- Liittynyt
- 25 Lokakuu 2017
- Viestit
- 602
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2021
Eikös tässä ole juuri se harha, että autoilua sujuvoittamallla autoilun ongelmat poistuvat kaduilta? Jos autoilu sujuvoituu, sitä herkästi tulee lisää, eikä se sitten lopulta sujuvoidukaan ja päästöt vain lisääntyvät. Jos taas autoilua ei pidetä korkeana prioriteettinä, sen houkuttelevuus vähenee ja ongelmat eivät pääse hurjasti kasvamaan. Tämä toki vain teoriatasolla, käytäntö voi olla monimutkaisempaa.
Tälläinen priorisointi ei olisi millään muotoa järkevää, jos kaupungin viihtyisyys tai ilmanlaatu on edes jollain asteella tärkeää. Jos tuo toteutuisi niin se loisi ruuhkia mitä meillä ei nyt käytännössä ole. Yksityisautot pitää nimenomaan saada pidettyä mahdollisimman hyvin liikkeellä, koska suuri osa päästöistähän tulee kun autot a) ajavat hiljaa b) seisovat tyhjäkäynnillä c) kiihdyttävät. Ja toiseksi kaupunki on viihtyisämpi kun ne autot tosiaan liikkuvat ja pääsevät etenemään, elämä on kaikille helpompaa. Saisiko osan autoilijoista ohjattua julkisiin tuolla strategialla? Mahdollisesti. Mutta kun julkisten kysyntä kasvaa tarvitaan uusia yhteyksiä ja reittejä, sekä tiheämmät vuorovälit ja enemmän kalustoa. Tämä aiheuttaa ketjureaktion, jossa luodut ruuhkat eivät koskaan poistu, koska julkinen liikenne ottaa aina vaan enemmän ja enemmän tilaa yksityisautoilulta siihen pisteeseen asti kun tilaa ei enää saa yhtään mistään. Jotta tuo ei olisi ihan tuhoontuomittu idea niin se vaatisi ihan jäätävän suuret investoinnit liikenneinfraan, uusia eritaso- ja erilliskaistatieratkaisuja etc. ja siihen taas ei ole varaa. Yhteenvetona - luo ruuhkia, luo lisää päästöjä ja heikentää ilmanlaatua, heikentää viihtyisyyttä kaupungissa
Eikös tässä ole juuri se harha, että autoilua sujuvoittamallla autoilun ongelmat poistuvat kaduilta? Jos autoilu sujuvoituu, sitä herkästi tulee lisää, eikä se sitten lopulta sujuvoidukaan ja päästöt vain lisääntyvät. Jos taas autoilua ei pidetä korkeana prioriteettinä, sen houkuttelevuus vähenee ja ongelmat eivät pääse hurjasti kasvamaan. Tämä toki vain teoriatasolla, käytäntö voi olla monimutkaisempaa.