Nyt kun talviaikatauluja on ajettu muutamia viikkoja, niin itselleni on ainakin hahmottunut jo jonkinlainen käsitys, mihin suuntaan ns. ongelmalinjojen aikataulukorjaukset ovat täsmällisyyksiä muuttaneet.
Linjojen 1 ja 11 aikataulumuutokset vaikuttavat toimivan vallan mainiosti. Autot pääsevät molemmista päistään hyvin aikataulussa, ja ainakin vielä on vältytty viime talven kaltaiselta 1/11 -peräkkäinajolta.
Iltapäiväruuhkassa näkyi ajavan 2 kpl linjan 13 autoja länteen päin peräkanaa ilman, että mitään isompaa ruuhkaa oli havaittavissa. Jos jo nyt ajetaan peräkanaa, mitä se tulee olemaan muutaman kuukauden päästä, kun kelit tuossa liukastuvat? Reitin napsaisu toki pelastaa tuosta muutaman minuutin, mutta väitänpä, että kaikesta huolimatta tuolla linjalla tullaan tänä(kin) talvena näkemään todella paljon näitä vartin myöhässä olevia vuoroja. Muitakin helppoja nopeutustapoja olisi ollut. Onko esim. Ikurintiellä todellakin pakko olla 5 kpl jättöpysäkkejä (ml. Tesomankadun puolella oleva), joista jokaisella jää keskimäärin 2-3 matkustajaa pois? Eikö Tohlopinkadulle saisi mitään muuta linjaa n. samalla vuorovälillä, jotta 13:n voisi oikaista kulkemaan suoraan Tesoman vt:tä Myllypuronkadulle saakka?
29 taas näyttäisi olevan viime aikataulukauden mukaisissa uomissa, eli juuri ja juuri näyttäisi pysyvän aikataulussaan. En lähde enää toistamaan itseäni, mitä muutaman kuukauden päästä on tiedossa... Kyseessä on kuitenkin runkolinja, joten eikö tämän aikatauluvarmuutta kannattaisi oikeasti parantaa, olkoonkin se sitten pois muiden linjojen, kuten pyhisin pääasiassa tyhjiä penkkejä kuskaavan 3:n automääristä? Iltaisin ja viikonloppuisin ajetaan kolmella autolla, mikä ehkä paperilla laskelmien mukaan riittää, mutta kun otetaan huomioon, että näinä aikoina 29 on ainoa Pappilan/Takahuhdin/Kissanmaan kautta ajava linja, niin tällainen järjestely jaksaa itseäni ihmetyttää. Varsinkin, kun linjan molemmissa päissä asuu verrattaen vanhempaa väestöä, joiden autoon nouseminen ja poistuminen on hitaampaa "normaaliin" verrattuna, on aikataulusta tippuminen enemmän kuin todennäköistä. Vaikka aikataulussa pysyisikin, niin kierrosta (RAH-LIN-RAH) kohden kuljettajalle jää taukoa yhteensä 4-5 minuuttia, joka ei ole omiaan ainakaan lisäämään liikenneturvallisuutta...
37 kulkee jo nyt ruuhka-aikana useita minuutteja myöhässä aikatauluistaan. Valoetuuksilla tästä saadaan ehkä juuri ja juuri toimiva linja, mutta tämä kaipaisi joko lisää ajoaikaa ruuhkasuuntiin (mikä ei onnistune, koska tasaminuuttiaikataulut) tai sitten ruuhka-aikoihin yhtä lisäautoa.
Tulipas pitkä teksti, mutta ajattelin nyt hieman antaa näkökulmaa joihinkin epäkohtiin näin ratin takaa katsottuna...