Teli- ja nivelbussit

Tuli mieleen, että edesmenneellä linjalla h79V oli vakiona nivel.
Olihan siellä useitakin, erityisesti STA:n aikana, jolloin jokusen monta kierrosta sitä olen itsekin letkulla päästellyt.
STA:n aikana tavalliset nivellinjat olivat 79V:n lisäksi tietysti 39 ja 72. Lisäksi tietysti linjoilla 40 ja 43 lauantai-illan nivelvuorot. Aikoinaan Helsinki-Maaseutu-Liikenteen eli Mosan hoitamalla linjalla 70 oli jonkin aikaan niitä vuoden 1975 niveliä.
Ainiin, linjalla 516 ajeli 80-luvun puolivälissä se STA:n puolituristinivel AHA-227.

Jokos linja 54 tuli mainittua? Muistan, että hävetti lähteä Kehä ykkösellä pysäkiltä liikkeelle, kun joku sentään ruuhka-aikaan antoi tietä, mutta kun peijakas letku ei oikein jaksanut kiihtyä... :)
 
Miksikäs tämä linja 79V lakkautettiin, jos silä niin paljon matkustajia oli?
Nopeampi Jokeri vei 90 % matkustajista? Taisi kyllä 79V lakata ennen kuin 550 alkoi vai miten oli? Nykyään noiden reitit menisivät pitkälti päällekkäin.
 
Mutta nykyisellä 550:n täytösasteella ei varmaan haittaisi, jos olisi apulinja, kuten 79V, joka ei olisi teennäinen, vaan sillä olisi ihan oikeasti käyttäjiä. 79Vhän lopetettiin vedoten kannattamattomuuteen, asia ei välttämättä kyllä ollut ihan niin, olihan kulkijoita kuitenkin välillä nivelautonkin täydeltä.
 
Nopeampi Jokeri vei 90 % matkustajista? Taisi kyllä 79V lakata ennen kuin 550 alkoi vai miten oli? Nykyään noiden reitit menisivät pitkälti päällekkäin.

79V loppui vuoden 2003 kevällä, itsekin matkustin kyseisen linjan viimeisellä vuorolla Takkakujalta Herttoniemen metroasemalle, muistaakseni kyseisellä vuorolla oli jokin 88-letku? Oli muistaakseni suhteellisen harrastajapainotteinen vuoro toi viimenen h79 ;)
 
Edesmenneellä Itäkeskuksen liityntälinjalla 98A oli myös muistaakseni kaksi niveltä. Kerran taisin sitä ajaakin. Itäkeskus ei ole ruuhka-aikaan kovin kätevä lähtöajan odotteluun nivelellä. :) Tuohon aikaan Varhaan oli sijoitettu autot 8712-8714, myöhemmin tuli lisää 87-sarjaa Koskelasta.
 
79V lopettiin 550:n aloittaessa. Kun Jokeria suunniteltiin aluksi Helsingin sisäisenä linjana Itäkeskus - Pitäjänmäki, käytettiin siitä juuri linjanumeroa 79V. Asian voi siis tulkita myös niin, että 79V jatkettiin Espooseen, jolloin se sai seutulinjan numeron, joksi tuli 550. Samassa yhteydessä sitten vaan Helsingin päättäri siirrettiin Herttoniemestä Itäkeskukseen ja reittiä nopeutettiin uusilla joukkoliikennekaduilla Haagassa ja Vantaanjoen kohdalla ;)
 
Edesmenneellä Itäkeskuksen liityntälinjalla 98A oli myös muistaakseni kaksi niveltä. Kerran taisin sitä ajaakin. Itäkeskus ei ole ruuhka-aikaan kovin kätevä lähtöajan odotteluun nivelellä. :) Tuohon aikaan Varhaan oli sijoitettu autot 8712-8714, myöhemmin tuli lisää 87-sarjaa Koskelasta.

Olen joskus pähkäillytkin 98:n aikataulua 1990 luvulta - ennen metron tuloa Vuosaareen ja mietiskellyt olisiko tuolla linjalla joskus niveliäkin pyörinyt? Mutta niin sitä vaan viisastuu :) Oliko noita letku Wiimoja 98:lla peräti ihan kokopäivävuorossa vai ajettiinko lähinnä ruuhkaa? Ja koskahan tuollainen käytäntö oli olemassa?
 
Olikos 86S:lläkin joskus 90-luvun loppupuolella niveliä? Teliautoista puolestaan tuli mieleen, että HKL-Bussiliikenne voitti jo edesmenneen seutulinjan 711 liikennöinnin talvliikennekaudesta 1998 - 1999 lähtien. Linjalle hankittiin uutena puolimatalikot 9828 - 9831, mutta nämä toimitettiin vasta alkusyksystä. Niinpä HKL-Bl ajoi ensimmäiset viikkonsa 711:llä jo keväällä käyttöönotetuilla 98-teleillä.
 
Olikos 86S:lläkin joskus 90-luvun loppupuolella niveliä? Teliautoista puolestaan tuli mieleen, että HKL-Bussiliikenne voitti jo edesmenneen seutulinjan 711 liikennöinnin talvliikennekaudesta 1998 - 1999 lähtien. Linjalle hankittiin uutena puolimatalikot 9828 - 9831, mutta nämä toimitettiin vasta alkusyksystä. Niinpä HKL-Bl ajoi ensimmäiset viikkonsa 711:llä jo keväällä käyttöönotetuilla 98-teleillä.

Muutin Laajasaloon 1999 ja tuolloin h86S:ää muistaakseni liikennöitiin pääosin nivelillä. Linjalle h86S tuli muuten joka arkiaamu Santahaminaan yksi pätkä Wiimakin, muistan vain kun monesti tulin ottaaneeksi aikataulutelineestä linjan 732 aikataulun, muistaakseni monesti myös takalinjakilvessä saattoi lukea 732. Olikohan tuo jokin tiukka kierto aamuruuhkassa? Linjalta h86S muistan kyllä nivelet paremmin kuin pätkät, mutta taisi sillä nyt jokunen pätkä Wiimakin olla? Ainakin tuo aamuinen vuoro Santahaminasta.

Olikohan se kesää 1999 kun mm. linjaa h86 liikennöitiin myöskin noilla 98- teleillä. Vaikka tämä meneekin jo hieman teliautojen puolelle nyt niin mainittakoon, että vuoden 2007 alkutalvena tulin menneeksi linjalla h86B teli Scania Ikaruksella :lol: en ole sen koommin teliä tuolla linjalla tavannut.
 
H24:ä liikennöitiin myös nivel-Wiimoilla HKL-Bussiliikenteen toimesta ainakin kesäisin. Juhannusaattoöinä sitten lisättiin tarpeen mukaan lisää niveliä / telejä liikenteeseen (kuten nykyäänkin). Nyt ei vaan muistu mieleen, millaista kalustoa talvisin oli. Liekö se sitten ollut 2-akselista nykyiseen tapaan.
 
Nyt ei vaan muistu mieleen, millaista kalustoa talvisin oli. Liekö se sitten ollut 2-akselista nykyiseen tapaan.
Tavallisia 2-akselisia busseja toisaankin; itse olen ajanut ko. linjaa mm. sarjalla 8814-8838 (Scania N112/Wiima K202).
 
Mutta nykyisellä 550:n täytösasteella ei varmaan haittaisi, jos olisi apulinja, kuten 79V, joka ei olisi teennäinen, vaan sillä olisi ihan oikeasti käyttäjiä. 79Vhän lopetettiin vedoten kannattamattomuuteen, asia ei välttämättä kyllä ollut ihan niin, olihan kulkijoita kuitenkin välillä nivelautonkin täydeltä.

Näin on. 79V palvelisi Herttoniemen teollisuusalueen Itäväylän läheistä osaa tarjoten yhteyksiä 58:sta poikkeaviin paikkoihin. Lisäksi se tarjoaisi lisäyhteyksiä Herttoniemen metroasemalta. Reitti palvelisi myös Pihlajamäkeä, jota Jokeri ei palvele.
 
Oliko noita letku Wiimoja 98:lla peräti ihan kokopäivävuorossa vai ajettiinko lähinnä ruuhkaa? Ja koskahan tuollainen käytäntö oli olemassa?
Mielestäni kaksi ruuhkavuoroa olisi ollut nivelellä 98A:lla ja käytäntö jatkui metron aukeamiseen asti.
 
Takaisin
Ylös