Mutta suomalaisessa liikennesuunnittelussa seisova matkustaja on yhtä suuri virhe kuin pysäkille jäänytkin. Kannattaa siis ehdottomasti jättää ihmisiä pysäkille, koska seisomapaikat ovat niin kalliita. Ja joukkoliikenteen talous kohoaa.
Nivelet olisivat toki kivoja, mutta kun joukkoliikenteeseen käytettävää rahaa on rajallisesti, joudutaan eri autotyyppien kustannuksiakin miettimään. Teliauton hankinta- ja käyttökustannukset ovat tiettävästi noin 1,1 - 1,2 kertaa suuremmat kuin 2-akselisen kaluston. Nivelen hankinta- ja käyttökustannukset sen sijaan ovat noin 1,5-kertaiset 2-akseliseen kalustoon verrattaessa. Istumapaikkoja nivelautoissa ei ole käytännössä enempää kuin teliautoissa, mutta seisomapaikkoja on jonkin verran enemmän.
Pitkillä esikaupunkilinjoilla istumapaikan saaminen on mielestäni tärkeää mukavuus- ja turvallisuussyistä. Linjoja, joilla vuoroväliä voitaisiin harventaa nivelautoja hankkimalla olisivat lähinnä sellaisia, joilla matkustetaan pääasiassa lyhyitä matkoja.