Tampereen talviliikenne 2011-12

Koko 1+11-kuvio olisi fiksu kilpailuttaa. Itsekannattavan joukkoliikenteen puolestapuhuja edistää joukkoliikennettä näköjään varsin erikoisin keinoin, ettei vain sinne Pereentielle tulisi bussilinjaa syömään matkustajia Naistenmatkantien vuoroilta. Hohhoijaa…
 
Koko Aamulehden uutisointi on aika mielenkiintoista. Puhutaan että 11 toisi liikenteen takaisin Pereentielle kun linjan 62 vuorot tulevat sen tekemään kuitenkin 8.8.2011 alkaen.

Jännä myös, että Joli meinaa siirtyä viikkoa myöhemmin talviaikatauluihin kuin muut.
 
Admiralin esiinottamista kunnan hitaista kiireistä tuli mieleen Hervannan Valtaväylä ja uusi Laulunmaan asuinalue.

Miksi valtaväylällä ei ole pysäkkiä Citymarketille johtavan sillan luona. Nyt siinä kohta tehdään kalliita korjaustöitä, kun pysäkkejä siihen kohtimmiten väsätään. Eikö tuo pysäkkiasia tullut sillan suunnittelijan tai jonkun vastuullisen mieleen aikanaan. Jos ei tullut, sitten ei oo tehtäviensä tasalla.

---------- Viesti lisätty kello 7:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 7:25 ----------

Ihan käsittämätöntä tuo Tampereen seudun touhu. Siis ymmärsinkö oikein: Väiski Paunu aikoo valittaa siitä, että Pereentien palvelutaso paranee. Haloo, tervetuloa 2010-luvulle.

Matkustajalla ei väliä, pääasia että bussifirman varpaille ei astuta.

Tampere on milelenkiintoinen paikka asua, ainakin Helsinkiin verrattuna. Tampereella dinosaurukset puhisee ja tappelee. Hesassakin on omat ongelmansa, mutta ei siellä yksityinen bussifirma matkustajan varpailla tanssi.
 
Tänään putkahti postiluukusta talven 2011-2012 aikataulukirja. Pikaisen selaamisen perusteella tehtyjä havaintoja:

- Linjan 11 toinen päätepysäkki siirretään Pirkkahallilta Pereeseen (tosin tämä nyt ei varmaan foorumia seuranneille tule minään uutisena ;))

- Linja 13 ei enää, ainakaan merkintöjen perusteella, kierrä lainkaan Haukiluomantien-Tuohikorvenkadun kautta, vaan kaikki vuorot ajetaan suoraan Ikurintietä Tesomankadulle. Tilalle tullut z-merkintä, jolla merkityt vuorot käännetään Tesomankadun kiertoliittymässä. Lieneekö tässä tarkoituksena yksinkertaistaa merkintöjä, ei tämä "sakkolenkki" käsittääkseni niin paljoa ylimääräistä aikaa vienyt, että olisi tämän takia ollut tarvetta lakkauttaa?

- Linjan 14 aikataulujen kohdalla merkintä: "Aikataulut voimassa toistaiseksi, muutokset kesken liikennekauden mahdollisia". Ilmeisesti 14:n lakkauttaminen on liitetty "Tampereen Joukojen" aloittamisen kanssa samaan ajankohtaan. Samainen merkintä myös linjan 32 kohdalla.

- Linjan 38 6.20 ja 7.20 lähdöt Atalasta jatkavat Hermiankadun jälkeen linjan 20 reittiä Ruskon kautta Juvankadun ensimmäiselle pysäkille (Pitkäniitty) saakka. Vuoroväli ruuhka-aikana 30 minuuttia, päivällä 60 min.
 
Linjan 14 aikataulujen kohdalla merkintä: "Aikataulut voimassa toistaiseksi, muutokset kesken liikennekauden mahdollisia". Ilmeisesti 14:n lakkauttaminen on liitetty "Tampereen Joukojen" aloittamisen kanssa samaan ajankohtaan. Samainen merkintä myös linjan 32 kohdalla.
Jospa noihin "joukoihin" sitten saataisiin kunnollista (=midikokoista) kalustoa, eikä mitään pakettiautoja. Sellaiset kun eivät ole omiaan houkuttelemaan kulkijoita.
 
Posti sitten toi uuden aikataulukirjan ja löytyi siitä pari ongelmaa. Ensimmäinen on uusi linja 5.
Tai tarkemmin sanoen tietojen puuttuminen perusteella, että se alkaa talvikauden aikana ajaa.
Voiko joku muka sanoa, että suunnitelma ei olisi jo valmis ?

Toinen "pysyvä" ongelma on seutulinjojen merkintä karttaa. Onko se niin vaikeaa merkitä kaikki
linjat ? Eipä se olisi ongelma jos kohdistuisi yhteen linjaa, mutta kun asia ei ole niin. Karttaa kun
lukee niin kaupungissa ei ole linjoja 55, 60, 65, 76, 79, 90X, 91, 92A/B, K5 ja K26 Siis tämä lista
puutuvista linjoista kohdistuu pelkästään karttaa.
 
Posti sitten toi uuden aikataulukirjan ja löytyi siitä pari ongelmaa. Ensimmäinen on uusi linja 5.
Tai tarkemmin sanoen tietojen puuttuminen perusteella, että se alkaa talvikauden aikana ajaa.
Voiko joku muka sanoa, että suunnitelma ei olisi jo valmis ?

Sama itselläkin pisti silmään. Eipä tuohon olisi mennyt kuin 1 sivu, jossa olisi vain mainittu reitti molempiin suuntiin, ja alla maininta "Linja aloittaa myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana". Sama toimi toisinpäin linjojen 14 ja 32 kanssa, miksi ei siis näinpäin?

Eiköhän tuon reitin suunnitelmat valmiina ole, kun reittikartta on useampaan kertaan julkaistu eri lehdissä.
 
Mitä selasin tiedotetta ja aikataulukirjaa, niin kokonaisuus vaikuttaa varsin onnistuneelta. Linjan 11 reittimuutos Pereen ja linjan 38 vuoromäärän lisääminen ovat kauden parhaita paloja. Linjan 5 osalta olisi jonkinlainen maininta tai edes alustava aikataulu ollut jees. Nyt linjasta saattaa tulla hieman torso kun sitä ei tule koko talvena löytymään aikataulukirjasta. Tunnetusti perinteinen aikatauluraamattu on yhä suosittu, vaikka nettiäkin seurataan.

Nähtäväksi jää onko Siivikkalan karsittu ruuhkatarjonta pullonkaula vai karkoittaako se yksinkertaisesti matkustajia omaan autoon. Ainakin aamuisin olisi ollut klo 6:20 hyvä liikennöidä Siivikkalasta Keskustorille. Iltapäivällä kuormathan tasaantuvat tasaisemmin eri kellonajoille.

Linjojen 91 ja 92 osalta on tiedotuslehdessä pieni asiavirhe. Linjat eivät enää liikennöi Nurmiin, vaan ainoastaan Sorilaan. Linjakartalta puuttuu jokunen linja ja yhteistariffilinjoja olisi voinut lisätä enemmänkin.
 
Linjojen 91 ja 92 osalta on tiedotuslehdessä pieni asiavirhe. Linjat eivät enää liikennöi Nurmiin, vaan ainoastaan Sorilaan. Linjakartalta puuttuu jokunen linja ja yhteistariffilinjoja olisi voinut lisätä enemmänkin.
Tää oli mulle uutta. Missäs ne sitten kääntyvät?
 
Pisti silmään linjalla 27 Irjalasta klo 22:25 lähtö jonka perässä P-merkintä eli perjantain ja lauantain välisenä yönä. Onkos tätä lähtöä tai merkintää ennen ollut kun en ole varma?

Ja linjojen 17, 20 ja 22 kohdalla teksti "raamatussa" että: "Linjan kaikki vuorot pyritään ajamaan esteettömillä linja-autoilla, joissa voi matkustaa myös sähköpyörätuolilla."
 
Kuullemma Pereessä ei ole vieläkään mitään kääntöpaikkaa linjalle 11, eikä ole edes mitään viitteitä että sellaista alettaisiin sinne tekemään. Missäköhän 11:n autot mahdetaan kääntää?

Eräs silmään pistävä erikoisuus löytyy Lentävänniemestä. Vähäniemenkadulla sijaitseva Soirokadun hiljattain uusittu pysäkkitolppa on saanut myös Y35:n pysähtymisestä ilmoittavan päreen. Kyseinen pysäkki onkin tietääkseni ainoa koko kaupungissa, missä on maininta tästä linjasta.
 
Kuullemma Pereessä ei ole vieläkään mitään kääntöpaikkaa linjalle 11, eikä ole edes mitään viitteitä että sellaista alettaisiin sinne tekemään. Missäköhän 11:n autot mahdetaan kääntää?

Jolin eilinen tiedote kertoo linjan 11 olevan poikkeusreitillä kunnes kääntöpaikka saadaan rakennettua.

pere.jpg

Kuva lainattu Tampereen kaupungin sivuilta.
 
Jolin eilinen tiedote kertoo linjan 11 olevan poikkeusreitillä kunnes kääntöpaikka saadaan rakennettua.

Eikö TKL:n autoissa ole peruutusvaihdetta että auton saisi käännettyä ympäri risteyksessä? Voinen kuvitella matkustajien ihmetyksen kun bussi ei Naistenmatkantiellä pysähdy pysäkeillä vaikka ohi ajetaan.
 
Eikö TKL:n autoissa ole peruutusvaihdetta että auton saisi käännettyä ympäri risteyksessä? .
Tietääkseni jokaisessa vaunussa on peräytyksen mahdollistava suunnanmuunnin, mutta toki peräyttäminen sivutielle/-ltä on tarpeeton riski, joka tällä hassulla kierrolla nyt eliminoidaan.
Itse päätettä on piirrelty Pereentielle Pereensaarentien liittymään, mutta mitään kääntöpaikkaan viittaavaa ei ole edes aloitettu tekemään. Pereentien Tampereen puoleinen pätkä on saanut uuden hienon pinnoitteen, nätit pysäkkitaskut (ilman pysäkkimerkintöjä) ja suojateiden saarekkeitakin on rakenneltu. Lisäksi Pereeseen on jätetty "vanhat" siniset pysäkit 60-63 -päreineen.
 
Takaisin
Ylös