Tampereen uusi informaatiojärjestelmä

Ilmeisesti järjestelmän suurimpia ongelmia on, että se ei ymmärrä, että Keskustorilla on kiinteä lähtöaika linjoilla. Mikäli olen väärässä, oikaiskaa toki, mutta omien havaintojen perusteella juuri tältä se näytti. Tai sitten järjestelmissä on toisistaan poikkeavat kellonajat eri pysäkeille, joka aiheuttaa tämän ristiriidan.

Omien havaintojen perusteella voisin väittää hyvin pitkälle samaa. Tosin tuntuu siltä, että auton ollessa kiinnittyneenä seurantaan osataan näyttää vain tätä arvioitua pysäkilletuloaikaa ilman, että otetaan huomioon mahdolliset välipisteajat. Samoin vaikuttaa siltä, että järjestelmä ei vielä tällä hetkellä muutenkaan osaa tarkkailla, onko linjan vuoro mahdollisesti myöhässä vai ei; mm. eri risteyksiin ohjelmoidut liva-etuudet tuntuvat toteutuvan joka kierroksella riippumatta siitä, onko auto etuajassa vai myöhässä. Tämä ominaisuus on kuitenkin tilaajan tiedottamisen mukaan tulossa, joten sopii odottaa myös noita välipisteaikojakin jossain vaiheessa :)
 
Luulen että ei. Sillä Keskustorin pysäkillä, missä pysähtyy 2 ja 13, ei näyttö näytä 45:n aikoja ollenkaan. (tark. pysäkki itään päin.)

Linja 90 on 'lissu'n seurannassa, se lienee Paunun (tai jonkun muun yksityisen yrittäjän) liikennöimä vuoro nykyään.
 
Linja 90 on 'lissu'n seurannassa, se lienee Paunun (tai jonkun muun yksityisen yrittäjän) liikennöimä vuoro nykyään.
Linja 90 onkin nyt kesän alusta alkaen ollut Tampereen kaupungin tilaamaa liikennettä, tuottajanaan toki Paunu. Aiemminhan se oli Paunun "omaa" liikennettä, jonka se osti Veolialta pari vuotta sitten.
 
Linja 90 onkin nyt kesän alusta alkaen ollut Tampereen kaupungin tilaamaa liikennettä, tuottajanaan toki Paunu.

Tarkennan sen verran, että viikonloppuisin linjaa liikennöi kaksi liikennöitsijää, eli myös Lauri Möttö Ky. Linjalla on arkisin kolme autoa ja la-su kaksi autoa.
 
Jälleen kerran tunnen itseni tyhmäksi, kun en ymmärrä, mitä näyttö tarkoittaa. Voihan olla toki, että Tampereen joukkoliikenteellä on asiassa ne ongelmat ja näyttö vain kertoo sen, mitä sinne on ohjelmoitu näyttämään.

Tämä tilanne toistui kuluvana iltana siten, että näyttö kertoo pysäkille 28 Pyynikintori saapuvaksi linjan 7 reaaliaikaseurannan ulkopuolisia vuoroja
klo 21:01 ja 21:04. Kun kello oli 21:01, muuttui tieto siten että näytölle vaihtui teksti 21:01 ja 21:34. Valitettavasti tuosta en kerennyt saada kuvaa koska ko linjan auto sattui tulla jo silloin 21:01 (eikä 21:04 joka oli tämä toinen ko linjalle ehdotettu vuoro)

Mutta vastaavanlainen tilanne sitten ikuistettuna 1,5 tuntia myöhemmin. Näyttö kertoo linjalle 7 jälleen kerran 3 min vuorovälin, että autoja tulee sekä 22:31 että 22:34. Auto toki tuli 22:31, kuten kuuluikin.

Eikai Lielahteen ole tarjolla jotain piiloliikennettä, jota ei katukuvassa näy, mutta näyttötauluilla näkyy? Sehän nyt tiedetään, että linjat 7 ja 16 menevät iltaliikenteessä yhteisellä puolen tunnin vuorovälillä peräkkäin kumpaankin suuntaan, mutta että siellä vielä tulisi enemmänkin? Tuskin joli korvaa taksilaskujakaan, jos parempijärjestelmän näyttötaulut kertovat ihan mitä vaan. Illan viimeisen vuoron kohdalla (22:31, 22:34) kohdalla voisi toki tulla kysymykseen.

Tamperetta tai aikatauluja tuntemattovat voivat toki perehtyä myös linjan 7 pysäkkiaikatauluun pysäkille 28 Pyynikintori, josta selviää että vuoroja pitäisi kulkea 21:01, 21:31, 22:01, 22:31, mutta ei suinkaan 21:01, 21:04, 21:34, 22:01, 22:31, 22:34....

Alla kuva tuosta parempijärjestelmän näyttötaulusta tositoimissa.
18082011183_skaalattu.jpg
 
Sammonkadullahan on kaupunkiin päin tultaessa lähes jokaisella pysäkillä näyttötaulu, samoin kuin Haapalinnan ja Länsitorin pysäkillä. Nämäkin sammutettiin edellisen järjestelmän piiputtaessa, mutta kuitenkin jätettiin keräämättä pysäkeiltä pois. Saa nähdä, ollaanko näitä ottamassa uudelleen tässä järjestelmässä käyttöön, vai ovatko vain suoraa ongelmajätettä, joita ei tällä hetkellä omista kukaan...

JoLilta tulleen vastauksen mukaan nuo näytöt vain odottavat poiskeräämistä, eli ne eivät ole tämän järjestelmän kanssa yhteensopivia. Jotenkin vain tuntuu, että tässäkin on vain yritetty säästää ihmeellisissä paikoissa; luulisi, ettei noiden pikkunäyttöjen uudelleenohjelmointi nyt niin mahdotonta haluttaessa ollut.

Toivottavasti tilalle saadaan korvaavia parempinäyttöjä ennenkuin tämänkin järjestelmän käyttöikä tulee täyteen.
 
Infojärjestelmää on nyt ihan viime viikon aikana päivitelty hieman paremmin toimivaan suuntaan. Nykyään ei näyttäisi enää jämähtävän päätepysäkin (16:lla Lentävänniemi) nimi jumiin seuraavan kierroksen ajaksi, vaan pysäkit alkavat suht. luotettavasti rullaamaan pian liikkeellelähdön jälkeen. Liikennevaloetuudet eivät näytä vielä toimivan juuri missään. (Tai no, Pirkankadun-Satakunnankadun risteyksessä valopilkku kyllä vilkuttelee, mutta käytännössä mitään eroa normaaliin valokiertoon verraten ei tapahdu.)

Vielä kun liva-etuuksien lisäksi saisi nuo infojärjestelmän laajemman käyttöönoton yhdeydessä rikotut Pusatec-softat kuntoon, niin homma alkaisi olemaan suht. siedettävässä kuosissa.
 
Mietin vaunun sisällä olevan pysäkkinäytön tekstiä lueskellessani, että miksipä tekstiä ei voisi hyvin "levittää" koko näytön pituudelle?
Tarkoitan lyhyemmissä nimissä esim. kirjainvälien leventämistä tai tekstin keskittämistä keskelle näyttöä yms. ??
 
Mietin vaunun sisällä olevan pysäkkinäytön tekstiä lueskellessani, että miksipä tekstiä ei voisi hyvin "levittää" koko näytön pituudelle?
Tarkoitan lyhyemmissä nimissä esim. kirjainvälien leventämistä tai tekstin keskittämistä keskelle näyttöä yms. ??
Keskittäminen on hyvä ajatus, mutta silmäni itkisivät verta, jos tekstit olisivat l e v i t e t t y n ä esim. A h j o l a n kohdalla. :p
 
Tarkoitan lyhyemmissä nimissä esim. kirjainvälien leventämistä tai tekstin keskittämistä keskelle näyttöä yms. ??

Totta, kaikkien pysäkkitekstien keskittäminen keskelle näyttöä auttaisi kyllä huomattavasti sen tekstin selkeyttä.
 
Totta, kaikkien pysäkkitekstien keskittäminen keskelle näyttöä auttaisi kyllä huomattavasti sen tekstin selkeyttä.

Eiköhän se teksti näyttäisi ihan yhtä selkeältä kuin nytkin. Teksti näkyisi kuitenkin paremmin bussin takaosaan, josta katsottuna otetangot peittävät helposti näytön reunat.
 
Ennen kaikkea tekstin keskittäminen näyttäisi hyvältä. Vasemmalle tasattu teksti on ruman epäsymmetrinen, eikä asiallinen fontti juuri auta asiaa.
 
Minkähän takia Ylöjärven autot näkyvät tässä parempi-järjestelmässä viistoistina? Vai onko kenties linjaa 15 jatkettu torilta Ylöjärvelle eri reittivariaatioineen? :DIMG_4179.jpgIMG_4181.jpgIMG_4182.jpg
 
Minkähän takia Ylöjärven autot näkyvät tässä parempi-järjestelmässä viistoistina? Vai onko kenties linjaa 15 jatkettu torilta Ylöjärvelle eri reittivariaatioineen? :D

Näin villinä veikkauksena voisin arvata, että Länsilinjat käyttää noissa omissa seutuliikenneajoissaan rahastuslaitteissaan samoja autokiertotunnuksia kuin mitkä ovat sopimusliikenteen linjalla 15 käytössä (lienevät 1501, 1502,....1506). Tästä tuo infojärjestelmä tuumaa, että nyt ollaan linjalla 15, ja näyttää sen sitten kartalla tuolla tavoin.

Asiaan liittyen; liva-etuuksia on nyt asenneltu ympäri kaupunkia. Toimivampana esimerkkinä näistä lienee tuo Satakunnankadun-Pirkankadun risteys, jossa Satakunnankadun suunnan vihreää lyhennetään välillä aika radikaalistikin, jos Pirkankatua on lähestymässä aikataulustaan myöhässä oleva bussi. Sama tietenkin myös toisinpäin linjan 27 kohdalla. Myös Pirkankadulta Mariankadun suuntaan annetaan tarvittaessa ylimääräinen vaihe/aiennetaan vihreää, jos linjan 21 sattuu tähän aikataulustaan myöhässä tulemaan. Noita vilkkuledejä ei ole vielä kaikkiin tolppiin asennettuna, mutta se ei tarkoita sitä, etteivätkö nuo etuudet olisi siltikin käytössä. :D
 
Minkähän takia Ylöjärven autot näkyvät tässä parempi-järjestelmässä viistoistina? Vai onko kenties linjaa 15 jatkettu torilta Ylöjärvelle eri reittivariaatioineen? :D
Myös K12 on nähty usein ajavan Lielahden ja Moision väliä, ainakin Lissun kartalla ;-)
 
Takaisin
Ylös