Ei päästä. Se vain siirtyy toisille rajoille, kauemmaksi nykyisistä.
Joku Kangasalan ja Kuhmoisten välinen raja on paljon vähämerkityksisempi järkevän joukkoliikenteen kannalta kuin Tampereen ja Kangasalan välinen raja.
Totta. Jos sössitään ja Tampereelle syntyy "Tampereen YTV" niin sen jälkeen liikenne Tampereen naapurikuntien ulkopuolelle supistuu rajusti tai nostaa huomattavasti näiden kuntien kuluja koska sen jälkeen ei juurikaan ole kannattavaa liikennettä Tampereelle (kun Tampereen ja naapurikuntien asiakkaat eivät enää voi käyttää (tai heidän ei mitenkään kannata käyttää) ulkopuolelta tulevaa liikennettä). Tai sitten se muuttuu enimmäkseen pikavuoroliikenteeksi jonka siis maksavat asiakkaat. Puhumattakaan alueista, joissa palvelutaso heikkenee vuorojen muuttuessa pikavuoroliikenteeksi. Onneksi me kaikki voimme vaikuttaa kunnallispäättäjiin, jotta he sanovat ainoan mahdollisen vastauksensa tälle kehitykselle (ei seudulliselle, Tampere johtoiselle joukkoliikenteen sotkemiselle).
Tampere-johtoista järjestelmässä on lähinnä lautakunnan puheenjohtajuus ja toki toimiston sijoittuminen toistaiseksi Frenckell-kiinteistöön. Joukkoliikennepäällikölle varmaankin henkilökohtaisesti sopisi, jos toimisto olisi vaikkapa Soppeenmäellä ja myös JOLILA kokoontuisi siellä. :smile:
Nyt en ihan hiffaa, miksi emme voisi käyttää seuturajan ylittävää liikennettä. Lähinnä, jos Tampereen kaupunkiseudun ulkopuolinen liikenne on markkinaehtoista liikennettä, tämä tulee tapahtumaan, mutta jos landelle mennään vaikkapa käyttöoikeussopimuksin, voidaan sopimukseen asettaa myös velvoite hyväksyä yksinomaan Tampereen kaupunkiseudulla tapahtuva matkustus alueella voimassa olevilla lipputuotteilla. Tietenkin niin, että Tampereen Kaupunkiseudun Joukkoliikennelautakunta sopii ensin asiasta Pirkanmaan ELY:n kanssa, joka on lupaviranomainen kaupunkiseudun ulkopuolelle suuntautuvassa liikenteessä.
LVM:n ja VR:n välisessä käyttöoikeussopimuksessa velvoitetaan VR tulemaan mukaan kaupunkiseutujen lippujärjestelmiin lähivuosina, eli sopimus toimii siltä osin puite- tai aiesopimuksena.
Liikenteenharjoittaja sitoutuu myös ottamaan käyttöön ja hyväksymään liikennevälineissään toimivaltaisten seudullisten viranomaisten integroitujen lippujärjestelmien käytön kyseisen toimivaltaisen viranomaisen toimialueen sisällä. Edellytyksenä yhteiskäyttöisien matkalippujen käytölle on, että lippujärjestelmässä käytettävä matkakortti noudattaa ISO 14443-standardia ja lippujen hinnoittelu, myynti, tarkastustoiminta ja liikenteenharjoittajille toimitettavat raportit myynnistä ja toteutuneesta matkustamisesta sekä tilityksistä toteutetaan yhdessä sovittujen toimintamallien ja periaatteiden mukaan tapauskohtaisesti. Tavoitteena on, että edellä mainituissa toimintamalleissa noudatetaan valtakunnallisia yhteiskäyttöisiä malleja. Liikenteenharjoittajalla on velvollisuus kehittää lippu- ja myyntijärjestelmiään siten, että kehitystyö tukee yhteiskäyttöisyyttä.
Minusta tämä klausuuli on sellaisenaan sovellettavissa ja käyttöoikeusliikenne järjestettävissä esimerkiksi liikennesuunnittain seuraavanlaisiksi liikennöintikokonaisuuksiksi, jotka kilpailutettaisiin:
- 400 Lahdentie: (Tre-Kangasala-Pälkäne jne.)
- 450 Itä-Pirkanmaa: (Tre-Kangasala-Sahalahti/Kuhmalahti/Kuhmoinen ym.)
- 500 Etelä-Pirkanmaa: (Tre-Lempäälä-Akaa-Urjala/Forssa/Hämeenlinna)
- 550 Valkeakoski: (Tre-Ideapark/Kulju/Lempäälä-Valkeakoski, VLK-paikallisliikenne ja sikäläinen poikittais-seutuliikenne sitten vaikka erillisenä pakettina)
- 700 Sastamala: (Tre-Nokia-Sastamala-Huittinen/Kankaanpää)
- 800 Kyrösjärvi: (Tre-Ylöjärvi-Hämeenkyrö/Viljakkala/Ikaalinen/Parkano)
- 900 Tarjanne: (Tre-Ruovesi-Virrat ym.)
- 950 Ylä-Pirkanmaa: (Tre-Orivesi-Juupajoki/Mänttä-Vilppula/Längelmäki)
Liikennekentän hahmottamista helpottaisi, jos olisi olemassa maakunnallinen joukkoliikenteen reittikartta...
Joka tapauksessa vaikka nämä kokonaisuudet tuntuvat suurilta, voisivat innovatiiviset perheyrittäjät voittaa kilpailutukset järjestäytymällä esim. tarjousyhteenliittymiksi, Linja-Autoilijain Osuuskunnaksi (viittaan Turun TLO:hon) tai hoitamalla alihankintana muutaman bussin liikennettä isolle behemotille, joka ei onnistu järjestämään tarpeeksi kalustoa tai henkilökuntaa omana toimintana (vrt. Tammelundin Liikenne). Tai sitten yhdistelemällä näitä kaikkia, jolloin pärjää jo varsin hyvin.
Jos olisin linja-autoyrittäjä, kokisin nyt PSA:n myötä tilaisuuteni tulleen. Vihdoinkin vanhat läänitykset alkavat murtua.
---------- Viesti lisätty kello 22:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:36 ----------
Mielenkiintoista luettavaa tuo Kaupunkiympäristön kehittämisen vuosisuunnitelma, joka siis on YLA:n esityslistalla.
"Teiskon liikennekokonaisuuden osalta siirtymäajan liikennöintisopimukset ovat voimassa 5.6. 2011 saakka. Teiskon liikennekokonaisuus, joka koostuu kaupungin sisäisestä ja maakunnallisesta liikenteestä, suunnitellaan vuoden 2010 alkupuoliskolla yhteistyössä ELY:n kanssa ja liikennepalvelut hankitaan kilpailuttamalla syksyllä 2010."
Ja lisää mustaa valkoisella PSA-yhteensopivasta seutulippujärjestelmästä:
"Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee yhdessä toimialan kanssa vuoden 2010 alkupuoliskolla uutta tukijärjestelmää, joka olisi vallitsevan lainsäädännön mukainen. Vuosi 2010 toimittaneen nykyisen tukijärjestelmän puitteissa." Eli ilmeisesti jonkinlainen valtakunnallinen yleinen sääntö on tulossa?
Myös konkreettista tapahtuu, mm. linjan 25 päätepysäkki Messukylän entisen aseman edustalla remontoidaan kolmoskvartaalin aikana.