Teli- ja nivelbussit

Näin on. 79V palvelisi Herttoniemen teollisuusalueen Itäväylän läheistä osaa tarjoten yhteyksiä 58:sta poikkeaviin paikkoihin. Lisäksi se tarjoaisi lisäyhteyksiä Herttoniemen metroasemalta. Reitti palvelisi myös Pihlajamäkeä, jota Jokeri ei palvele.

Ennemmin siirtäisin linjan 58B kulkemaan entistä 79V:n reittiä herttoniemen teollisuuusalueella, eli Mekaanikonkatu-Laivalahdenkatu, Tai sitten osa linjan 79 ruuhka-ajan lähdöistä voitaisiin ajaa kyseistä reittiä esim. tunnuksella 79V, 79:llä on niin tiheä vuoroväli että joka kolmannen lähdön voisi hyvin ajaa mekaanikonkadun kautta.
 
Ennemmin siirtäisin linjan 58B kulkemaan entistä 79V:n reittiä herttoniemen teollisuuusalueella, eli Mekaanikonkatu-Laivalahdenkatu, Tai sitten osa linjan 79 ruuhka-ajan lähdöistä voitaisiin ajaa kyseistä reittiä esim. tunnuksella 79V, 79:llä on niin tiheä vuoroväli että joka kolmannen lähdön voisi hyvin ajaa mekaanikonkadun kautta.

Näitä muutoksia voisi toki kokeilla. Erityisesti linjan 79 joidenkin lähtöjen siirtäminen tälle reitille voisi olla hyvä idea, jota soisi kokeiltavan. 58B:lle olisi tehtävä uusi pysäkki Itäväylältä poistuttaessa, jotta Pasilasta tullessa pääsisi hyvin Herttoniemen metroasemalle. 58:n kulkeminen Itäväylää on Herttoniemen ja Siilitien välillä turhaa, sillä parempaa palvelua voitaisiin tarjota kulkemalla teollisuusalueen kautta ainakin ruuhkalinjan 58B:n osalta. Siirto Itäväylältä pois jättäisi pois ainoastaan yhden pysäkkiparin eli Konemestarinkadun, mutta toisi tilalle monta pysäkkiä lisää. Epäilenpä bussin nopeusedun edes olevan kovin suuren Itäväylällä, kun noin lyhyestä matkasta on kyse.

Pihlajamäen poikittaisyhteyksiä olisi sen sijaan syytä parantaa. Aiempi linja 79V tarjosi hyvän läntisen yhteyden Pihlajamäestä kulkien Pihlajamäen ostarin ohi, Rapakiventietä ja Rapakivenkaarta, siirtyen Pukinmäessä Kehä I:lle hetkeksi ja jatkaen Käskynhaltijantielle ja Jokeri-reitille. Toinen vaihtoehto olisi linjan jatko Pukinmäen kautta, eli linjojen 72 ja 69 reittiä. Nykyisellään yhteys Pihlajamäestä Pukinmäkeen on vain ruuhka-aikaan muutamia lähtöjä linjalla 71V. Kävely- tai pyöräilymatka on kohtuullinen, muutamia kilometrejä, mutta suuret risteykset ja tiet Kehä I:n risteyksessä hankaloittavat matkantekoa.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo Hakunilan 78-malliset letkut olivat hyvin uskollisesti 740:n ruuhkissa varmaankin koko 80-luvun ja vielä 90-luvun alkuvuosina. 90-luvun alussa autoilla (tai ainakin jommalla kummalla) ajettiin lauantaisin linjaa 522K. Kyseisellä linjalla nähtiin myöhemmin 90-luvulla myös STA:n niveliä. Muistaakseni lähinnä vuoden 1990 sarjaa, vanhemmissahan ei linjakilpiin neljää merkkiä saanutkaan.
Joo, Hakunilan Liikenteen nivelbussit eli autot 201 ja 202 olivat tosiaan uskollisesti linjan 740 ruuhkavuoroissa. Toki poikkeuksiakin oli: olisiko ollut keväällä 1986, kun VR lakkoili ja Hakunilan Liikenne siirsi tuon lakon ajaksi autot 201 ja 202 ajamaan linjaa 732 Havukoskelle.

Mainitsikos kukaan muuten vielä, että linjalla 740 on nähty niveliä muunkin värisenä kuin puna-keltaisena? Ainakin syksyllä 2002 autokierron takia linjalla 740 nähtiin vm.1989 HKL-niveliä.
 
Mainitsikos kukaan muuten vielä, että linjalla 740 on nähty niveliä muunkin värisenä kuin puna-keltaisena? Ainakin syksyllä 2002 autokierron takia linjalla 740 nähtiin vm.1989 HKL-niveliä.

Muistanpa minäkin ajaneeni HKL-BL letkulla linjaa 740 Nissakseen vuosina 2003/2004.

Autokierron takia tai ei, mutta eilen lankalauantaina ihan valoisaan aikaan tuli vastaan Hakaniemessä telibussi linjalla 742 (menossa Korsoon). Muistojeni mukaan tuolla linjalla ei lauantaisin alkuillasta välttämättä edes joka istuinriville riitä matkustajia :)
 
Mielestäni kaksi ruuhkavuoroa olisi ollut nivelellä 98A:lla ja käytäntö jatkui metron aukeamiseen asti.
No niin, löysin arkistostani vuoroaikataulut keväältä 1998, silloin oli kaksi ruuhkavuoroa nivelillä 98A:lla. Toinen oli iltaruuhkassa linjalla 98. Varhasta ajettiin myös yksi nivelkokopäivävuoro linjaa 59, kaksi ruuhkaa 58:lla ja yksi aamuruuhkasivu linjalla 86S.
 
No niin, löysin arkistostani vuoroaikataulut keväältä 1998, silloin oli kaksi ruuhkavuoroa nivelillä 98A:lla. Toinen oli iltaruuhkassa linjalla 98. Varhasta ajettiin myös yksi nivelkokopäivävuoro linjaa 59, kaksi ruuhkaa 58:lla ja yksi aamuruuhkasivu linjalla 86S.
Vuosaaren metron valmistuttua eli syysaikataulukaudelle -98 ainakin nuo Vuosaaren linjoilla (98, 98A) olleet nivelvuorot taidettiin siirtää SA-INT-ajoon eli linjalle 86S. Muistelen että syksyllä 1998 linjalla 86S olisi ollut useampikin 87-nivel vakituisesti.
 
Nyt mulla ei ole tarkkaa muistikuvaa olenko tai onko joku muu laittanu linkin tänne JLF:ään, mutta laitan sen nyt!

Löysin netistä varsin tyylikkäin kuvin höystetyn tietopaketin Puolan Volvo B10MA / Carrus N204 nivelistä! Vaikka en kieliä osaakkaan niin kyllä tuosta harrastajalle onneksi hieman inffoa lohkesi!

http://www.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=b10ma

Galleriasta löytyy lisää upeita kuvia N204:sta sekä muista asiallisuuksista!
 
Viimeksi muokattu:
Nyt mulla ei ole tarkkaa muistikuvaa olenko tai onko joku muu laittanu linkin tänne JLF:ään, mutta laitan sen nyt!

Löysin netistä varsin tyylikkäin kuvin höystetyn tietopaketin Puolan Volvo B10MA / Carrus N204 nivelistä! Vaikka en kieliä osaakkaan niin kyllä tuosta harrastajalle onneksi hieman inffoa lohkesi!

http://www.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=b10ma

Galleriasta löytyy lisää upeita kuvia N204:sta sekä muista asiallisuuksista!
Jos en ihan väärin muista, niin tuolla Szczecinissä olisi ko tyypin autoja ollut parhaimmillaan 80 kpl, tosin muutamia romutettu jo. Näistä 40 kpl olisi valmistunut vuonna 1996 Wiimalla ja loput 40 kpl 1998 Volvon tehtaalla Wroclawissa.

- SPAD Szczecin: 40 kpl http://www.phototrans.eu/autobusy.php?s=24&nr=68&ticket=2 (ne uudemmat)
- SPAK Szczecin: http://www.phototrans.eu/24,202,0.html (ne vanhemmat)

Lisäksi parikymmentä löytyy Wroclawista

Kauas ollaan menty taas pääkaupunkiseudulta :D
 
Olikos muuten Puolassa näitä vanhoja HKL:n CityU niveliä jos en aivan väärin muista? Jos oli niin voiko joku laittaa kuva linkkiä?
 
Ihan noin yleisesti ottaen näkisin kyllä itse mielelläni jälleen niveliä Helsingissä. Nykyisille kaduille ja terminaaleihin telit ei oikein mahdu, päätellen autojen kunnosta sekä siitä, että jatkuvasti näkyy pysäkkikatoksia nurin.

Toiseksi, käytetyimmille linjoille ei telitkään tahdo riittää ruuhkahuipun aikaan, vaan nivelille olisi OIKEASTI tilausta. Harmi vaan, ettei tilaaja arvosta tätä lisätilaa kalustopisteissään, semminkin kun nivel on hankintahinnaltaan selvästi teliä kalliimpi. Nykyäänhän on olemassa toimiviakin ratkaisuja rakentaa matalalattiainen nivel, jossa voimapaketti on vetoautossa.

Mitä tulee nivellinja-autolla ajamisen vaikeuteen, ei se ole etuperin yhtään vaikeampaa kuin tavallisella kaksiakselisellakaan. Peruuttamaan joutuu harvoin, mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että ken ei peruuttaa yksinkertaisesti osaa, ei kuulu linja-auton ohjaimiin.
 
Samoin minäkin näkisin.
Wien otti käyttöön tämän bussityypin huippumodernin version:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Bus_Wiener_Linien_Ng273-8270.jpg
Noiden tuossa wikin kuvassa näkyvienkin kyydissä olleina voin sanoa, että Gräf-Steyrin-Man on laatua.

Bussi testattiin muun muassa sääolosuhteita varten labrassa.
Wienin liikennelaitoksen uutinen. Wien tilaa 146 tällaista autoa, joista 23 tulee käyttöön jo tämän vuoden puolella. Ei se kalustohuolto tämän vaikeampaa ole.

http://www.wienerlinien.at/wl/ep/co...rogramId=9419&pageTypeId=9320&contentId=22341

Uusi tyyppinumero on NG 273 T4
 
Peruuttamaan joutuu harvoin, mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että ken ei peruuttaa yksinkertaisesti osaa, ei kuulu linja-auton ohjaimiin.
Tuo oli muuten erittäin hyvä tokaisu; näin se juuri on. Kyllä linja-autonkuljettaja on liikenneammattilainen, jonka tulee osata peruuttaa ajoneuvoaan.


Itse muistan kokemuksen vuosien takaa linjalta h21V, kun Asema-aukio oli remontissa ja ko. bussilinjan päätesilmukka oli tilapäispaikassa ja melkoisen ahdas. Silloin HKL-Bl:n vanhat nivelbussit olivat linjan vakiokalustoa ja tuo tilapäinen kääntopaikka oli niin ahdas, ettei siinä voinut kerralla kääntyä ympäri. Matkustajien kanssa siinä sitten peruuteltiin ja taivuteltiin nivelbussia sopivasti, että pääsi ympari. Auta armias, jos siinä tilanteessa, täysi poka päällä, olisi peruutustaidoissa olisi ollut puutteita tai olisi muuten pelänny sitä.
 
Takaisin
Ylös