Yksi kartta tähän väliin ennen kuin tulee lisää koko Afrikan kattavia lausuntoja.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kumpaankaan, en nivelbussiin enkä telibussiin, laskenut sitä, että lastenvaunupaikalla on yhtäaikaa seisovia, 3 lastenvaunua ja istuvia. Jos lastenvaunuja ei ole, 72 muuttuu 84:ksi, ja loput seisomapaikat saadaan tiivistämällä.Muistaakseni Jokeribussissa olisi maksimi matkustajamäärä 110 luokkaa. Jako istuma- ja seisomapaikkojen mukaan 50% molemmin puolin riippuen onko lastenvaunutilan penkit laskettu alas. Maksimissaan istumapaikkoja on 58 ja seisomapaikkoja sitten noin 50. Tilavia autoja nuo telit.
Kumpaankaan, en nivelbussiin enkä telibussiin, laskenut sitä, että lastenvaunupaikalla on yhtäaikaa seisovia, 3 lastenvaunua ja istuvia. Jos lastenvaunuja ei ole, 72 muuttuu 84:ksi, ja loput seisomapaikat saadaan tiivistämällä.
En usko, että on kohtuullista änkeä 110 henkeä nykyjokeribussiin. Käytin telibussiin lukuja 50 istumapaikkaa, 3 lastenvaunupaikkaa, 22 seisomapaikkaa. 2 lastenvaunupaikan bussissa olisi tämän logiikan mukaan 52-54 istumapaikkaa. Lisäksi on läppäistuimet, joihin voi änkeä 4 ihmistä, jolloin saadaan tuo 58 täyteen. Mutta jos bussissa on ruuhka-aikaan 58 istujaa, myös läppäpenkit auki ja 3 lastenvaunua, miten ahtaasti täytyy 50-52 muuta ihmistä seistä, jotta lukusi voivat täsmätä?
Nivelbussiin käytin vertailukohteena Wiima M353-nivelestä LE:ksi editoitua versiota, johon on lisätty kaksi yksilehtistä (joista etummaisessa erityisleveä lehti) ovea ja kolme istumapaikkaa. Jäljelle jää 64 istumapaikkaa ja seisomapaikkaa, kun ihmisiä ei seiso rattaiden päällä (oletuksena, että kyydissä 3/3 lastenvaunua) tai läppäistuimien kohdalla ei samaan aikaan istu ja seiso ihmisiä.
Ongelma on enemmänkin siinä, ettei edes tiivis riitä tietyillä linjoilla - bussi yksinkertaisesti tulee täyteen. Linjoilla, joilla bussit menevät melkein täyteen, saattavat matkustajat silti vaihtaa autoihin, sillä ovat epävarmoja siitä, mahtuvatko työmatkabussiin. Tämän vuoksi aina pitää olla edes seisomapaikkoja, aivan joka vuorolla, jäljellä, jotta ihmiset voisivat olla varmoja edes kyytiin pääsemisestä. Se parantaa jo paljon joukkoliikenteen laatua.Luvut perustuvat Jokeribussin ohjaamon seinässä oleviin tarroihin, joiden mukaan bussit rekisteröity. Ja voin vakuuttaa, että ruuhka-aikana nuo luvut autojen kapasiteetista pitää aika tarkasti paikkansa. Parempi seistä tiiviisti bussissa, kuin huonoissa olosuhteissa odotella epävarmaa seuraavaa ;-)
Ongelma on enemmänkin siinä, ettei edes tiivis riitä tietyillä linjoilla - bussi yksinkertaisesti tulee täyteen. Linjoilla, joilla bussit menevät melkein täyteen, saattavat matkustajat silti vaihtaa autoihin, sillä ovat epävarmoja siitä, mahtuvatko työmatkabussiin. Tämän vuoksi aina pitää olla edes seisomapaikkoja, aivan joka vuorolla, jäljellä, jotta ihmiset voisivat olla varmoja edes kyytiin pääsemisestä. Se parantaa jo paljon joukkoliikenteen laatua.
Mercedesin CapaCityä löytyy 250kpl Turkin Istanbulista BRT-järjestelmään kytkettynä:Nivelautoja löytyy edelleen monilta valmistajilta. Menestynein malli tällä hetkellä lienee Solaris Urbino 18. Scanialla on OmniCitynsä, Volvolla B7, Unkarissakin useampi valmistaja yrittää periä Ikaruksen aseman, Serbiassa Ikarbus valmistaa täysmataliakin niveliä. Saksalaisista merkeistä en ole ihan varma, silmiinpistävää oli Berliinissäkin erittäin suuri Solariksien määrä. Mutta nivelautot ovat edelleen käyttökelpoisia ja nykyaikaisia! Helsingin "erityisolot" ovat jälleen tuulesta temmattuja.
Tuo vaan taitaa olla LE-kori