killerpop
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 3,634
Sen lisäksi, että linja 19 liikennöisi vain ruuhka-aikana sen pääte olisi järkevintä siirtää Myllypuroon nykyisen 13:n päätteelle, jolloin Y34 voitaisiin poistaa tarpeettomana ja 13 voisi kääntyä Kalkun Kehätien/Teollisuustien liikenneympyrässä eikä liikennöisi lainkaan Myllypuroon. Näin myös linjalta 13 säästyisi yksi auto (8x15 = 120) eli yhteensä kahden autopäivän säästö. Virontörmänkadun perukka pärjännee linjan 26 varassa ja kävelymatka Virontörmänkadun ja Tesomankadun risteyksen pysäkille (linja 19) ei ole kohtuuton.
Sinänsä samoilla linjoilla, mutta 13:n siirto pois Tamrockilta heikentää Kolmenkulman alueen yhteyksiä oleellisesti. Itsekin käyn erityisesti kevään ja kesän aikana epäsäännöllisesti Kodin Terrassa asioimassa, jolloin säännöllinen 13:n ilta- ja viikonlopputarjonta on ollut todella ilahduttava piirre asioinnin kannalta, mutta...
Hukkakilometrejä kuitenkin, ei tarvi kuin katsella 1990-luvun aikatauluja, jolloin 13:n päätepysäkki oli Ikurissa ja vain muutama vuoro ajettiin työmatkaliikenteen tarpeita silmälläpitäen Tamrockiin asti. Matkustajamäärä Ikurin ja Tamrockin välisellä osuudella ei ole lisääntynyt oleellisesti, vaikka tarjonta on varmaankin kolminkertaistunut. Jos näiden tyhjien penkkien siirtely ratkaistaisiin linjaa lyhentämällä ja yksi autokin siinä säästettäisiin, niin kyllähän se järkevää olisi.
Marginaalitarpeisiin toteutettu raskas vuorotarjonta on kyllä asia, jota veronmaksajan näkökulmasta katsottuna ei tule pitämän yllä.