vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,176
Olen nyt taas ajanut runsaan kuukauden YTV-alueen bussiliikenteessä ja olen todennut, että parhaat ja halvimmat etuudet busseille saa hyvin yksinkertaisesti. Ja yllättävää kyllä ne on toteutettu Espoossa, jota allekirjoittanutkin on ajoittain parjannut huonosta ja puutteellisesta joukkoliikenteestä. Merituulentien ja Länsiväylältä tulevan rampin risteyksessä länteen päin on bussikaista erottettu liikenteenjakajalla muista kaistoista, joissa on vieläpä liikennevalot muulle liikenteelle. Näin muun autoliikenteen toiminta ei aiheuta mitään häiriöitä bussiliikenteelle. Bussi pysähtyy tarvittaessa pysäkille ja pääsee koko muun autoliikenteen ohi sujuvasti; ilman mitään telematikkaa tai muuta sellaista. Samanlainen järjestely on toteutettuna Karhusaarentien ja Keilalahdentieltä tulevassa liittymässä. Yksinkertaista, halpaa ja nopeaa. Tokikaan tällainen järjestely ei sovi kaikkialle, mutta noissa em. paikoissa, joissa se on, on tehokkaasti bussiliikennettä nopeuttava etuus. Matkustajatkin nauttivat siitä, että bussit ohittaa seisovat autojonot sujuvasti, mikä on mielestäni joukkoliikenteen markkinointia parhaimmillaan.
Länsimetron myötä toivoisi kuitenkin, että esimerkiksi juuri Merituulentien ja Kuitinmäentien bussiliikenteen sujuvuuutta nopeutettaisiin muiltakin osilta, sillä muutamat risteykset ko. väylällä ovat edelleen pahoja pullonkauloja varsinkin ruuhka-aikoina.
Länsimetron myötä toivoisi kuitenkin, että esimerkiksi juuri Merituulentien ja Kuitinmäentien bussiliikenteen sujuvuuutta nopeutettaisiin muiltakin osilta, sillä muutamat risteykset ko. väylällä ovat edelleen pahoja pullonkauloja varsinkin ruuhka-aikoina.
Viimeksi muokattu: