Teli- ja nivelbussit

Nivelbussien käyttöönotto ei kuitenkaan välttämättä ole kustannustehokas ratkaisu tähän, mikäli nivelbussien hankinta- ja huoltokustannusten nousu on suurempi kuin lisävuorojen ajaminen ruuhkaisimpaan aikaan teli- tai kaksiakselisella kalustolla. Tämä toki lisää tarvittavan kuljettajamäärän lisääntymistä.

Ylikuormitus johtuu myös bussijärjestelmän akilleen kantapäistä kuten liian tiheän bussiliikenteen sumppuuntumisesta. Tätä ongelmaa ei ratkaise teliautojen korvaalminen nivelillä.

18-metrinen nivel seisomapainotteisena on jo vähintään kolmannes lisäkapasiteettia nykyiseen 15-metriseen istuinpainotteiseen standarditeliin. Lisäksi ylimääräinen iso ovi nopeuttaa seisomakuormaisen linjan pysäkkiaikoja, täysmatala vaunu avorahastuksella vielä enemmän.

Raideliikenteen laajennuksia on sitä helpompi perustella, mitä raskaampia bussilinjoja sillä korvataan. Eikä nivelten investointi häviä minnekkään kun yksittäinen linja nousee raiteille, vaan kyllä HSL-alueelta löytyy kuormitettuja linjoja joita tukea isommilla ja nopeammilla vaunuilla.

Nivelbussit ovat sitäpaitsi paljon mielenkiintoisempia ja näkyvämpiä koneita kuin tavalliset telibussit. Kuinka moni säännöllinen matkustaja edes tiedostaa telibussien olemassaolon, laskee ylimääräiset penkkirivit 2-akselisista? Entä joukkoliikennettä käyttämätön autoilija? Uudesta kiinnostunut pikkulapsi? Nivel näkyy ja erottaa liityntälinjan oikeasta bussilinjasta.

Kaikilla nivelbussin erottavilla ominaisuuksilla on yhteneväisyyksiä raitiovaunun ominaisuuksiin, jotka ja joiden merkityksen oletan teidän raitioliikenteen asiantuntijana tuntevan varsin hyvin.
 
Lisäksi ylimääräinen iso ovi nopeuttaa seisomakuormaisen linjan pysäkkiaikoja, täysmatala vaunu avorahastuksella vielä enemmän.
Tuo pysäkkiaikojen nopeuttaminen sitten aivan huuhaata! Tällä hetkellä esim. minulla keskimääräinen pysäkillä viipymisaika on 13 sekuntia, mitattu kolmella eri linjalla (h14,h51 ja h65A), kolmella eri autolla: 2-akselinen kaasu-Säffle, teli-Ikarus ja teli-Volvo 8700. Kaikissa näissä oli tilaajan vaatima pysäkkijarru toiminnassa. Ja myös nivelellä ajaneena voin vannoa että tuo pysäkillä viipymisaika ei nivelellä montaa sekuntia tästä nopeudu! Ja miksi sen pitäisi? Haloo, esim. 50 pysäkkiä (harvalla linjalla niin montaa) tuo tekee ajoaikaan kaikki 10 minuuttia. Siis kaikki pysäkkikäynnit yhteensä! Jos tuosta ajasta voitat minuutin niin missä sen huomaa? Ja nuo pysäkkikäynnit mielestäni olennainen osa tätä ammattia,eikö?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Rajaus nimenomaan seisomakuorma, jossa on joko vaikea liikkua ovelle tai kaikki matkustajat poistuvat samalla pysäkillä. Ja sitten toinen mokoma tulee kyytiin. Isommat ovet ja vähemmän askelmia ostavat ruuhka-aikaan tuiki tärkeitä sekunteja puuroutumisriskin pysäkeillä. Avorahastus tietysti auttaa toiseen mitoittavaan nopeuteen eli mihin tahtiin matkustajat mahtuvat etukäytävää pitkin sisälle.

Nivelautoa tuskin kannattaa muutenkaan laittaa millekkään linjalle, jossa on ylipäätään pysäkeitä joilla ei ole matkustajia joita varten pysähtyä.
 
Nivelbussien käyttöönotto ei kuitenkaan välttämättä ole kustannustehokas ratkaisu tähän, mikäli nivelbussien hankinta- ja huoltokustannusten nousu on suurempi kuin lisävuorojen ajaminen ruuhkaisimpaan aikaan teli- tai kaksiakselisella kalustolla. Tämä toki lisää tarvittavan kuljettajamäärän lisääntymistä.

Ylikuormitus johtuu myös bussijärjestelmän akilleen kantapäistä kuten liian tiheän bussiliikenteen sumppuuntumisesta. Tätä ongelmaa ei ratkaise teliautojen korvaalminen nivelillä.
HSL-alueella on muutamilla (esim.) seutulinjoilla ruuhka-aikaan erittäin tiheä vuoroväli ja muuna aikana melko harva. Missä kulkee se raja, milloin nivel alkaa kannattaa? Luulisi että HSL-alueellakin voitaisiin nivelkalustoa käyttämällä pärjätä vähemmillä ruuhkavuoroilla kuin nyt, jolloin kaluston tarve jonkin verran vähenisi ja kuljettajapulakin edelleen helpottuisi. Nivelautot voisivat olla osaratkaisu tällaiseen vuorovälejä olennaisesti heikentämättä.

Bussiliikenteen sumppuuntuminenkaan ei ole ihme siinä mielessä, että vuorovälit ovat ruuhkissa tiheitä ja kalusto usein 2-akselista!
 
Tarkoitus ei ollut yllä väittää, etteikö nivelbusseja voisi Helsingissä tai muualla Suomessa käyttää. Taustat vain ovat sen suuntaisia kuin ketjussa on jo aiemmin todettu. Helsingissä ja Tampereella on luovuttu nivelbusseista, koska niistä ei ole katsottu olevan lisäkustannuksia vastaavaa hyötyä. Niissä olisi epäilemättä lisäkapasiteettia seisoville matkustajille.
 
No laittakoon vaikka 2,5 minuutin väli 550:lle ja 5 min väli h54,- h58,- h79-linjoille jos on telit halvempia, kunhan aina mahtuu kyytiin. Nykyinen systeemi ei kuitenkaan toimi.

Jos nivel on LE-mallinen, ja takaosassa on vain yksi yksilehtinen ovi, siihen saa mahtumaan kolmen lastenvaunupaikan jälkeen vielä 64 istumapaikkaa sekä tasan saman verran, 64, seisomapaikkaakin. Tämä tekee 128 yhteispaikkaa, kun taas kolmen lastenvaunun telissä on yhteensä korkeintaan 72 paikkaa. 128 on 178% 72:sta. Maksaako nivel 1,78 telin verran tai enemmän, vai miksi sitä ei voi saada kannattavaksi edes linjoilla, joilla matkustajat jäävät pysäkeille?
 
Knightrider sanoi:
Maksaako nivel 1,78 telin verran tai enemmän

Sehän se onkin HSL-alueella älyttömintä, kun suositaan matalaluutta, ja sitä että bussin pitää olla _uusi_. Seudulla on ollut reilusti toistasataa N202 nivelbussia, jotka voisivat olla vielä nykyäänkin ruuhka-aikana (nivelellehän ei todellista tarvetta olekaan ruuhka-ajan ulkopuolella, kun uudemmat telit pärjäävät sitten ihan hyvin) ja nykytekniikalla näistä saisi euro 4 päästötasoisia ja kehitys kulkee kokoaika, niistä voisi saada jopa euro 5 tasoisia. Nyt tietysti N202:n aika suomessa on jo ajanut ohi, kun niillä ajetaan muualla maailmalla vielä täysiä päiviä..

Olen sitä mieltä yleensäkin, että jos HSL-poistaisi tuon ikärajoituksen busseista, jota en täysin ymmärrä. (16-vuotiaana bussi on vasta käyttöiän puolessa välissä) Liikennöitsijöilläkin olisi varmasti paremmat intressit pitää bussit paremmassa kunnossa, jolloin niillä voi kunnialla ajaa pidempään kun nykyisen 10-15v
 
Maksaako nivel 1,78 telin verran tai enemmän, vai miksi sitä ei voi saada kannattavaksi edes linjoilla, joilla matkustajat jäävät pysäkeille?

Tampereella hölmöiltiin jokunen vuosi sitten tällä matematiikalla:

Alunperin kirjoittanut Aamulehti

Kalliit nivelbussit halutaan pois Tampereen liikenteestä muutaman vuoden sisällä.

Nivelbusseilla liikennöiminen on Periviidan mukaan noin 15 prosenttia kalliimpaa kuin telibusseilla. Nivelbussit syövät enemmän polttoainetta, ja niiden korjaamiseen ja huoltamiseen uppoaa enemmän euroja.
 
Sehän se onkin HSL-alueella älyttömintä, kun suositaan matalaluutta, ja sitä että bussin pitää olla _uusi_. Seudulla on ollut reilusti toistasataa N202 nivelbussia, jotka voisivat olla vielä nykyäänkin ruuhka-aikana (nivelellehän ei todellista tarvetta olekaan ruuhka-ajan ulkopuolella, kun uudemmat telit pärjäävät sitten ihan hyvin) ja nykytekniikalla näistä saisi euro 4 päästötasoisia ja kehitys kulkee kokoaika, niistä voisi saada jopa euro 5 tasoisia. Nyt tietysti N202:n aika suomessa on jo ajanut ohi, kun niillä ajetaan muualla maailmalla vielä täysiä päiviä..

Olen sitä mieltä yleensäkin, että jos HSL-poistaisi tuon ikärajoituksen busseista, jota en täysin ymmärrä. (16-vuotiaana bussi on vasta käyttöiän puolessa välissä) Liikennöitsijöilläkin olisi varmasti paremmat intressit pitää bussit paremmassa kunnossa, jolloin niillä voi kunnialla ajaa pidempään kun nykyisen 10-15v
Ikä pitäisikin poistaa kriteereistä ja antaa kalustopisteet kaikista muista ominaisuuksista. Kyllä liikennöitsijä itse osaa poistaa bussin, kun sitä on kannattamattomampaa ylläpitää, kuin ostaa uusi bussi. Ja jos HSL voi todistaa, että matkustajamäärä vähenee tietyn mallin käytön takia, siitä voi vähentää pisteitä. Mutta myös toisin päin.

Kyllä niveliä mielestäni tarvitaan ruuhka-ajan ulkopuolella:
  1. Joka päivä, 23.30-4.30: Rautatientorilta itään lähtee busseja jopa alle 3 minuutin välein (jopa 21 vuoroa/h)
  2. 550: La 7-23, Su 8-22 (nykyisillä vuoroväleillä bussit ovat täynnä noihin aikoihin) Itseasiassa 550:lla olisi helpompaa pitää niveliä joka lähdöllä.
  3. Erikoisbusseina viikonlopun tapahtumiin ja suurten ryhmien varalle lisälähdöiksi, esim. koululaisten matkoihin Korkeasaareen.
 
Nivelbussien käyttökelpoisuudesta ja kelpaamisesta voi kysyä HSL:stä suoraan. Mutta HSL toimii periaatteessa poliitikkojen tahdon mukaan, joten eivät nivelbussivastaiset virkamiehet ole bussiliikenteen laatukriteerejä omin päin keksineet ja päättäneet.

Nivelbussien vahingoksi toimii pääasiassa HSL:n laatuperiaate istumapaikkojen arvostuksesta. Nivelbussi ei käytännössä tarjoa enempää istumapaikkoja kuin 3-akselinen kiinteäkorinen bussi. Ja lisäksi seisten matkustamisen laatu on nivelbussissa vielä huonompaa kuin kiinteäkorisessa, joten juuri nivelbussissa on perusteltuakin suosia istumapaikkoja.

Käytännön kokemuksesta tiedetään, että nivelbusseissa on enemmän huollettavaa ja vikoja kuin kiinteäkorisessa. Kokonaisuutena nivelbussien käyttäminen tarjottua matkustajapaikkaa kohden tulee siten kalliimmaksi kuin kiinteäkorisella (ilmeisesti noin 15 % Tampereen kokemuksen perusteella). Ja sen päälle, suurempi osa niistä kalliimmista paikoista on seisomapaikkoja.

...(nivelellehän ei todellista tarvetta olekaan ruuhka-ajan ulkopuolella, kun uudemmat telit pärjäävät sitten ihan hyvin)...
Ei vaan ole järkevää ylläpitää eri kalustoa ruuhka- ja päiväliikenteeseen. Eli tässä kerrot itse yhden syyn sille, miksi nivelbusseja ei ole. Toki kaluston määrä on ruuhkahuipun mukaan, ja järkevä järjestely on, että ruuhka-ajan lisäkalusto ikääntyneitä vaunuja, koska niitä kannattaa käyttää mahdollisimman vähän kalliiden käyttökustannusten vuoksi.

Olen sitä mieltä yleensäkin, että jos HSL-poistaisi tuon ikärajoituksen busseista, jota en täysin ymmärrä. (16-vuotiaana bussi on vasta käyttöiän puolessa välissä) Liikennöitsijöilläkin olisi varmasti paremmat intressit pitää bussit paremmassa kunnossa, jolloin niillä voi kunnialla ajaa pidempään kun nykyisen 10-15v
HSL:n tavoitteena on pyrkiä ylläpitämään joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Kohtuullisin kustannuksin ei ole mahdollista pitää busseja siedettävässä kunnossa kovin pitkää aikaa. Kokemuksen perusteella näyttää siltä, että 6–7 vuottakin alkaa olla kovan työn takana. Amsterdamissa sanoivat muutama vuosi sitten, että 6 vuotta vanhempia busseja ei käytetä.

Minkähän perusteen mukaan väität, että bussin käyttöikä olisi 32 vuotta? Ehkä jossain kehitysmaassa voidaan ajaa ilmaiseksi saaduilla länsibusseilla, jos ei ole väliksi millään laatuseikalla. Eli kunhan kone käy ja edes yhdessä pyörässä jarrut toimivat niin OK. Rikki menneet ovetkin voidaan vaikka poistaa kokonaan, toimiihan tuuletus helteessä sitten paremmin.

Antero
 
Jos nivel on LE-mallinen, ja takaosassa on vain yksi yksilehtinen ovi, siihen saa mahtumaan kolmen lastenvaunupaikan jälkeen vielä 64 istumapaikkaa sekä tasan saman verran, 64, seisomapaikkaakin. Tämä tekee 128 yhteispaikkaa, kun taas kolmen lastenvaunun telissä on yhteensä korkeintaan 72 paikkaa. 128 on 178% 72:sta. Maksaako nivel 1,78 telin verran tai enemmän, vai miksi sitä ei voi saada kannattavaksi edes linjoilla, joilla matkustajat jäävät pysäkeille?

Väitätkö tosiaan että 3 - 4 metrin pidennys bussin käytävään tuo yli 40 seisomapaikkaa lisää? Kuten tälläkin foorumilla on moneen kertaan todettu, lasketaan bussien seisomapaikkoja monilla erilaisilla mitoituksilla. Jos käytetään esimerkiksi mitoitusta neljä seisojaa neliömetrillä, tuo neljän metrin pidennys käytävään kaksi neliömetriä lisää seisomatilaa eli kahdeksan seisomapaikkaa.

Katselin juuri eilen Nobinan 2-akselisen Volvo 8700LE:n rekisteröityjä paikkamääriä ja muistaakseni 42 istumapaikan lisäksi oli 44 seisomapaikkaa. Vastaavanikäisessä teliautossa (esim. Jokeribussissa) voisin kuvitella olevan 54 istumapaikan lisäksi suunnilleen saman verran seisomapaikkoja eli yhteensä yli sata matkustajapaikkaa.

---------- Viesti lisätty kello 11:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:37 ----------

Minkähän perusteen mukaan väität, että bussin käyttöikä olisi 32 vuotta? Ehkä jossain kehitysmaassa voidaan ajaa ilmaiseksi saaduilla länsibusseilla, jos ei ole väliksi millään laatuseikalla. Eli kunhan kone käy ja edes yhdessä pyörässä jarrut toimivat niin OK. Rikki menneet ovetkin voidaan vaikka poistaa kokonaan, toimiihan tuuletus helteessä sitten paremmin.

Antero

Kyllähän Suomessa on 30-vuotiasta kalustoa ajossa monellakin liikennöitsijällä, mutta nämä eivät olekaan olleet käytössä pääkaupunkiseudun raskaasti kuormittavassa liikenteessä. Kyllä hyvin pidetty bussi kestää kevyessä maantieajossa tuon 30 vuotta ihan hyvin. Esimerkiksi tilausajobusseilla saatetaan monessa talossa ajaa vain luokkaa 50 000 km vuodessa, kun keikkaa ei riitä ihan joka päivälle. Tuollaisessa kevyessä käytössä olleen vanhan keikka-auton voikin sitten hyvin alentaa 15 vuoden käytön jälkeen koulukuljetuksiin toiseksi 15 vuodeksi.

Pääkaupunkiseudun rääkissä läheskään kaikki bussit eivät kestä ilman suuria remontteja 16 vuoden käyttöä. Tästä syystä kaluston todellinen käyttöikä on keskimäärin selvästi alle tuon 16 vuoden.
 
Minkähän perusteen mukaan väität, että bussin käyttöikä olisi 32 vuotta? Ehkä jossain kehitysmaassa voidaan ajaa ilmaiseksi saaduilla länsibusseilla, jos ei ole väliksi millään laatuseikalla.

Nak sanoi:
Liikennöitsijöilläkin olisi varmasti paremmat intressit pitää bussit paremmassa kunnossa, jolloin niillä voi kunnialla ajaa pidempään kun nykyisen 10-15v

Kehotan lukemaan tuosta uudelleen. Tulisi halvemmaksi ylläpitää jo valmiina käytössä olevaa kalustoa, joka on jo oma, eli ei tarvitse maksaa enää osamaksu/leasing sopimuksia. Eikös tälläinen auto silloin tuota sitä rahaa, kun auton omat menot ovat jo pienemmät? Matalalattiaisuus ei omasta mielestäni tuo mitään lisäarvoa ruuhkaliikenteeseen, kun pää asia ihmisillä on päästä töistä kotiin / kotoa töihin. Ja matkat ovat hsl-alueella kuitenkin aika lyhyitä joten sen varmasti pystyy seisomaan? Taksissahan voi sitten istua, ja tilavastikin??

Antero Alku sanoi:
Eli kunhan kone käy ja edes yhdessä pyörässä jarrut toimivat niin OK. Rikki menneet ovetkin voidaan vaikka poistaa kokonaan, toimiihan tuuletus helteessä sitten paremmin.

Juurikin allekirjoituksessani olevat autot todistaa tätä ikärajoituksen tuomaa kertakäyttökulttuuria jonka mainitset omassa tekstissäsi, nuo säfflet tuskin kelpaavat edes ongelmajätelaitokseen..
 
Minkähän perusteen mukaan väität, että bussin käyttöikä olisi 32 vuotta? Ehkä jossain kehitysmaassa voidaan ajaa ilmaiseksi saaduilla länsibusseilla, jos ei ole väliksi millään laatuseikalla. Eli kunhan kone käy ja edes yhdessä pyörässä jarrut toimivat niin OK. Rikki menneet ovetkin voidaan vaikka poistaa kokonaan, toimiihan tuuletus helteessä sitten paremmin.

Antero

Tässä esimerkkejä Keniassa käytössä olevista busseista, jotta et toista kertaa enää kirjoita tuollaista sontaa! :mad: Muista katsoa kaikki, vaikka laiskuus iskisi. ;)

http://3.bp.blogspot.com/_B_zpf-yLjYo/TTWrP9kOTZI/AAAAAAAAAhI/nK6XqR4MT7k/s1600/IMG_7781.JPG
http://4.bp.blogspot.com/_YBOBS_s-Xec/TQYUwgsm8YI/AAAAAAAAEFQ/g-k4XXPJKEQ/s1600/easy+coach+bus.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_YBOBS_s-Xec/TNKuO6eZeCI/AAAAAAAAD80/V-FP8NGbUIM/s1600/coast+bus+voi.jpg
http://benbyerly.files.wordpress.com/2008/08/pict0340.jpg

Näitä busseja on Etelä- Afrikassa:

http://www.southafrica.to/transport/Busses/SA-Roadlink-bus/SA-roadlink-bus.JPG
http://2.bp.blogspot.com/_MSM9eFk9H...Ea8/K3SLfEOFEVI/s1600/Tans+Africa+Buses+2.jpg
http://karllusbec.files.wordpress.com/2010/06/south-africa-hyundai-bus1.jpg
http://www.capetown.gov.za/en/irt/PublishingImages/IRTGallery/IRT_Civic_2_c.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tässä esimerkkejä Keniassa käytössä olevista busseista, jotta et toista kertaa enää kirjoita tuollaista sontaa! :mad: Muista katsoa kaikki, vaikka laiskuus iskisi. ;)
Mikä noista kuvien busseista oli 32 vuotta vanha?

En ole väittänyt, että kehitysmaissa on vain vanhoja busseja. Ihmettelin Nakin väitettä siitä, että 16-vuotias bussi on käyttöikänsä puolivälissä.

Antero
 
Tässä esimerkkejä Keniassa käytössä olevista busseista, jotta et toista kertaa enää kirjoita tuollaista sontaa! :mad:

Nättejä busseja Keniassa. Minä en ole matkustanut Itä-Afrikassa lainkaan, mutta niissä länsiafrikkalaisissa maissa, joissa olen käynyt, ei noin hienoja vehkeitä näkynyt. Kaupunkiliikennettä hoidetaan esim. Accrassa, Nouakchottissa ja Banjulissa lähinnä puhkiruostuneilla pakettiautoilla (afrikkalaista jouko-liikennettä, heh!), mutta Dakarissa oli ihan täysikokoisia kaupunkibussejakin, arviolta 70-lukulaisia. Rahastajakin istui siellä kopissaan.

Kaupunkien välisessä liikenteessä näkyi Ghanassa ihan siistejäkin busseja, sellaisia 70-80-luvun tuntuisia. Tosin nyt täytyy muistaa, että ulkonäön perusteella vuosimalliarviot saattavat mennä metsään ihan reippaasti, sillä siellä saatetaan valmistaa yhä vielä samaa korimallia kuin neljännesvuosisata sitten, ja kun huolto ja siivous on mitä on, niin vain muutaman vuoden ikäinen bussi näyttää herkästi paljon vanhemmalta.

Tällaisia busseja valmistetaan Ghanassa: http://www.ghana.diplo.de/Vertretung/ghana/en/05/Neoplan/Bus.html Värityksestä päätellen tämä auto kulkee Ghanan sisäisessä kaukoliikenteessä.

Jos sanotaan, että bussin käyttöikä on 32 vuotta, niin samalla varmaan hyväksytään sekin ajatus, että raitiovaunun käyttöikä on 100 vuotta. Ja onhan se, Lissabon ja Milano päässevät ennen pitkää näihin lukuihin. Mutta onko se 32 tai 100 vuotta tyypillinen käyttöikä vaiko vain erikoinen kuriositeetti?
 
Takaisin
Ylös