Toivoa sopii, että vuoden päästä on sitten luvassa suurempia remontteja. Ainakin Lempääläntien suunta voitaisiin silloin laittaa kokonaan uusiksi, kun (t/p)ilaaja päättää seudullisesta liikenteestä. Ja samalla voidaan länsipuolen reitteihinkin saada jotain uutta, kenties. Jos siis rohkeutta löytyy. Viime vuosien valossa tästä ei voi ollakaan niin varma.
TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN JOUKKOLIIKENNESUUNNITELMAN LAATIMINEN:
Liite 1: Tehtävän määrittely
12.11.2009
TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN JOUKKOLIIKENNESUUNNITELMAN LAATIMINEN
1. Työn lähtökohtia
Henkilöliikennelainsäädäntö uudistuu 3.12.2009 EU:n palvelusopimusasetuksen ja kansallisen joukkoliikennelain tullessa voimaan ja korvatessa nykyiset henkilöliikennelain ja –asetuksen.
Tampereen kaupunkiseudulle perustetaan seudulliseksi toimivaltaiseksi viranomaiseksi vastuukuntana toimivan Tampereen kaupungin organisaatioon sijoittuva seudullinen joukkoliikennelautakunta. Lautakunta aloittaa työnsä 1.1.2011. Toimivaltainen viranomainen päättää joukkoliikenteen järjestämistavasta toimivalta-alueellaan. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen toimivalta-alueeseen kuuluvat: vastuukuntana Tampereen kaupunki (208 000 asukasta) ja muina sopimuskuntina Nokian kaupunki (30 500 asukasta), Oriveden kaupunki (9600 asukasta), Ylöjärven kaupunki (29 700 asukasta), Kangasalan kunta (27 800 asukasta), Lempäälän kunta (19 300 asukasta), Pirkkalan kunta (15 800 asukasta) ja Vesilahden kunta (4100 asukasta).
Joukkoliikennelaki velvoittaa toimivaltaisen viranomaisen määrittämään toimivalta-alueensa joukkoliikenteen palvelutason. Joukkoliikennelain siirtymäsäännösten mukaan palvelutason määrittely on laadittava vuoden 2011 loppuun mennessä.
Aiemmat seudulliset joukkoliikennesuunnitelmat
Tampereen kaupunkiseudulla on viimeksi laadittu seudullinen joukkoliikennesuunnitelma vuonna 2005 (Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitelma, Liidea Oy, lokakuu 2005). Sitä edellinen kattava seudullinen joukkoliikennesuunnitelma laadittiin vuonna 1993 (LTT Oy). Vuoden 2005 suunnitelma laadittiin vaiheessa, jossa Tampereen sisäisessä joukkoliikenteessä oltiin siirtymässä tilaaja-tuottajamalliin, eikä henkilöliikennelain uudistuksesta ollut vielä tietoa olemassa.
TASE 2025
Vuoden 2004 lopulla käynnistettiin Tampereen seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma TASE 2025. Tampereen seudun liikenteen ja liikkumisen olosuhteiden perustiedot kerättiin 2005. Tampereen kaupunkiseudun liikennepoliittinen ohjelma valmistui 2005. Vuoden 2007 alussa valmistui joukkoliikennejärjestelmävaihtoehtojen vertailu ja suositus Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmäksi. Syksyllä 2007 käynnistyi suunnitelman viimeinen vaihe, toteuttamisohjelman ja aiesopimuksen laatiminen. Työvaihe kytkeytyy saumattomasti alkuvuodesta 2008 käynnistyneeseen Tampereen kaupunkiseudun rakennemallityöhön.
Rakennemallityö
Rakennemallityö on osa kaupunkiseudun laajempaa hankekokonaisuutta ja se rytmittää muiden käynnissä olevien seutuhankkeiden laatimista. Se on laadittu Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän maankäyttö- ja rakennetyöryhmän johdolla.
Rakennemallityön tavoitteena on eheyttää kaupunkiseudun yhdyskuntarakennetta ja näin mahdollistaa joukkoliikennepainotteisen liikennejärjestelmän toteuttaminen.
Rakennemallityö ja liikennejärjestelmäsuunnitelma valmistuvat vuoden 2009 lopulla. Kuntien näitä koskevat päätökset tehdään alkuvuodesta 2010.
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneselvitys
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen organisointia ja järjestämistapoja uudistuneen henkilölainsäädännön mukaisessa tilanteessa on selvitelty vuoden 2009 aikana. Selvitystyön pohjalta mm. muotoutui päätös joukkoliikenteen seudullisen toimivaltaisen viranomaisen perustamisesta Tampereen kaupungin organisaatioon.
Työhön käyttävissä oleva paikallinen asiantuntemus
Linjaston suunnittelussa ja lippujärjestelmän suunnittelussa käytettävissä on Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikön asiantuntemus.
Linjaston suunnittelun työvälineenä on käytettävissä Tampereen teknillisen yliopiston seudullinen liikennemalli Talli 2005.
2. Työn vaiheet ja tavoitteet
Työn tavoitteena on laatia Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteelle noin 10 vuoden kehittämisohjelma. Suunnitelma sisältää seuraavat osat:
Nykytilan selvitys
Selvitetään kaupunkiseudun joukkoliikenteen (myös raideliikenteen) nykyinen
• tarjonta
• palvelutaso
• matkustajamäärät
• lipputulot
• kustannukset
Palvelutaso
Laaditaan toimivaltaiselle viranomaiselle joukkoliikennelain edellyttämä palvelutasomäärittely. Tehtävä edellyttää neuvottelua kuntien kanssa kuntakohtaisten määrittelyjen tekemiseksi. Näiden pohjalta kootaan kaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelutasomäärittely.
Palvelutason määrittely tehdään soveltaen julkaisussa Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen kilpailukykyinen palvelutaso (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 55/2007) esitettyjä periaatteita.
Käsiteltäviä palvelutason osatekijöitä ovat mm:
• vuorotiheys
• liikennöintiaika
• matka-aika
• kävelyetäisyys pysäkeille
• vaihtojen määrä
Joukkoliikenteen eri järjestämistapojen kustannusvertailu
Nykytilan selvityksen kustannus- ja lipputulotietojen ja laaditun palvelutasomäärittelyn pohjalta arvioidaan joukkoliikenteen järjestämisen kustannuksia
• Markkinaehtoisesti
• Tilaaja-tuottajamallissa
• Käyttöoikeussopimusmallissa
Linjasto
Linjastosuunnittelun pohjaksi tehdään tarkastelu TALLI 2005 -mallin ja Tampereen seudun henkilöliikennetutkimuksen 2004–2005 aineistojen perusteella ajoneuvomatkojen suuntautumisesta suhteessa joukkoliikennelinjastoon
• tunnistetaan mallista ne osa-alueparit, joiden välillä tehdään absoluuttisesti eniten matkoja henkilöautolla tai joukkoliikenteellä
• verrataan osa-alueparien välistä matka-aikaa henkilöautolla ja joukkoliikenteellä (matka-aikasuhde)
• verrataan nykyistä joukkoliikennetarjontaa aineiston osoittamiin yhteystarpeisiin ja arvioidaan, missä joukkoliikenneyhteydet ovat heikoimmat suhteessa yhteystarpeisiin
Näin saadaan tärkeää lähtötietoa linjastosuunnittelulle, kun hahmotellaan täysin uusia reittejä (mm. poikittaisyhteydet, heilureiden päät / linjaston yhdistävyys).
Edellä esitetyn tarkastelun ja tehtyjen palvelutasomäärittelyjen pohjalta laaditaan vaihtoehtoiset linjastosuunnitelmat (esimerkiksi nykytilan jatkumo ja sille kaksi vaihtoehtoa).
Lisäksi työssä selvitetään väestön sijoittumista jalankulku-, joukkoliikenne- ja autovyöhykkeille nykytilanteessa sekä tutkituissa linjastovaihtoehdoissa. Tätä työtä varten tilaaja luovuttaa työn tekijälle vyöhykekriteeristöä koskevat ohjeet sekä paikkatietomuodossa seudun nykyisen vyöhykejaon, joka on laadittu taajamassa sijaitseville osa-alueille.
Linjastosuunnittelussa käytetään apuna Talli 2005 -mallia ja siihen liittyvää tausta-aineistoa. Mallin aineisto ja tausta-aineisto käsitellään Tampereen teknillisen yliopiston Tiedonhallinnan ja logistiikan laitoksella (erikoistutkija Hanna Kalenoja, 6 työpäivää).
Tampereen joukkoliikenneyksikkö osallistuu linjaston suunnittelutyöhön (joukkoliikenneinsinööri Juha-Pekka Häyrynen, 30 työpäivää).
Lippujärjestelmä
Laaditaan toimenpide-esitykset lippujärjestelmän kehittämiseksi
• Vyöhykepohjainen taksa
• Uudet seutulipputuotteet
• Seutulipputuotteiden kelpoisuuden laajentaminen lähijunaliikenteeseen
• Check in – check out –tyyppisen hinnoitteluperiaatteen soveltaminen kaupunkiseudun joukkoliikenteeseen (mallina YTV:n selvitys)
Tampereen joukkoliikenneyksikkö osallistuu lippujärjestelmän kehittämistyöhön (joukkoliikenneinsinööri Olli Kanerva, n. 6 työpäivää).
Matkustajainformaatio
Laaditaan toimenpide-esitykset seudullisen joukkoliikenteen informaatiojärjestelmän kehittämiseksi
• reaali-aikainen informaatio
• internet-pohjainen informaatio (reittiopas)
• painettu informaatio (linjakartta, aikataulukirja)
Tampereen joukkoliikenneyksikkö osallistuu informaatiojärjestelmän kehittämistyöhön (joukkoliikenneinsinööri Olli Kanerva, n. 4 työpäivää).
Joukkoliikenteen toimintaympäristö
• linjastosuunnitelman pohjalta tarkistetaan aiemmat suunnitelmat joukkoliikenteen laatukäytäviksi ja tehdään esitykset joukkoliikennekaistoiksi, liittymäjärjestelyiksi ja liikennevaloetuuksiksi
• Tarkistetaan keskeisten terminaali- ja pysäkkialueiden toimivuus tulevaisuuden linjastossa ja tehdään tarvittavat esitykset
Toimenpideohjelma
Laaditaan edellisissä kohdissa syntyneille esityksille vaiheistuksen, alustavan kustannusarvion ja vastuutuksen sisältävä toimenpideohjelma noin kymmeneksi vuodeksi. Toimenpideohjelman laadinnassa otetaan huomioon kytkennät mm. TASE 2025 liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.
3. Työn tulokset ja raportointi
Suunnitelmasta laaditaan raportti (PDF), sen tiivistelmä ja esittelyä varten Powerpoint-esitys.
Raporttien paino- ja tulostuskustannukset (50 kpl) sisältyvät konsulttisopimukseen. Konsultin tulee hoitaa painatustöiden huolinta. Tilaaja vastaa raporttien pohjakarttojen mahdollisista julkaisukorvauksista.
Raportin ja sen tiivistelmän painokelpoiset sekä työmuistioiden ja Powerpoint-esityksen tulostuskelpoiset originaalit luovutetaan tilaajalle sähköisessä muodossa. Muutenkin kaikki projektin aikana valmistuva keskeinen aineisto tulee dokumentoida ja toimittaa tilaajalle työn päättyessä sähköisessä muodossa.
4. Työn ohjaus ja vuorovaikutus
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitelmaa johtaa seutuhallituksen nimeämä kuntajohtajakokous.
Käytännön suunnittelutyötä ohjaa projektiryhmä, jossa ovat edustettuina: seutuyksikkö, valittu konsultti, Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikkö, Tampereen teknillinen yliopisto, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, Pirkanmaan liitto ja kehyskunnat sovitulla tavalla.
Valittava konsultti toimii projektiryhmän sihteerinä. Hankkeen aikana työn väliraportti ja loppuraportti tullaan esittelemään kuntajohtajakokoukselle ja seutuhallitukselle. Lisäksi kuntajohtajakokouksessa käsitellään työn aloitusta.
Työn alkuvaiheessa ja ennen loppuraportin kokoamista kuullaan alueen liikennöitsijöitä.
Tarjoajia pyydetään sisällyttämään esitykseensä edellä määriteltyjen tavoitteiden mukainen esitys työssä tarvittavasta vuorovaikutuksesta aikatauluineen. Konsultti osallistuu projektin yleiseen viestintään kuten lehdistötiedotukseen ja informointiin esimerkiksi internet-sivujen kautta hankkeen alussa sovittavalla tavalla. Työn tilaaja vastaa mahdollisesti tarvittavien tilaajakohtaisten vuorovaikutustilaisuuksien järjestämisestä ja hankkeen internet-sivujen teknisestä ylläpidosta. Toimintaperiaatteet ja alustavat suunnitelmat täsmennetään työn alussa laadittavassa vuorovaikutussuunnitelmassa.
5. Aikataulu
Työn on tarkoitus alkaa maaliskuussa 2010 ja olla valmis syyskuun 2010 aikana. Aikataulutavoite on suuntaa antava ja tarjoajia pyydetään esittämään oma näkemyksensä tarkemmaksi suunnitteluaikatauluksi.
6. Merkittävimmät lähtökohtaraportit
• TASE 2025 hankkeen raportit
http://www.tase2025.fi/
• Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitelma (Liidea 2005)
• Tampereen kaupunkiseudun rakennemallityö
http://www.tampereenseutu.fi/seutuhankkeet/yhdyskunta-suunnittelun_hankkeet/rakennemallityo/
• Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneselvitys
• Tampereen seudullinen liikennemalli Talli 2005
http://www.tut.fi/liku/talli2005/
• Arki paremmaksi – joukkoliikenne toimivaksi (Liikenne- ja viestintäministeriö 2009)
• Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen kilpailukykyinen palvelutaso (Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 55/2007)