Nivelbussien käyttöönotto ei kuitenkaan välttämättä ole kustannustehokas ratkaisu tähän, mikäli nivelbussien hankinta- ja huoltokustannusten nousu on suurempi kuin lisävuorojen ajaminen ruuhkaisimpaan aikaan teli- tai kaksiakselisella kalustolla. Tämä toki lisää tarvittavan kuljettajamäärän lisääntymistä.
Ylikuormitus johtuu myös bussijärjestelmän akilleen kantapäistä kuten liian tiheän bussiliikenteen sumppuuntumisesta. Tätä ongelmaa ei ratkaise teliautojen korvaalminen nivelillä.
18-metrinen nivel seisomapainotteisena on jo vähintään kolmannes lisäkapasiteettia nykyiseen 15-metriseen istuinpainotteiseen standarditeliin. Lisäksi ylimääräinen iso ovi nopeuttaa seisomakuormaisen linjan pysäkkiaikoja, täysmatala vaunu avorahastuksella vielä enemmän.
Raideliikenteen laajennuksia on sitä helpompi perustella, mitä raskaampia bussilinjoja sillä korvataan. Eikä nivelten investointi häviä minnekkään kun yksittäinen linja nousee raiteille, vaan kyllä HSL-alueelta löytyy kuormitettuja linjoja joita tukea isommilla ja nopeammilla vaunuilla.
Nivelbussit ovat sitäpaitsi paljon mielenkiintoisempia ja näkyvämpiä koneita kuin tavalliset telibussit. Kuinka moni säännöllinen matkustaja edes tiedostaa telibussien olemassaolon, laskee ylimääräiset penkkirivit 2-akselisista? Entä joukkoliikennettä käyttämätön autoilija? Uudesta kiinnostunut pikkulapsi? Nivel näkyy ja erottaa liityntälinjan oikeasta bussilinjasta.
Kaikilla nivelbussin erottavilla ominaisuuksilla on yhteneväisyyksiä raitiovaunun ominaisuuksiin, jotka ja joiden merkityksen oletan teidän raitioliikenteen asiantuntijana tuntevan varsin hyvin.