Tampereen talviliikenne 2010-11

Osaakohan joku sanoa tuleeko Veolialle ihan uusia autoja tuohon vai esim. HSL-alueelta käytettyjä?
 
Tappioiden kattamiseen voisi kokeilla myös kokomainosteippauksia ;) Osuuspankkilinjanahan tuo linja on palvellu niin Sarankulmat kuin Pohtolat, miksei jatkossakin. Kyllä sponsoreita löytyy, kun etsitään!
 
Osaakohan joku sanoa tuleeko Veolialle ihan uusia autoja tuohon vai esim. HSL-alueelta käytettyjä?
Tämä on ensimmäinen kilpailutettu kohde, johon tulee keskellä sopimuskautta reittimuutos. Tuleva lisäkalusto riippuu siis siitä, mitä sopimuksessa sanotaan. Jos oikein muistan, siellä vaadittiin tällaisessa tapauksessa vähintään EURO2-autoja. Varteenotettava vaihtoehto olisi Volvo B10BLE / City L, joita toki saisi tuolta HSL-alueelta. Mutta yhtä kaikki on vaikeaa ennustaa mitä lopulta tulee, riippuu siitä mitä on tuon alueen liikenteestä irroitettavissa...
 
Osaakohan joku sanoa tuleeko Veolialle ihan uusia autoja tuohon vai esim. HSL-alueelta käytettyjä?

Kyllä joku osaa...

Liite 5 Kilpailukohteiden määrittely

...Vakituisen lisäauton eli uuden autokierron on täytettävä kuuden (6) kuukauden
varoitusajalla seuraavat kalustovaatimukset:


  • Matalalattiainen kaupunkilinja-auto
  • Päästöluokka vähintään Euro 3
  • Vähintään yksi (1) etuovi ja yksi (1) keskiovi
  • Liitteen 6 mukainen rahastuslaitejärjestelmä
  • Vähintään 41 istumapaikkaa ja 30 seisomapaikkaa
  • Linjakilvet vähintään edessä (elektroninen tai nauhakilpi)

Vakituisen lisäauton eli uuden autokierron on täytettävä liitteiden 3 ja 10
vaatimukset kahdentoista (12) kuukauden varoitusajalla.


Liite 3 Linja-autokalustoa koskevat vaatimukset

Liite 10 Linja-autokaluston ulkoväritys
 
Koska päätös on lainvoimainen aikaisintaan 6.4., voi seiskalla näkyä periaatteessa vaikka mitä kalustoa 6.10. mennessä. EB-väreissä Pirkkahallille, kas siinä ajatus! :lol:
 
Koska päätös on lainvoimainen aikaisintaan 6.4., voi seiskalla näkyä periaatteessa vaikka mitä kalustoa 6.10. mennessä. EB-väreissä Pirkkahallille, kas siinä ajatus! :lol:

Eiköhän ajatustasolle jää, konsernin ainoa EB-auto (vt #605) on arkisarjoissa kovin sidottu Tampere-Ähtäri-Tampere -kiertoon, siellä missä lipputuloilla on merkitystä.

Tampereella on Veolialla tällä hetkellä 2 kpl matalalattiaisia autoa (niiden 7 muun vääränvärisen lisäksi), Autot #10 ja #366. Kesäliikenteessä autoja on yleensä sen verran seisokissa, että nämä molemmat ovat vapaata riistaa 7.6. alkaen.
 
Viimeksi muokattu:
Koska päätös on lainvoimainen aikaisintaan 6.4., voi seiskalla näkyä periaatteessa vaikka mitä kalustoa 6.10. mennessä. EB-väreissä Pirkkahallille, kas siinä ajatus! :lol:

Mutta eikös tuolla jossain kilpailutusasiakirjoissa lue yksinkertaistettuna, että tilaaja ilmoittaa X kuukautta etukäteen (=varoitusaika), jos linjaan on suunniteltu/tulossa muutoksia, jotta tuottaja voi varautua niihin.
Veolian kanssahan on jo neuvoteltu valmiiksi, niin voihan olla mahdollista että tulee ihan kunnollista kalustoa aika nopeallakin aikataululla ja tuo varoitusaika tarkoittaisi päivää jolloin tuosta ensimmäistä kertaa neuvoteltiin.
 
Haaveeksi sen sijaan saattaa jäädä, mutta kun kerran Tampere-Pirkkala on Suomen kakkoskenttä, niin tuskin Blue1 pahastuisi, jos 1 heidän kokomainosteipeissä oleva autokin täällä ajelisi. Kuten tapahtui Seinäjoella (jossa operoikin Finncom Airlines) ;)

 
...Vakituisen lisäauton eli uuden autokierron on täytettävä kuuden (6) kuukauden
varoitusajalla seuraavat kalustovaatimukset:


  • Matalalattiainen kaupunkilinja-auto
  • Päästöluokka vähintään Euro 3
  • Vähintään yksi (1) etuovi ja yksi (1) keskiovi
  • Liitteen 6 mukainen rahastuslaitejärjestelmä
  • Vähintään 41 istumapaikkaa ja 30 seisomapaikkaa
  • Linjakilvet vähintään edessä (elektroninen tai nauhakilpi)
Kun kerran EURO 3 -päästötason autoja on sopimuksessa vaadittu, vähentää tämä seikka tietysti mahdollisuuksia. Melkein voisi jo veikata että tuovat tänne joko Ikaruksia tai Scaloja, mitä nyt sitten tuolta etelästä saa irti. Toisaalta näiden lisäksi on toki kolmaskin vaihtoehto. :)

Mutta yhtä kaikki Veolia on hankkimassa elokuuksi suuren sarjan Ivecoja HSL-alueella voittamille linjoilleen, joten kyllähän tähän samaan pakettiin voisi melko edullisesti saada myös pari lisää tätä Tampereen 7 -linjaakin varten. Saapa nähdä. Ja jos näin käy, niin kyllähän kesä pärjättäisiin silloinkin hyvin #366:n ja #10:n voimin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tietoa miten Vuoreksen liikenne aiotaan hoitaa? Siis mihin asti liityntäliikenne Hervantaan on ainoa yhteys?

Entä jatko? Milloin Keskustorilta pääsee suoraan Vuorekseen? Mitä kautta ja millä linjoilla ja milloin?

Onko niin että Tampereella liikennettä suunnitellaan ex tempore-päätöksin? (yritetään 30 jakaa kahtia ja muutetaan suunnitelmia parin itkupillin perusteella (vähän karrikoiden).

Helsingin seudun ja Tukholman liikennesuunnitelmat voi lukea vuosiksi eteenpäin netistä. Mistä voi katsoa millaista Treen kaupunkiliikenne on vuonna 2013 ( vuorovälejä myöten)?
 
Onko tietoa miten Vuoreksen liikenne aiotaan hoitaa? Siis mihin asti liityntäliikenne Hervantaan on ainoa yhteys?

Entä jatko? Milloin Keskustorilta pääsee suoraan Vuorekseen? Mitä kautta ja millä linjoilla ja milloin?

Onko niin että Tampereella liikennettä suunnitellaan ex tempore-päätöksin? (yritetään 30 jakaa kahtia ja muutetaan suunnitelmia parin itkupillin perusteella (vähän karrikoiden).

Helsingin seudun ja Tukholman liikennesuunnitelmat voi lukea vuosiksi eteenpäin netistä. Mistä voi katsoa millaista Treen kaupunkiliikenne on vuonna 2013 ( vuorovälejä myöten)?

No ehkäpä sitten, kun tämä valmistuu:
Tarjouspyyntö seudullisesta joukkoliikennesuunnitelmasta

Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä / Kuntajohtajakokous:

  • 1.4. Liikennejärjestelmätyöryhmän perustaminen
  • 16.4. Joukkoliikenteen yhteistoimintasopimuksen käsittely-yhteenveto ja jatkotoimenpiteet
  • 13.8. Joukkoliikennesuunnitelman väliraportti
  • 15.10. Joukkoliikennesuunnitelman ja jlk-yhteistoimintasopimuksen tarkistaminen
 
Viimeksi muokattu:
YLA:n esityslistalta, talviliikenteen palvelutaso: http://193.111.93.11/ktwebbin/ktpro...333a31&dalid=31.3.2010 09:41:08&extension=pdf

Lähinnä muutokset kolmoseen (IKEA), seiskaan (Siivikkala) ja kasiin, sitten mm. keskipäivisin K5 Hervannasta Mäyränmäkeen mistä voi päätellä että tulevaisuuteen Vuorekseen mennään vitosella ja K26 Multsu-Rukkamäki-Hatanpää-Ktori. Lisää analyysiä sit ku saan poikani nukkumaan.

---------- Viesti lisätty kello 21:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:56 ----------

No niin. Linja 8 on aika ylläri, Linnainmaa-Vehmainen-Keskustori! Siis Ruotula ja Kissanmaa jäävät tällä kertaa paitsioon. Veikkaanpa, että liikenne jatkuu taas kun Tenniskatu valmistuu, tällöin Teiskontien vasemmalle kääntymiset loppuvat. Vuoroväli 60-70 min, aamusta iltapäiväruuhkaan.

K5 kulkee siis Etelä-Hervannan koulun alkumis- ja päättymisaikoihin.

Linjalla 30 muutamia Etelä-Hervannasta aloittavia ja sinne päättyviä vuoroja jatketaan nykyiseltä pääteasemalta Mäyränmäen asuinalueelle työmatka- ja koululaisliikenteen tarpeisiin. Sama juttu linjalla 39.

K26 kulkee tunnin välein ruuhka-aikoina.

38 uutena poikittaislinjana Atala-Linnainmaa-Kaukajärvi-Hervanta, tunnin välein ruuhka-aikoina.

Seiskalla ei vissiin ole Mettistön lähtöjä, ainakaan tuossa ei ole reitillä poikkeamisia muuta kuin T-vuorot Toivioon.

Lauantaisin on keskipäivällä usealla linjalla tiheämpää liikennettä kuin aamulla ja iltapäivällä. Ainakin linjoilla 10, 16 ja 17.
 
Eipä näytä olevan mitään radikaalimpaa muutosta tulossa. Sama hukkaliikenneajokin linjoilla 1/11 näyttää jatkuvan. Tunnin vuoroväli 38:lla ei hirveästi mieltä ylennä, vaikka käyttäjäkuntaa uskoisin silti tälläkin järjestelyllä löytyvän.

Toivoa sopii, että vuoden päästä on sitten luvassa suurempia remontteja. Ainakin Lempääläntien suunta voitaisiin silloin laittaa kokonaan uusiksi, kun (t/p)ilaaja päättää seudullisesta liikenteestä. Ja samalla voidaan länsipuolen reitteihinkin saada jotain uutta, kenties. Jos siis rohkeutta löytyy. Viime vuosien valossa tästä ei voi ollakaan niin varma.
 
Toivoa sopii, että vuoden päästä on sitten luvassa suurempia remontteja. Ainakin Lempääläntien suunta voitaisiin silloin laittaa kokonaan uusiksi, kun (t/p)ilaaja päättää seudullisesta liikenteestä
Nää, ei vielä 2011. Paunun ja tovereitten luvat on käytännössä betonoitu nykytasolle kesään 2015 asti, joten suurempaa seutuliikenneremonttia ruvetaan tekemään tyyliin silloin, kun ratikka alkaa tässä kaupungissa liikennöidä, paitsi tietenkin jos Paunu tekee LL/50:t ja hakee liikennevelvoitteen lakkauttamista linjalleen.
 
Linjalle 17 pitäisi todellakin tehdä jotain. Se on oikeasti TKL:n hitain linja. Sille voisi edes kehittää toisen linjan helpottamaan sitä, että kuluu tosiaankin sellainen 45-50 minuuttia bussilla aamuisin pyynikintorille.
 
Takaisin
Ylös