Tampereen uusi informaatiojärjestelmä

Tähän liittyen: etuudet näyttäisivät olevan käytössä Hatanpään valtatiellä, Nuolialantiellä ja Sammon valtatiellä. Käykääs testaamassa, miten toimivat – luonnollisesti seurannassa olevan bussin kyydissä matkustaen.
 
Prioriteetit kunnossa, onhan se kiva että saadaan uusia leluja :lol:

Pelkkää populistista uutisointia jälleen Aamulehdeltä. Joitakin senttejä alempi lippuhinta ei taatusti houkuttele matkustajia yhtä hyvin kuin toimivat pysäkkinäytöt. Niitä pitäisi saada ainakin myös Pispalan valtatien varteen.

Toki sinä päivänä kun Tampereen bussit kulkevat täsmällisesti kuin sveitsiläinen kello (sekä vakiominuuteilla + vakiovuorovälillä), ei enää tarvita kuin iso kyltti jossa kunkin linjan minuutit (sekä ensimmäinen ja viimeinen vuoro tietenkin) kerrotaan selkeästi. En pidättelisi hengitystäni tätä odotellessa: siihen asti tarvitsemme pysäkkinäyttöjä.
 
Tykkää vertaillan Helsinkiä ja Tamperetta kummankin kaupungin asukkina.

Miksei Tampereella ole näitä pieniä katoksen yläkulmassa olevia näyttöjä, joita Helsingissä on likimain joka pysäkillä? Miksi resurssit tuhlataan vain muutamaan keskustan pysäkkiin?

Espooseenkin uusia näyttöjä on ilmaantunut - kiitos uuden seutuorganisaatio HSL:n.
 
Niitä pitäisi saada ainakin myös Pispalan valtatien varteen.

Toki sinä päivänä kun Tampereen bussit kulkevat täsmällisesti kuin sveitsiläinen kello (sekä vakiominuuteilla + vakiovuorovälillä), ei enää tarvita kuin iso kyltti jossa kunkin linjan minuutit (sekä ensimmäinen ja viimeinen vuoro tietenkin) kerrotaan selkeästi. En pidättelisi hengitystäni tätä odotellessa: siihen asti tarvitsemme pysäkkinäyttöjä.

Kuten tuolta joukkoliikenneuutisten viestiketjusta on ehkä rivien välistä luettavissa, että parempiakin paikkoja voisi olla näille näyttötauluille kuin kertomassa Metsolla _vain_ Pyynikintorille menevät vuorot. Oikeastaan Epilä, Haapalinna, Hyhkynkatu, Pispalantori ja Ahjola olisivat kaikki oikeasti sellaisia paikkoja, joissa näyttötaululla olisi oikeasti virkaa. Tosin jos arvioidut ajat näytöissä niiden vuorojen osalta, jotka eivät kuulu reaaliseurantaan, heittää jopa 10 minuuttia pysäkkiaikatauluun painetuista lukemista ja vuoroja puuttuu parhaimmillaan 100% seuraavan kahden tunnin suoritteista, niin kyllä se painettu pysäkkiaikataulu siellä pysäkkikatoksessa sittenkin taitaa olla paikallaan ;)
 
Kyllä tosiaan olisi parempiakin kohteita näytöille. On kyllä melko noloa tunarointia asentaa pysäkkinäyttö Metsolle näyttämään Pyynikintorille saakka menevät vuorot. Ken lie tästä vastuussa, vai mahtaako olla monen tekijän summa? Se näyttö olisi pitänyt laittaa siihen seuraavaan, tällä hetkellä vielä tyhjään tolppaan, jotta kauemmas länteen matkaavat saisivat tämän reaaliaikaisen tiedon. Muita näyttöjä Metson pysäkille ei sitten tarvitakaan.

Killerpopin kanssa olen samaa mieltä, että pysäkkiaikataulu on tuiki tarpeellinen A4-näyttötaulu silloin, kun varsinainen näyttötaulu näyttää "puutaheinää". Ja arvatkaapa kuinka usein on näin ollut?!
Turussa on satsattu paljon liikenteen volyymiin ja vuoromääriin, kun joukkoliikenteen tuki on siellä myös Tamperetta suurempi. Jos meillä on siistit pysäkkiaikataulut suurimmille pysäkeille, mielummin ehkäpä olisin laittanut nämä näyttötaulurahat liikenteen lisäämiseen kuin noihin tauluihin - ja kun ainakaan toistaiseksi emme ole vielä saaneet vakuuttavia kokemuksia taulujen tarkoituksenmukaisesta toimimisesta. Noh, ainakin järjestelmän mukana tulevat liikennevaloetuisuudet ovat erinomaisen hyvä asia kuitenkin...
 
Koskipuistostahan nuo näytöt (tilanne 30.6.) puuttuivat vielä kokonaan, samoin kuin "Stockmannin pysäkkiparilta" yhtälailla molempiin suuntiin. Jos tuo Metsolla oleva näyttötaulu näyttää todellakin vain Pyynikintorille päättyvät vuorot, niin odottaa sopii, että niihin muihinkin tyhjiin tolppiin näyttötaulu on kyllä tuloillaan. (En koskaan kyllä ole ymmärtänyt logiikkaa, jolla Aleksanterin kirkon pysäkki on kaikille linjoille yhteinen pitkä pysäkki, mutta Metson puolella on yhteensä 3 virallista pysäkkiä, vaikka tämäkin voisi hoitua yhdellä ainoalla tolpalla, jolloin se muutenkin vetäisi paremmin...)

Sammonkadullahan on kaupunkiin päin tultaessa lähes jokaisella pysäkillä näyttötaulu, samoin kuin Haapalinnan ja Länsitorin pysäkillä. Nämäkin sammutettiin edellisen järjestelmän piiputtaessa, mutta kuitenkin jätettiin keräämättä pysäkeiltä pois. Saa nähdä, ollaanko näitä ottamassa uudelleen tässä järjestelmässä käyttöön, vai ovatko vain suoraa ongelmajätettä, joita ei tällä hetkellä omista kukaan...
 
Nyt on Stockmannin edessäkin sitten näyttötaulu (eli pysäkki 505). Sikäli vaikutti toimivan ihan moitteettomasti, mutta heti ensiksi pisti silmään tuo kakkoslinjan oikein tuplalähtö klo 22:16. Tämä on sikälikin erikoista, kun kyseinen linja ei tällä tolpalla pysähdy lainkaan. Kuka näitä laitteita oikein ohjelmoi? Voisiko työn tehdä kerralla kunnolla ettei tällaisia lipsahduksia sitten näkyisi asiakkaille?
 

Liitetiedostot

  • IMG_2672.jpg
    IMG_2672.jpg
    103.9 KB · Lukukerrat: 1,212
Varsinaista tuplalähtöähän ei ole, vaan se on seuraavan vuorokauden samalla kellonajalla ajettava vuoro ;) Linjalla 2 näyttää muutenkin pysäkkilistassaan olevan tuo 505 ainoana rautatieaseman pysäkkinä http://aikataulut.tampere.fi/?line=2

Näemmä Itsenäisyydenkatu 3:n pysäkkejä 511 ja 509 ei ole vieläkään saatu yhdistettyä yhdeksi, vaan nämä elävät järjestelmissä omaa elämäänsä. Tästä on kuitenkin jo aika monta vuotta aikaa, kun pysäkit yhdistettiin luonnossa samaksi. Kännykällä pysäkkiaikatauluja katsovalle tästä ei taaskaan ole mitään iloa, jos hakee väärällä pysäkkinumerolla.

Toistaiseksi Pyynikintorilla en ole huomannut mitään ihmeellisyyksiä pysäkin 28 näyttötaulusta. Siinä tiedot ovat ilmeisen oikein kaiken näkemäni osalta. Toisellakin puolen katua on näyttötaulu kertomassa keskustaan meneviä vuoroja. Tuossakin taas vaan kaipaisi sellaista ominaisuutta, että se kertois myös laitureilta lähteviä vuoroja kokoojataulun muodossa, nyt menetetään se etu, kun käytännössä jos näyttää siltä että pysäkille ei hetkeen tule autoa, pitää tehdä kierros katsomassa kaikkien eri laiturien laituritolpissa olevaa painettua aikataulua. Tavallisia kuvaruutuja kyllä voi jakaa vaikka moneen osaan kertomaan eri pysäkkien aikatauluja, mutta tuollainen yhteen formaattiin puristettu harvojen ledirivien kokoelma ei taida oikein antaa mahdollisuutta tehdä sinne esim huomautusta: "laitureilta myös vuorot"...
 
Saiskohan ne tehtyä noille MUUTAMILLE virheilleen jotain, jos kerää ne kaikki listaksi ja postittaa vaikka netin kautta niille?
Ai, ja perään "Kiitos" ja parisataa nimee...
 
Informoiko nämä taulut myös Paunun busseista? Keskustorin pysäkillä bussia odottelin, ei näyttänyt siinä Paunun numeroita olevan.
 
Informoiko nämä taulut myös Paunun busseista? Keskustorin pysäkillä bussia odottelin, ei näyttänyt siinä Paunun numeroita olevan.

Luulen että ei. Sillä Keskustorin pysäkillä, missä pysähtyy 2 ja 13, ei näyttö näytä 45:n aikoja ollenkaan. (tark. pysäkki itään päin.)
 
Ihan mielenkiinnosta, kehottaisin kaikkia kynnelle kykeneviä seuraamaan jonkin sellaisen linjan tietoja, jolla on Keskustorilla pitkä tasausaika, tällainen linja on esimerkiksi 7 tai miksei vaikka 27 ainakin kesällä.

Parasta on toki, jos samanaikaisesti saatte seurattua Lissu liikenteenseurannalla tätä reaaliseurannassaolevaa vuoroa ja mitenkä se käyttäytyy siinä järjestelmässä.

Itse seurasin Lissulla, että koska linjan 7 auto #628 on Pyynikintorilla. Pysäkkiaikataulun mukainen aika on 18:08 pysäkille 28, auto lähtee Keskustorilta vasta 18:05 saapuen sinne aina ennen tasaa.

Klo 17:56 aikaan vuoro näytti reaaliseurannan mukaan tulevan Pyynikintorin pysäkille 4 minuutin päästä ja ennen kuin kello oli 17:57, oli reaaliseurannan arvio jo muuttunut kolmeen minuuttiin. 17:57 aikaan piti olla enää vain 2 minuuttia saapumiseen, siis 9 minuuttia ennen kuin auto oikeasti on pysäkillä. Minuutit menivät ilmeisen nopeasti nollaan ja ennen kuin kello oli 18, olikin jo Lissuun päivittynyt kellonajaksi 18:08, ilmoittaen että auto ei ole enää reaaliseurannassa.

Lissusta välittämättä menin odottelemaan autoa saapuvaksi, ja klo 18:07 hieno Pyynikintorin näyttötauu kertoi, että vuoro on taas reaaliseurannassa, mutta ei osannut päättää, että koska auto tulee, 1 vaihtui nollaan ja takas ykköseksi, toistuen useamman kerran, ennen kuin autoa edes näkyi pysäkille.

Ilmeisesti järjestelmän suurimpia ongelmia on, että se ei ymmärrä, että Keskustorilla on kiinteä lähtöaika linjoilla. Mikäli olen väärässä, oikaiskaa toki, mutta omien havaintojen perusteella juuri tältä se näytti. Tai sitten järjestelmissä on toisistaan poikkeavat kellonajat eri pysäkeille, joka aiheuttaa tämän ristiriidan. Tällaisenaan järjestelmä ei kuitenkaan palvele.

Liitteenä screenshotti tuosta linjan 7 arviosta Lissusta. Läppärin kellonaika on ntp:n avulla synkattu.
linja7.jpg
 
Liekö jonkinlainen linjaveto vai pelkkä erehdysunohdus, sillä uusi informaatiojärjestelmä ei paljasta linjan 4 aikoja pysäkkinäytöissä. Uskoisin, että ainakin Tampereen ulkopuoliset turistit olisivat kovinkin kiinnostuneita tietämään, koska Särkänniemen lystilinjurin olisi tarkoitus pysäkillä olla.
 
Takaisin
Ylös