Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 21/2010
Miksi nivelbusseille ei ole käyttöä HSL-liikenteessä?
Sinne, minne ehdotetaan nivelbusseja niin ehdotetaan myös ratikkaa ja "kompromissina" siellä ajetaankin seuraavat 10 vuotta telibussein.
En kyllä näe mitään syytä olla siirtämättä D-luokkaan vaikkapa linjoja 54, 68 ja 79. Nivelbussien pitäisi olla kannattavempia, jos kerta kuljettajan osuus bussin kuluista on 70%. Sama kuljettaja, 100% lisää matkustajapaikkoja (vaikkakin istumapaikkoja saadaan lisää vain n. 20%)
Miksi nivelen kohdalla ei ole istumapaikkoja? Vaikkei niistä maisemia näkisikään niin kai se on mielekkäämpää istua kuin seistä siinä ikkunattomassakin kohdassa.
Syitä miksi nivelbusseja ei harkita (yleisiä mielipiteitä):
-Vuoroväli nousee (esim. linjalla 79 olisi ruuhkassa silloin vain 9 minuutin vuoroväli)
-Telibussia ajatellaan yhtä suurena
-Nivelosan huolto
-Ei voida käyttää koko ajan hyödyksi klo 21-5 välisen ajan pienten matkustajamäärän vuoksi
-HSL välittää vain istumapaikkojen määrästä, joilloin nivelbussin hyöty laskee
-Ne eivät toimi talvella
Itse käyttäisin yöllä bussit
tappiollisen metron korvaajana, ja laskisin seisomapaikat 0,5 istumapaikan arvoiseksi (esim. nivelbussi = 60 istuma + 60 seisomapaikkaa = 90 "istumapaikkaa", telibussi = 52 istumapaikkkaa + 22 seisomapaikkaa = 61 "istumapaikkaa", jolloin istumapaikka olisi edelleen arvokkain paikka) Lisäksi en usko että nivelbussit enää nykytekniikalla jäävät lumisella Ulvilantiellä linkkuun, miten niitä sitten on esim. Tukholmassa ja Tallinnassa, eikä niistä siellä olla luopumassa?