TKL:n talviliikenne 2006-2007

Älykkäitä uudistuksia

Hyvät on suunnitelmat.
Saa nähdä, pysyykö 16 ja 18 vuoroväli ennallaan. Teiskontien varresta tulee matkustajia aika vähän, ja 29 lisää Koilliskeskuksen tarjontaa aika lailla.
Toivottavasti lautakunnalla riittää rohkeutta uudistuksiin. "Itkijöitä" ja valittajia varmaan riittää. Mikään ei saisi muuttua.
Viiden minuutin "vuoroväli" 22:lla on kyllä hieman liioittelua, suurimmaksi osaksi bussi kulkee 10 min välein. Mutta Tesomalle ja varsinkin Virontörmänkadulle uudistukset ovat loistojuttu. Töyssyt saavat minun puolestani jäädä paikalleen, lapset ja ylinopeutta ajavat autoilijat ovat Länsi-Tesomallakin huono yhdistelmä.
 
Re: Tampereen uudistus on ansiokas

Pääasiassa killerpopin kanssa samoilla linjoilla, eli hyvältä näyttivät linjastomuutokset. Vaikka minulta lähteekin suoraan koululle vievä 16, en sure (mm. siksi, että en opiskele ensi aikataulukaudella siellä enää :p). On järkevämpi ajaa runkolinjoilla 70 km/h-rajoitusalueella suoraa väylää lähiöihin kuin ikivanhaa maantietä (Takahuhdintie), jonka nopeusrajoitukset on siinä 30-40 km/h. Takahuhdintietä kuitenkin jäädään palvelemaan riittävän usein kulkevalla linjalla 29.

Ykkösen siirto Villilään palautti näköjään TKL:n busseille reitin sitä kautta, mitä se liikennöi vielä 90-luvun alussa. En minäkään näe siinä varsinaista järkeä, varmaan joku halusi Villilään kulkevan TKL:n linjan takaisin. Toki Nokiantie on nopeampi kuin Tesomankatu, mutta se hyödyttää lähinnä kalkkulaisia ja villiläläisiä Virontörmänkadun länsipuolisen Ikurin ja Tesoman jäädessä vähän lapsipuolen asemaan.

Olisi kyllä idioottimaista kaataa Virontörmänkadun yhteys kakskakkoselle, parantuuhan siellä tarjonta uudistuksen myötä moninkertaisesti. Ainakin pakkokäyttäjät ottanevat uudistukset vastaan avosylin, yksityisautoilijalapsiperheistä en osaa sanoa.

Valitusta varmasti tulee, mutta enemmistö hyväksynee muutokset ympäri kaupunkia.

Itse kyseenalaistan bussi 17:n päättärin Vehmaisissa, missä ihmeessä se mahtuu kääntymään? Seimenkadun alussa ei muistaakseni (muistot as of 1997) ole mihinkään suuntaan tarpeeksi tilaa bussin kääntämiseen, nivelautoista puhumattakaan. Oikealla puolella alkaa koulun piha ja vasemmalla lastentarha. Ainoa mahdollisuus saada päättäri mahtumaan on rakentaa se sille pienelle kaistaleelle joutomaata Kaukajärventien ja päiväkodin aidan välissä.

edit: epäselvä lause korjattu ;)
 
Re: Tampereen uudistus on ansiokas

ultrix sanoi:
Ykkösen siirto Villilään palautti näköjään reitin sinne, missä se liikennöi vielä 90-luvun alussa. En minäkään näe siinä varsinaista järkeä, varmaan joku halusi Villilään kulkevan TKL:n linjan takaisin. Toki Nokiantie on nopeampi kuin Tesomankatu, mutta se hyödyttää lähinnä kalkkulaisia ja villiläläisiä Virontörmänkadun länsipuolisen Ikurin ja Tesoman jäädessä vähän lapsipuolen asemaan.
Se on siinä ja siinä, onko se paljonkaan nopeampi: Tohlopinranta-Kohmankatu -yhdistelmä on kuitenkin leveä rata, jossa on varsin vähän muuta liikennettä. Toisaalta tuossa vältetään Tesomalta tullessa vaikea kääntyminen oikealle Epilänkadulle ja heti perään vasemmalle keskustan suuntaan, joten pelkästään sen takia voi voittaa minuutin-pari. Ehkä 22 palvelee Tesomaa riittävästi, joten esim. reitti Pispalan valtatie - Tesoman valtatie - Tesomankatu - ykkösen vanha reitti lienee turha.

Mitenkäs Tesoman "urheilukeskus" eli jää- ja uimahallit? Kun katsoo tuota vaikutusaluekarttaa, siihen jää juuri urheilukeskuksen kokoinen aukko. Kävisikö vaikka 14 pihassa kääntämässä, se kun on sellainen "palvelulinja" jo muutenkin?
 
Kalkun ja Tesoman välillä on vain hyvin pieni kysyntä, jonka voi havaita tarkastelemalla iltapäivän ja illan linjan 1 nousijamääriä Tesoman pysäkeiltä Kalkun suuntaan. Kalkkulaisten suurin kysyntä kohdistuu Kalkun ja keskustan väliselle yhteydelle. Esimerkiksi Kalkun koululaiset eivät käy koulua Tesomalla vaan joko Kalkussa tai Kaarilassa. Kouluvirasto on tämän tiedon lähde. Kalkun ja Tesoman välillä on kysyntää vain lähinnä asiointitarpeissa, ja sitä varten on asiointilinja 14 joka palvelee asiointiaikaan. Sen sijaan Nokiantien varrelta tulee kyselyjä TKL:n linjasta. Onko Tesomankadulla enää mitään tarvetta linjalle 1 jos kerta linja 22 liikennöi siellä 5 minuutin välein?

Vehmaisten koulun kohdalla on hyvin tilaa tehdä päätelenkki.

Esitän kysymyksen pohdittavaksi: Jos asuisitte Haukiluomassa ja kulkisitte bussilla keskustaan, miltä tuntuisi Lamminpään kierros joka matkalla? Eikö Lamminpään ja keskustan väliset yhteystarpeet olisi joka tapauksessa järkevää hoitaa erillään Haukiluoman kiistämättömän suuren kysynnän virroista? Vaikka sitten Lamminpään ikiomalla nopealla ja Paasikiventietä kulkevalla linjalla 14 esim. puolen tunnin välein?
 
Allison sanoi:
Kalkun ja Tesoman välillä on vain hyvin pieni kysyntä, jonka voi havaita tarkastelemalla iltapäivän ja illan linjan 1 nousijamääriä Tesoman pysäkeiltä Kalkun suuntaan. Kalkkulaisten suurin kysyntä kohdistuu Kalkun ja keskustan väliselle yhteydelle. Esimerkiksi Kalkun koululaiset eivät käy koulua Tesomalla vaan joko Kalkussa tai Kaarilassa. Kouluvirasto on tämän tiedon lähde. Kalkun ja Tesoman välillä on kysyntää vain lähinnä asiointitarpeissa, ja sitä varten on asiointilinja 14 joka palvelee asiointiaikaan. Sen sijaan Nokiantien varrelta tulee kyselyjä TKL:n linjasta. Onko Tesomankadulla enää mitään tarvetta linjalle 1 jos kerta linja 22 liikennöi siellä 5 minuutin välein?
Jolloin minä saattaisin kysyä takaisin, että onko tuo 5 min tavoite muutenkin kuin pari kertaa päivässä vai voiko sitä pitää ohjeellisena? Voisi olla kuitenkin parasta markkinoida linjaa 10 minuutin linjana. Siltikin se on parannusta molempien nykytilanteeseen (26:n 27->30min paskottu aikataulu ja 22:n vartin vuorovälit)

Allison sanoi:
Esitän kysymyksen pohdittavaksi: Jos asuisitte Haukiluomassa ja kulkisitte bussilla keskustaan, miltä tuntuisi Lamminpään kierros joka matkalla? Eikö Lamminpään ja keskustan väliset yhteystarpeet olisi joka tapauksessa järkevää hoitaa erillään Haukiluoman kiistämättömän suuren kysynnän virroista? Vaikka sitten Lamminpään ikiomalla nopealla ja Paasikiventietä kulkevalla linjalla 14 esim. puolen tunnin välein?
Jos asuisin Haukiluomassa, olisin tavallinen bussinkäyttäjä, toivoisin tietty että 22 kulkisi suoraan Myllypuronkatua.

Mutta koska olen valitettavasti sekä harrastaja, että minulla on lievää käsitystä liikennöinnin kustannuksista, kannatan ehdotettua ratkaisua.
Odotan kuitenkin Länsilinjat Oy:lta voimakasta satsausta Lamminpään liikenteeseen (kuten myös Pohtolan liikenteeseen, koskien myös kalustoa).
 
killerpop sanoi:
Odotan kuitenkin Länsilinjat Oy:lta voimakasta satsausta Lamminpään liikenteeseen (kuten myös Pohtolan liikenteeseen, koskien myös kalustoa).
Täm on yksi tärkeistä argumenteista, miksi olen Lamminpään reitin lakkauttamista enemmänkin vastaan. Länsilinjat ei tunnetusti panosta kalustonsa laatuun. Onkin ilmeistä, että tällä hetkellä kyseisellä firmalla ei ole läheskään tarpeeksi ASIANMUKAISTA kalustoa tarjottavana kyseessä olevalle suunnalle - matalalattiakaluston määrästä puhumattakaan.
 
killerpop sanoi:
Odotan kuitenkin Länsilinjat Oy:lta voimakasta satsausta Lamminpään liikenteeseen (kuten myös Pohtolan liikenteeseen, koskien myös kalustoa).
Eppu sanoi:
Länsilinjat ei tunnetusti panosta kalustonsa laatuun. Onkin ilmeistä, että tällä hetkellä kyseisellä firmalla ei ole läheskään tarpeeksi ASIANMUKAISTA kalustoa tarjottavana kyseessä olevalle suunnalle - matalalattiakaluston määrästä puhumattakaan.
Totta. Länsilinjat saisi hommata matalalattiaista teli- (tai Scala- :p) kalustoa Lamminpään ja Pohtolan suunnan liikenteeseen, koska nykyinen normaalikalusto ei ole ainakaan nykyisillä ruuhka-ajan vuoroväleillä läheskään kapasiteetiltaan riittävää. Matkustusmukavuus ja istumapaikat ovat parempia kuin TKL:n busseissa, mutta siihen se oikeastaan jääkin. Itselläni on empiiristä kokemusta linjasta 50 ruuhka-aikaan. Se ei todellakaan houkuttele kyytiinsä, ja 30 min vuoroväli ruuhka-aikaankin on tökerö. Eräs Siivikkalassa asuva ystäväni onkin sanonut, että jos Siivikkalan oloja ei paranneta, hän alkaa ajaa autolla Hervantaan kouluun.

Nykykalustonkin kapasiteetti riittäisi jos vuoroväliä tihennettäisi, eri asia onkin, riittäisivätkö Länskän bussit.
 
ultrix sanoi:
Totta. Länsilinjat saisi hommata matalalattiaista teli- (tai Scala- :p) kalustoa Lamminpään ja Pohtolan suunnan liikenteeseen, koska nykyinen normaalikalusto ei ole ainakaan nykyisillä ruuhka-ajan vuoroväleillä läheskään kapasiteetiltaan riittävää. Matkustusmukavuus ja istumapaikat ovat parempia kuin TKL:n busseissa, mutta siihen se oikeastaan jääkin. Itselläni on empiiristä kokemusta linjasta 50 ruuhka-aikaan. Se ei todellakaan houkuttele kyytiinsä, ja 30 min vuoroväli ruuhka-aikaankin on tökerö. Eräs Siivikkalassa asuva ystäväni onkin sanonut, että jos Siivikkalan oloja ei paranneta, hän alkaa ajaa autolla Hervantaan kouluun.

Nykykalustonkin kapasiteetti riittäisi jos vuoroväliä tihennettäisi, eri asia onkin, riittäisivätkö Länskän bussit.
Siinäpä liikennöitsijälle positiivinen ongelma, kuinka mahduttaa kaikki halukkaat mukaan.

Tiedän, että alle 12 metrinen mersupurkki ei ole mistään kotoisin Siivikkalan linjalla.

Vähintä mitä voisi tehdä, olisi nykyaikaistaa ko linjan kalustoa huomattavasti ja erityisesti vastata kapasiteettongelmiin. 13-metrisiä matalalattiabusseja on kaupan tälläkin hetkellä - ex Concordian 2000-mallisista City L:stä on vielä kolme kaupan.

http://tinyurl.com/aps99

Ja ihan varmasti olen autoista vihjannut firman suuntaan vielä silloin kun niitä oli noin 15 kpl myytävänä. Nopeat syö hitaat.
 
Täytyy sanoa, että mielestäni ehdotetut linjastomuutokset ovat erittäin järkeviä - en oikeastaan keksi niistä juurikaan kritisoitavaa. Vihdoinkin suuren joukkoliikennekysynnän alueet saavat ansaitsemaansa arvostusta nopeampien yhteyksien ja tiheämpien vuorovälien muodossa! Kuitenkin samalla on onnistuttu rationalisoimaan linjastoa niin, että liikennöintikulut pysyvät aisoissa (kun se kuuluisa kaupungin subventio on, mitä on). Hieman kommenttia uusista linjoista:

1. Kuten todettu, kalkkulaiset saavat suoremman kyydin keskustaan, mikä on todellakin paluuta kultaiselle 90-luvulle, jopa vieläkin parempaa, tuolloinhan osa linjan 3 (ja 7) vuoroista kiersi Tesoman kautta. Kattavien silminnäkijähavaintojenikin mukaan on totta, että Tesoman suuntaan on hyvin pieni kysyntä, joskaan ei aivan olematon - eli siinä mielessä Villilän kautta kiertäminen on kalkkulaisille parannus. Toisaalta mietityttää, hukataanko nyt yhteistariffiliikenteen ideaa, kun aletaan tarjota Villilään Paunun ja Länsilinjojen kanssa päällekkäistä liikennettä. Yksityisethät ovat tarjonneet alueelle kysyntää vastavaa liikennettä, jopa kysynnän ylittävää, eikä toisaalta luulisi, että Raholassakaan, jossa vieläpä ajelee tiheästi liikennöity 25, olisi lisätarjonnalle tarvetta... Mutta tietenkin uusi 22 tarjoaa tesomalaisille niin hyvän vuorovälin, että ehkäpä tosiaan on parempi, että vaakakupissa painaa enemmän tuo nopeampi yhteys. Mitenhän muuten muutoksen myötä käy ykkösen matkustajamäärien? Äkkiä mietittynä luulisi niiden hieman tippuvan, mutta jos näin käy, niin saadaanpa ainakin Härmälä ja Kalkku paremmin balanssiin, ehkäpä jopa tarve yhden suunnan osapäiville poistuu.

10. Eipä pitäisi enää olla yläjärvensivulaisilla valittamista! Linjan päät lienevät hyvin balanssissa, hyvin muotoiltu vähäisen kysynnän linja.

13. Ikurintietä molempiin suuntiin, hyvä ja selkiyttävä muutos. Kuitenkin mielestäni koko linjaa tulisi miettiä uudelleen, Ikurissa joukkoliikenteen käyttö ei ole kovin suurta, kun taas Hervannan päässä on.

14. Hyvä muutos, lyöty monta kärpästä yhdellä iskulla (kalkkulaisille yhteys Tesomalle, Kaupin sairaalan pienehkö liikennöintitarve), ja samalla luodaan myös uudenlainen yhteys keskustasta Länsi-Tampereelle. Tampellan alueelle ei tosin tämän(kään) muutoksen jälkeen tarjoilla samanlaista palvelua, mitä Kaupin sairaala-Korkinmäki -yhteyden aikoina,
mikä aiheuttanee jonkin verran kritiikkiä, mutta täytyy kuitenkin muistaa, että aluehan on aivan keskustan tuntumassa, jolloin täyspäiväiselle joukkoliikennetarjonnalle ei liene rationaalisia perusteita.

15. Korkea palvelutaso Kaukajärvelle, vaikkakin linjan 24 poistamisen myötä ne muutamat suorat "pikavuorot" poistuvatkin. Vaikka 11 lopettaa, niin Nekalasta ja Viinikasta saadaan poistettua turhat päällekkäisyydet (11/15, 12/15), joten poistamisella ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla suurtakaan negatiivista vaikutusta.

22. Tuleva Tampereen "superlinja"? Haukiluomalaiset saavat suoremman ja nopeamman yhteyden keskustaan, ja samalla kuitenkin matkustajamäärät lisääntyvät huimasti Tesoman kautta kiertämisen ansiosta. Lamminpään osalta uskaltaisin väittää, että Länsilinjat pystyy hoitamaan alueen (yhdessä linjan 13 kanssa) täysin, ja tämähän on vain linjastopäällekkäisyyksien poistoa. Täytyy muistaa, että Lamminpää on muutoksen jälkeenkin hyvin palveltu alue parhaimmillaan jopa 10 minuutin vuoroväleineen. Sen sijaan huoli kaluston sopivuudesta on perusteltu, ja Länsilinjojen on syytä miettiä, miten varustautua uuteen rooliin lamminpääläisten pääasiallisena kuljettajana.

16, 17, 18, 29. Itä-Tampereen suuriin lähiöihin saadaan nopeat yhteydet, ja tämä on ainakin minun mielestäni toteutuessaan TKL:n lähihistorian ansiokkain muutos. Takahuhdintielle jää enää yksi linja, mutta vuoroväli näyttää uudella 29:llä näyttää olevan hyvinkin kelvollinen (20-30 min) kysyntään nähden. Linjan 17 ulottaminen Vehmaisiin poistaa yhdessä kympin kanssa perin kannattamattoman linjan 5 olemassaolon tarpeen. Vaikkakaan uusi 17 ei palvele alueellisesti niin kattavasti Vehmaisia kuin nykyinen 5, niin kovin suuria kävelymatkoja ei joukkoliikennepalvelujen ääreen siltikään muodostu, kun huomioidaan vielä Kangasalantien tarjonta.

26. Linjan pätkäisyn myötä Pyynikintorille voitaneen sovittaa se nykyistä helpommin yhteen yksityisten liikennöitsijöiden aikataulujen kanssa, jos vain halua on - poistuuhan nyt Tesoman suunnan sovittelutarpeet.

Kaiken kaikkiaan hyviä ja mielikuvituksellisia muutosehdotuksia. Toivottavasti niitä ei tyrmätä, vaan ne voidaan viedä läpi lähes muuttumattomina. Valitettavasti vain usein tällaisissa asioissa muutosta vastustetaan muutoksen itsensä vuoksi. Lienee selvää, että Lamminpäästä (sekä mahdollisesti myös Vehmaisista) tulee ehkäpä jopa kovaakin kritiikkiä, mutta kuinka perusteltua se on, onkin jo toinen juttu.
 
Allison sanoi:
Esitän kysymyksen pohdittavaksi: Jos asuisitte Haukiluomassa ja kulkisitte bussilla keskustaan, miltä tuntuisi Lamminpään kierros joka matkalla? Eikö Lamminpään ja keskustan väliset yhteystarpeet olisi joka tapauksessa järkevää hoitaa erillään Haukiluoman kiistämättömän suuren kysynnän virroista? Vaikka sitten Lamminpään ikiomalla nopealla ja Paasikiventietä kulkevalla linjalla 14 esim. puolen tunnin välein?
22:n suoristaminen on erittäin hyvä keksintö, etenkin Lamminpään useiden tiukkojen shikaanien ja korkean hidasteen takia.

Entäs 22:n päätteen siirtäminen vaikkapa Runkokadun ja Lehtikadun liittymän paikkeille? Niistä kerrostaloista, mitä siellä on, saattaisi kävelymatka lyhentyä.

Lamminpäästä sanoisin, että 14 riittänee matalalattiaa tarvitseville ja Länskä muille. Veikkaan, että Ylä-Grillin pysäkki on alueen vilkkain ja siinä on käytössä jo Mäkkylänkin vuorot.
 
Itä-Tampereen linjamuutoksista

Pohdin tässä Itä-Tampereen suunniteltuja linjamuutoksia (linjan 5 lopettaminen ja uudet 16,17) entisenä nattarilaisena. Olen itse käyttänyt linjoja 5 ja 17 juuri Nattarin-matkoihin.

Linja 16
Suunniteltu linja 16 on kerrassaan mainio. Yhteydet Leinolasta, Holvastista ja Nattarista keskustaan paranevat nopean Teiskontien yhteyden ansiosta.

Entisenä nattarilaisena toisin mielelläni 16:n päätepysäkin aavistuksen Kangasalan puolelle, Linkosuon leipomon ja uuden Mannakorven kerrostaloalueen luokse. Lyhyellä päätepysäkin siirrolla Nattarin väkimassat ilomielin vaeltaisivat TKL:n edulliseen kyytiin päästäkseen Koilliskeskukseen, TAYS:iin ja Tampereelle. Vaikka kaipa tuossa rajanylityksessä kunnallispolitiikka jo astuisi peliin - Kangasalan päättäjiltä en osaa odottaa mitään kädenojennusta joukkoliikenteen tukemiseen.

Nykyinen Nattarin linjojen palvelutaso (Paunun 45S Sammonkatua ja 45T Teiskontietä) on varsin olematon.

Uuden 16:n reitti näyttäisi olevan Piettasenkadun kiertoa lukuunottamatta identtinen Paunun 45T:n kanssa, joten aikataulut kannattaa ainakin sovittaa yhteen, etteivät ajaisi peräkkäin.

Linjan 5 lopettaminen ja uusi linja 17
Linjalla 5 lienee ollut todella vähän käyttäjiä. Niillä kerroilla, kun itse olen sillä päätepysäkille matkannut, bussi on ollut lähes tyhjä. Ymmärrän hyvin linjan lopettamisen.

Toivoisin uuden 17:n päätepysäkin sijaitsevan nykyisellä 5:n päätepysäkillä enkä Seimenkadun päässä. Perustelut:
  1. Kääntöpaikka valmiina eikä lisäisi ajomatkaa verrattuna Seimenkadulle suunniteltuun päätepysäkkiin
  2. 5:n päätepysäkki on ollut myös osin nattarilaisten käytössä. Itse olen kymmenet kerrat matkustanut Nattariin juuri 5:lla ja päätepysäkiltä useimmat matkustajat ovat lähteneet kävelemään radanvartta Kangasalan puolelle. Nattarin omakotialueelle jäisi kohtuullinen kävely-yhteys uuden 17:n päätepysäkille, josta olisi yhteys Sammon valtatien ja Sammonkadun palveluihin ja työpaikkoihin.
5:n lopettamisesta tuli mieleen vain seuraavat haitat:
  1. vaihtoyhteys Vehmaisista Hervantaan heikkenee, koska yhteys Vuohenojalle ja Messukylään jää kokonaan Paunun 70/75:lle. Yhteydet Tampereen itäosista Hervantaan tosin ovat aina olleet varsin hankalia.
  2. Vehmaisista ei enää pääse suoraan yliopiston viereen, vaikka "kävely Kangasalantielle + 70/75 + kävely Itsenäisyydenkadulta yliopistolle" lienee vielä siedettävä. Jospa Paunun 70/75 alkaisivat kulkea Salhojankadun sijasta yliopiston ja Tampere-talon kohdalta...
 
Uutta 22:sta markkinoidaan "superlinjana", mutta vartin vuoroväli arkisin päivällä, 20 min lauantaisin ja 30 min sunnuntaisin ei mielestäni vielä oikein oikeuttaisi moiseen nimitykseen. Toki linja tuo parannusta entiseen, kun parin kolmen linjan runko-osuudelle saadaan yksi siedettävällä vuorovälillä kulkeva runkolinja. Mutta varsinkin viikonloppuisin vuoroväli saisi olla vielä pykälän verran parempi (eli 15/20 min).

Linjan 1 uuden reitin ohella kannattaisi mielestäni selvittää mahdollisuuksia kehittää Paunun kanssa Nokian suunnan seutuliikennettä, jolloin linjan 1 länsipää voitaisiin korvata kokonaan seutuliikenteellä. Nyt paunulaisia ajaa arkisin Kalkun kautta noin tunnin välein noin klo 6-18 välisenä aikana. Oma ehdotukseni olisi kahden kiinteäreittisen runkolinjan luominen Nokian liikenteeseen. Reitit voisivat olla seuraavat:

70 Pikonlinna/Kaivanto - Kangasala - Keskustori - Kalkku - Myllyhaka - Pirkkalaistori - Ruskeepää - Keho

71 Haurala - Lempäälä - Keskustori - Kankaantaka - Pirkkalaistori - Eden - Vihola - Keho


Vuoroväli olisi arkisin alkuiltaan asti 20 min, arki-iltaisin ja lauantaisin 30 min ja sunnuntaisin 60 min. Yhteisellä osuudella ajettaisiin toki puolta lyhyemmällä vuorovälillä. Sunnuntaisin olisi lisäksi tunnin välein vuoroja reiteillä Kangasala - Keskustori ja Lempäälä - Keskustori.

Länskärin 79 jäisi entiselle reitilleen tarjoten suoran yhteyden Nokian keskustaan. Lisäksi Paunu voisi ajaa ruuhka-aikoina muutaman suorantien lisävuoron.

Linja 14 vaikuttaa reittinsä osalta varsin onnistuneelta. Vuoroväli ja liikennöintiaika jättävät sen sijaan toivomisen varaa. Liikenteen pitäisi jatkua kaikkina liikennöintipäivinä ainakin pari tuntia esitettyä myöhempään. Lisäksi vuoroväli saisi ainakin arkisin olla puoli tuntia.

Linjan 14 tiimoilta tuli mieleeni seuraavanlainen kehittämisidea, joka tämäkin vaatisi myös seutuliikenteen kehittämistä. Tähän pakettiin kuuluisivat linjat 14, 16, 26, 27 ja 50. Näistä linjoista muodostettaisiin seuraavat neljä linjaa:

14 Kalkku - Tesoma - Lamminpää - Ryydynpohja - Lielahti - Keskustori - Kaupin sairaala

ma-su 30 min välein

16 Lentävänniemi - Keskustori - Teiskontie - Holvasti

ma-la 20 min välein, su 30 min välein

26 lakkautetaan kokonaan

27 Keskustori - Irjala


ma-su 30 min välein

50 Höytämö - Keskustori - Siivikkala

ma-pe 20 min välein, la 30 min välein, su 60 min välein

Tarkoituksena olisi hieman järjestellä linjojen 14, 16 ja 50 reittejä Lielahti - Ryydynpohja - Pohtola - Lentävänniemi -alueella. Linjan 27 poistuminen korvattaisiin näillä muutoksilla. En nyt ota sen tarkemmin kantaa siihen, mikä linja kulkisi mitäkin katuja pitkin. Kaikki kolme linjaa voisivat kuitenkin kulkea Lielahden markettien ohi samaa reittiä, jolloin ne yhdessä tarjoaisivat erittäin hyvän palvelutason. Linjalta 27 tulevilla säästöillä voitaisiin rahoittaa linjan 14 liikennöintiajan pidennys ja vuorovälin tihennys.

Linjan 26 Multisillan pää korvattaisiin kokonaan seutulinjoilla 50, 52, 53 ja 71. Kun linjojen aikataulut sovitettaisiin yhteen, olisi vuoroväli arkisin keskimäärin alle 10 min, lauantaisin alle vartti ja sunnuntaisin noin vartti.

Linja 27 jäisi edelleen reitille Keskustori - Irjala.

Esitin edellä muutamia sellaisia ratkaisuja, jotka edellyttäisivät seutuliikenteen kehittämistä. Tampereen seudun yksityiset liikennöitsijät ovat kuitenkin suhtautuneet liikennekenttänsä kehittämiseen varsin varauksellisesti, vaikka nämä esittämäni muutokset varmasti toisivat huomattavasti lisää matkustajia. Toisaalta kaupungille tulee säästöä, kun se voi karsia liikennettä omilta linjoiltaan. Olisikohan foorumilaisilla mielessä keinoja, joilla ongelma voitaisiin ratkaista pikaisesti. Kilpailuttaminen toki olisi paras ratkaisu, mutta sitä tuskin näemme ainakaan tällä vuosikymmenellä.
 
Tampereen keskustelufoorumilla on jo asiasta keskustelua, joka on juuri tällä foorumilla pelättyä "nyt Lamminpää menettää joukkoliikenteen" - keskustelua:

http://palvelut.tampere.fi/osallistu/keskustelu/mielipide.php?id=2198&viesti_id=2198&aihe_id=36

Miskan ylläolevaan kommenttiin:

Seutuliikennepohjainen kehittäminen esittämälläsi tavalla olisi varmasti hyvä ratkaisu. Se edellyttää kuitenkin siirtymistä kilpailutettuun sopimusliikenteeseen, koska esim. 26:n ja 1:n korvaaminen kokonaan seutuliikenteellä edellyttää, että liikenteestä on sopimus, jonka mukaan kalusto on matalalattiaista ja eri vaatimukset täyttävää sekä että liikennöitsijä on kaupungille vastuussa ajamattomista vuoroista ja palvelutasosta jne. Multisilta ja Peltolammi ovat ymmärtääkseni varsin joukkoliikennepohjaisia lähiöitä - niiden jättäminen liikennelupaliikenteen varaan olisi varsin riskialtista.

Nythän seutuliikenteellä on sekä Tampereella että Turussa korvattu yleensä vain aika marginaalisia linjoja. Turussa merkittävin korvattu linja oli 19, joka korvattiin 191-195 - sarjan linjoilla. Senkin palvelualueen kerrostalolähiöissä käytännössä 28 on kaikille vaihtoehtona.
 
Olen laskenut tämän kauden 05-06 ja 06-07(alustavia) TKL:n kalustotarpeita. 06-07 arviossa ei ole mukana linjaa 19, koska sehän luultavasti lakkautetaan kun 18 tarjoaa jo melko nopean yhteyden keskustaan. Olen laskenut ensi kauden arvion TKL:n ilmoittamien uusien linjojen alustavien aikataulujen sekä muiden linjojen nykyisten aikataulujen avulla. 1. luku ilmoittaa kaluston vähimmäistarpeen ruuhkassa ja suluissa oleva kalustotarpeen 10-13 välillä

2005 - 2006 126 (77) autoa
2006 - 2007 121 (79) autoa

Ruuhkassa säästöä tulisi n. 4% ja päiväliikenteessä kuluja 2,5%. Laskelmista huomaa myös sen, että puolet TKL:n autoista(154 kpl)
seisoo varikolla päiväliikenteen aikaan.

Ja mitä esitettyihin muutoksiin tulee, niin olivat kyllä minustakin erittäin positiiviselta vaikuttavia. Pari asiaa tuli kuitenkin mieleen, jota täällä ei vielä ollut ilmaistu.

Riittääköhän linjan 22 sunnuntain tarjonta(vuoroväli 30min) palvelemaan kunnolla Tesomankadun asukkaita. Nykyään linjat 1 ja 26 tarjoavat keskustaan yhteyden 17,5 min välein.

Toinen asia on linja 19. Mistään lakkauttamisesta ei ollut TKL:n sivuilla tietoa, mutta kun linja 18 tulee jatkossa olemaan lähes yhtä nopea. Vaihtoehdot olisivat: jos linjaa 18 ajetaan ruuhkassa 20 min välein, voisi 19:n liikennöintiä jatkaa ja muuttaa kulkemaan pysähtymättä Teiskontiellä. Jos 19 lakkautetaan tulisi 18 ruuhka-ajan vuoroja lisätä.

Ja olen myös sitä mieltä, että linjan 17 päättäri tulisi olemaan nyk. linjan 5 päättäri Vehmaisissa. Se ei maksaisi mitään, kun sivun aika olisi sama kuin nykyään K:tori - Holvasti -reitillä eikä näin myös lisäisi kalustomäärää. Vehmaislaiset saisivat kuitenkin oman linjan Keskustaan ja samalla lisää uusia yhteyksiä mm. Kalevan Prismaan.
 
JT sanoi:
2005 - 2006 126 (77) autoa
2006 - 2007 121 (79) autoa
Nämä luvut eivät kerro kaikkea, koska aamuruuhkassa on ilmeisestikin enemmän autoja liikenteessä kuin iltapäivällä. Nämä erot luultavasti korostuisivat vieläkin enemmän ensi talvikaudella, jos suunnitelmat toteutuvat.
 
Takaisin
Ylös