No se on totta, mutta se vaatii sen pysäkin ennen risteystä että pääsee jonon ohi - olettaen tietysti, että bussikaista ei jatku. Tulee montakin risteystä itseasiassa mieleen, missä pysäkin paikka voisi luontevasti olla ennen sitä risteystä jolloin bussi pääsisi sinne ensimmäisten sekaan pysäkiltä lähtiessään - tai juurikin kiilaamaan sen jonon kokonaan omilla valoilla, periaatteessahan ei tarvitsisi edes olla mitään jatkoa kaistalle risteyksen jälkeen jos bussi voisi jo risteyksessä ryhmittyä takaisin varsinaiselle tielle.
Pk-seudulla paljon ajaneena olen huomannut, että yllättävän moni pysäkki on itseasiassa juurikin risteyksen jälkeen. Taitaa olla näkyvyysseikka.
https://julkaisut.vayla.fi/thohje/pdf/2100015-02lautopys.pdf
Tosin siellä sanotaan myös, että voi olla ennen risteystä, eikä sille ole periaatteessa mitään estettä. Ehdot ovat vain vähän tiukemmat.