Linja 27 voidaan mielestäni tältä osin jättää rauhaan.
 
Olisiko? Järjestely kuullostaa ainakin minusta hieman siltä, että siitä aiheutuisi hukkaliikennettä. Ja miten itse aikatauluttaisit tällaisen linjaparin?

Jos Siivikkalasta ja Pohtolasta on tarvetta esimerkiksi kolmen vuoron verran aamuruuhkan jokaisena tuntina, saadaan tämä aikaiseksi paremmin kohdistamalla sen yhden lisäauton liikenne tähän. Linja 27 voidaan mielestäni tältä osin jättää rauhaan.

Tosin jatkamalla linja 27 Ryydynpohjasta Vihattulan kautta Siivikkalaan saadaan palveltua myös Mettistön pienehkö omakotitaloalue. Nythän taitaa käydä niin, että linjan 7 jatkaminen Siivikkalaan ei tuota aluetta palvele ollenkaan (toisin kuin nykyiset linjan 50 M-vuorot). Eli yksi ratkaisu voisi olla liikennöidä linjaa 7 kaksi kertaa tunnissa Siivikkalaan nykyistä 50 reittiä ja vaikka kerran tunnissa linjan 27 A-vuoroja Mettistön kautta Siivikkalaan. Linjojen kalustoa ei tarvitse välttämättä tarvitsisi kierrättää linjalta toiselle Siivikkalassa mikäli ajoajat ovat kummallakin linjalla sopivat vuoroväliin nähden.
 
Ylöjärven Uutiset tänään (ke 17.3, sivu 16): Siivikkalaan hankkeilla linja Sarankulmasta, artikkeli pähkinänkuoressa:

  • Tampereen ja Ylöjärven kaupungit korvaavat 6.6. lakkautettavan linjan 50 liikennöinnin korvaamalla liikenteen puolen tunnin välein kulkevalla linjalla 7
  • ajetaan linjan 50 reittiä
  • Tampereen joukkoliikenteen tariffi
  • Veolia hoitaa
  • Ylöjärven kh tehnyt päätöksen kesäksi 2010 ja talveksi 2010-11 liikenteestä
  • Tampereen yla jätti asian pöydälle viime viikolla ja käsittelee asian 23.3.
  • Ruuhka-aikana lisätarjontaa
  • Kustannukset jaetaan joukkoliikenteen yt-sopimuksen mukaisin periaattein
  • Bruttokustannukset 660 000 €/v, arvioitu tappio 107 000 €/v
  • Tampereen osuus 59 000 €/v, Ylöjärven 48 000 €/v
  • Tappioita kattamaan haetaan valtion suurten kaupunkiseutujen jl-tukea, joka pienentää kustannuksia n. 30 %


Lehti on luettavissa ainakin Tampereen kaupunginkirjaston lehtilukusalissa Vanhan kirjastotalon vieressä ja internetissä maksullisena nettilehtenä.
 
Takaisin
Ylös