Tampereen uusi informaatiojärjestelmä

- - Noita vilkkuledejä ei ole vielä kaikkiin tolppiin asennettuna, mutta se ei tarkoita sitä, etteivätkö nuo etuudet olisi siltikin käytössä. :D

Outoa on se, että niitä on asenneltu useampiin tolppiin, mutta kaikki eivät edes ole käytössä.
 
IJ2010:n mukana tulee myös Tampereen oma linjaopas: http://linjakartta.tampere.fi/

Jonka perusteella linja 90 ei mene Terälahtea pohjoisemmaksi, vaikka linjan nimessä tuo Kaanaa tuntuu toistuvasti esiintyvän.

Linjalla 6 on pysäkin 2526 Nokia koordinaatit taas mielenkiintoisessa paikassa, tosin samaa vaivaa on myös oikeasti Hatanpään valtatien varren pysäkkiä 2502 Hatanpään vt 25 käyttävillä vuoroilla (ps, tuo pysäkkikimppu varmaan voitaisiin nimetä uudelleen, kelpaisko Hatanpäänkatu?)

Linjalla 14 näyttää jostain syystä olevan lähtöpaikkana 1077 Lielahti, eikä "pysäkin kaikki linjat" toimi LISSU:ssa, koska todellisuudessa pysäkin pitäisi olla Harjuntausta 4 (1072). Toisaalta linjalla 27 on pysäkki 1070 Enqvistinkatu mennessä Ryydynpohjaan, jossa ei teknisesti voi käydä tekemättä u-käännöstä Enqvistinkadulla menemällä ohi Harjuntautan risteyksen. Tämä haamu on jo Parempi-järjestelmästä kaiketi saatu pois, mutta jostain syystä se on tänne pitänyt tunkea? Pysäkkiä käyttää oikeasti vain linja Y35.

Tässä nyt jotain huomioita, ilmeisesti palvelun laatu on toissijainen seikka?

Kuvakaappaus 2011-11-25 18:21:09.jpgKuvakaappaus 2011-11-25 18:41:18.jpg
 
Mitenkähän linjaa K12 pitäisi kartan mukaan tulkita? Mistäköhän lähtien Ristinarkku on sijainnut Kalevan kirkon tuntumassa? Linjalla K26 näyttäisi myös olevan jotain häikkää. Ilmeisesti joukkoliikenneyksikössä ei sitten oteta turhaa ressiä siitä, että informaatio näkyisi aina asiakkaalle oikein. Se on nääs sitä asiakaslähtöisyyttä... :D
 

Liitetiedostot

  • K12_02.jpg
    K12_02.jpg
    124.3 KB · Lukukerrat: 791
  • K12_01.jpg
    K12_01.jpg
    124.2 KB · Lukukerrat: 685
  • K26_01.jpg
    K26_01.jpg
    101.6 KB · Lukukerrat: 693
Viimeksi muokattu:
Olisivatpa nyt poistaneet edes noita haamupysäkkejä, joista lähetin useampi viikko sitten palautetta. Esimerkiksi linjalla 25 on pysäkkipari Puistokaarila, jota ei fyysisesti ole ollut olemassa sen jälkeen, kun linjan pääte siirrettiin Raholasta Kaarilaan. (Tämä siis sijaitsi heti Kaarilankadun alkupäässä) Jopa autojen infojärjestelmä näyttää molempiin suuntiin tuon olemattoman pysäkin nimen. Samalla voisivat tuon Nokiantien varressa, Kaarilan aukion kohdalla, olevan Puistokaarila-pysäkin muuttaa takaisin nimelle Kaarila, jolla se esiintyy myös pysäkkipäreissä. Lännen puoleinen pysäkki onkin loogisesti nimellä Kaarila. :D Luulisi infojärjestelmän sallivan samannimiset pysäkit lähekkäin, varsinkaan, kun ne eivät ole samalla reitillä...

Linjalta 3 puuttuu näemmä edelleen heti IKEA:n kiertoliittymän jälkeen Automiehenkadun varressa sijaitseva pysäkki Postitorvenkatu. Pysäkillä ainakin on linjan päreet, mutta pysäkkilistauksessa tätä ei silti ole koskaan näkynyt.

Ei tuon pysäkkidatan hallinnan nyt luulisi noin vaikeaa olevan...
 
Entäs sitten Nekalantie 8? Pysäkki on fyysisesti noin osoitteessa Nekalantie 22, ja päreestä on otettu tarra "8" pois kummaltakin puolen.
 
Entäs sitten Nekalantie 8? Pysäkki on fyysisesti noin osoitteessa Nekalantie 22, ja päreestä on otettu tarra "8" pois kummaltakin puolen.
Tästä tulee kovasti mieleen yksi hyvin suosittu pysäkkiviritys ydinkeskustan välittömässä läheisyydessä, jossa on ilmeisesti päreet laitettu vääriin tolppiin alkujaan ja virhe sitten monistunut informaatiojärjestelmiä myöten.

Eli kaukoliikennepysäkissä lukee Itsenäisyydenkatu 6-8 ja se on on Itsenäisyydenkatu 10 kohdalla, kun taas paikallisliikennepysäkki on nimeltään Itsenäisyydenkatu 10, mutta sijaitsee Itsenäisyydenkatu 8 kohdalla :) Jos yleisesti huonona pysäkkinimenä on ollut osoite, niin väärä osoite on vielä huonompi pysäkkinimi.
 
Ei tietojärjestelmästä saada haamuja pois, jos tietojärjestelmä pidetään haamujen vuoksi pois käytöstä. Netistä ja pysäkiltä näkyvät tiedot ovat omiaan tämäntapaiseen perusteelliseen tarkistukseen, johon tuskin mikään virkamiesorganisaatio itsekseen pyhittäisi miestyövuosia joita vastaavaan tarkistukseen vaaditaan pienelläkin tietomäärällä.
 
Juu, ihan ymmärrettävää, että noita ei ilman palautetta korjata, mutta tosiaan lähetin noita linjoja 3 ja 25 koskevan ilmoituksen Jolille useampi viikko sitten, ja sieltä luvattiin hoitaa asia kuntoon. ;) Noh, laitettu kuitenkin taas uudelleen.

Linja Y16 tullessaan Lentävänniemestä Keskustorin suuntaan ajaa Lentävänniemenkadun jälkeen suoraan Lielahdenkatua aina Pohtolankadulle saakka. Linjakartta-palvelun mukaan se kuitenkin ajaa myös tällöin Vähäniemenkatua, vaikkakaan tälle pätkälle ei näytetä yhtään pysäkkiä. Tämähän ilmeisesti aikanaan siirrettiin ajamaan Lielahdenkatua pitkin, koska Pohtolankadulle rakennettiin keskikoroke, joka käytännössä esti bussilla kääntymisen Vähäniemenkadun suunnasta oikealle. Nykyäänhän tuo olisi taas mahdollista siirtää oikeastikin tuolle näytetylle reitille Lielahdenkadun "sakkolenkin" sijaan.
 
Ei tietojärjestelmästä saada haamuja pois, jos tietojärjestelmä pidetään haamujen vuoksi pois käytöstä. Netistä ja pysäkiltä näkyvät tiedot ovat omiaan tämäntapaiseen perusteelliseen tarkistukseen

Eli käyttäjien (asiakkaiden) tulisi olla järjestelmien betatestaajia, kuten on jo vuosia sitten ollut Nokian puhelimissa? Päästetään julkiseksi keskeneräiset palvelut, kun ei ole resursseja tehdä kunnollista aineistoa ja/tai testata niiden toimivuutta?

Printattujen linjakarttojen osaltahan virheet näki hyvin helposti, mutta esim tässä nyt julkaistussa palvelussa ei edes ole niin paljoa tietosisältöä, etteikö sitä kerkeisi parissa tunnissa katsomaan läpi.
 
Mielummin rikkinäinen tuote jota jotkut voivat käyttää kuin tuote jota kukaan ei käytä.

Utopiassa IT-projektit testataan perusteelliseti loppuun ennen julkaisua ja tuotantokäyttöä.

Rajallisten resurssien Suomessa on useita IT-projekteja jotka ovat myöhästyneet vuosia, parhaimmillaan jo yli vuosikymmenen. Maksatko mielelläsi verovaroistasi projektin, jota kukaan ei ikinä voi käyttää koska kehitys kestää ja valmis tuote on vanhentunut?
 
Tästä palvelusta on jäänyt beta-merkintä pois! Tuossa autojen reaaliaikaisessa seurannassa on selvästi kerrottu, että kyseessä on beta-vaiheessa oleva palvelu. Vaikka se näyttäisi toimivan huomattavan paljon paremmin, kuin tuo reitti-info. Sinällään on ihan ok laittaa beta-tasoisiakin palveluja jakoon sillä ajatuksella että eihän se ole keneltäkään pois. Innokkaille käyttäjille noista on iloa ja kehittäjäorganisaatio saa hyvää palautetta. Mutta kyllä ne pitäisi selkeästi merkitä beta-versioiksi ja myöskin lähteä siitä, että ne eivät ole ensisijaisia informaatiokanavia.

Itse järjestelmän epäonnistumisena en tätä pitäisi, koska sen ensisijainen tarkoitus on muualla ja matkustajainformaatio netissä on järjestelmän mahdollistama lisäpalvelu.
 
Juu, ihan ymmärrettävää, että noita ei ilman palautetta korjata, mutta tosiaan lähetin noita linjoja 3 ja 25 koskevan ilmoituksen Jolille useampi viikko sitten, ja sieltä luvattiin hoitaa asia kuntoon. ;) Noh, laitettu kuitenkin taas uudelleen.
...

Valitusosoite oli väärä. Linja-autoseman kellojen väärästä ajasta (melkein 2 min jäljessä) valitin puolentoista vuoden aikana useita kertoja useille henkilölle Matkahuollossa. Mitään ei tapahtunut. Aamulehden kautta asia hoitui vuorokaudessa.
 
Uuden infojärjestelmän asiakasrajapinnan isoin ongelma on mielstäni se, että mobiilikäyttö on onnettoman tahmaista. Mikä tahansa Google Maps-APIa käyttävä kartta toimii mobiili-Webkit-selaimissa (Android, iOS) erinomaisesti luontevalla kartan pyyhkäisyskrollauksella ja nipistyszoomauksella, kun taas Logican poropietarikartta ei ymmärrä kosketusnäyttöeleitä yhtään.

Sinänsä IJ2010 on agnostinen käytettävän käyttöliittymän suhteen, että nuo siniset pallurat on mahdollista saada myös Google Maps-kartalle (ja ylläpitäjänäkymä onkin Google Maps-pohjainen, BTW).
 
Mikä tahansa Google Maps-APIa käyttävä kartta toimii mobiili-Webkit-selaimissa (Android, iOS) erinomaisesti luontevalla kartan pyyhkäisyskrollauksella ja nipistyszoomauksella, kun taas Logican poropietarikartta ei ymmärrä kosketusnäyttöeleitä yhtään.

Logican poropietarikartta näyttää kuitenkin olevan OpenLayersilla tehty. OpenLayersin mobiilitukea pitäisi varmaankin parantaa. Google Mapsia en sinänsä pitäisi minään avoimuuden perikuvana, vaikka hyvin tuettu onkin. Todellista avoimuutta on (olisi) tarjota rajapinta suoraan palvelun tietoaineistoon.
 
Takaisin
Ylös