Täytyy sanoa, että mielestäni ehdotetut linjastomuutokset ovat erittäin järkeviä - en oikeastaan keksi niistä juurikaan kritisoitavaa. Vihdoinkin suuren joukkoliikennekysynnän alueet saavat ansaitsemaansa arvostusta nopeampien yhteyksien ja tiheämpien vuorovälien muodossa! Kuitenkin samalla on onnistuttu rationalisoimaan linjastoa niin, että liikennöintikulut pysyvät aisoissa (kun se kuuluisa kaupungin subventio on, mitä on). Hieman kommenttia uusista linjoista:
1. Kuten todettu, kalkkulaiset saavat suoremman kyydin keskustaan, mikä on todellakin paluuta kultaiselle 90-luvulle, jopa vieläkin parempaa, tuolloinhan osa linjan 3 (ja 7) vuoroista kiersi Tesoman kautta. Kattavien silminnäkijähavaintojenikin mukaan on totta, että Tesoman suuntaan on hyvin pieni kysyntä, joskaan ei aivan olematon - eli siinä mielessä Villilän kautta kiertäminen on kalkkulaisille parannus. Toisaalta mietityttää, hukataanko nyt yhteistariffiliikenteen ideaa, kun aletaan tarjota Villilään Paunun ja Länsilinjojen kanssa päällekkäistä liikennettä. Yksityisethät ovat tarjonneet alueelle kysyntää vastavaa liikennettä, jopa kysynnän ylittävää, eikä toisaalta luulisi, että Raholassakaan, jossa vieläpä ajelee tiheästi liikennöity 25, olisi lisätarjonnalle tarvetta... Mutta tietenkin uusi 22 tarjoaa tesomalaisille niin hyvän vuorovälin, että ehkäpä tosiaan on parempi, että vaakakupissa painaa enemmän tuo nopeampi yhteys. Mitenhän muuten muutoksen myötä käy ykkösen matkustajamäärien? Äkkiä mietittynä luulisi niiden hieman tippuvan, mutta jos näin käy, niin saadaanpa ainakin Härmälä ja Kalkku paremmin balanssiin, ehkäpä jopa tarve yhden suunnan osapäiville poistuu.
10. Eipä pitäisi enää olla yläjärvensivulaisilla valittamista! Linjan päät lienevät hyvin balanssissa, hyvin muotoiltu vähäisen kysynnän linja.
13. Ikurintietä molempiin suuntiin, hyvä ja selkiyttävä muutos. Kuitenkin mielestäni koko linjaa tulisi miettiä uudelleen, Ikurissa joukkoliikenteen käyttö ei ole kovin suurta, kun taas Hervannan päässä on.
14. Hyvä muutos, lyöty monta kärpästä yhdellä iskulla (kalkkulaisille yhteys Tesomalle, Kaupin sairaalan pienehkö liikennöintitarve), ja samalla luodaan myös uudenlainen yhteys keskustasta Länsi-Tampereelle. Tampellan alueelle ei tosin tämän(kään) muutoksen jälkeen tarjoilla samanlaista palvelua, mitä Kaupin sairaala-Korkinmäki -yhteyden aikoina,
mikä aiheuttanee jonkin verran kritiikkiä, mutta täytyy kuitenkin muistaa, että aluehan on aivan keskustan tuntumassa, jolloin täyspäiväiselle joukkoliikennetarjonnalle ei liene rationaalisia perusteita.
15. Korkea palvelutaso Kaukajärvelle, vaikkakin linjan 24 poistamisen myötä ne muutamat suorat "pikavuorot" poistuvatkin. Vaikka 11 lopettaa, niin Nekalasta ja Viinikasta saadaan poistettua turhat päällekkäisyydet (11/15, 12/15), joten poistamisella ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla suurtakaan negatiivista vaikutusta.
22. Tuleva Tampereen "superlinja"? Haukiluomalaiset saavat suoremman ja nopeamman yhteyden keskustaan, ja samalla kuitenkin matkustajamäärät lisääntyvät huimasti Tesoman kautta kiertämisen ansiosta. Lamminpään osalta uskaltaisin väittää, että Länsilinjat pystyy hoitamaan alueen (yhdessä linjan 13 kanssa) täysin, ja tämähän on vain linjastopäällekkäisyyksien poistoa. Täytyy muistaa, että Lamminpää on muutoksen jälkeenkin hyvin palveltu alue parhaimmillaan jopa 10 minuutin vuoroväleineen. Sen sijaan huoli kaluston sopivuudesta on perusteltu, ja Länsilinjojen on syytä miettiä, miten varustautua uuteen rooliin lamminpääläisten pääasiallisena kuljettajana.
16, 17, 18, 29. Itä-Tampereen suuriin lähiöihin saadaan nopeat yhteydet, ja tämä on ainakin minun mielestäni toteutuessaan TKL:n lähihistorian ansiokkain muutos. Takahuhdintielle jää enää yksi linja, mutta vuoroväli näyttää uudella 29:llä näyttää olevan hyvinkin kelvollinen (20-30 min) kysyntään nähden. Linjan 17 ulottaminen Vehmaisiin poistaa yhdessä kympin kanssa perin kannattamattoman linjan 5 olemassaolon tarpeen. Vaikkakaan uusi 17 ei palvele alueellisesti niin kattavasti Vehmaisia kuin nykyinen 5, niin kovin suuria kävelymatkoja ei joukkoliikennepalvelujen ääreen siltikään muodostu, kun huomioidaan vielä Kangasalantien tarjonta.
26. Linjan pätkäisyn myötä Pyynikintorille voitaneen sovittaa se nykyistä helpommin yhteen yksityisten liikennöitsijöiden aikataulujen kanssa, jos vain halua on - poistuuhan nyt Tesoman suunnan sovittelutarpeet.
Kaiken kaikkiaan hyviä ja mielikuvituksellisia muutosehdotuksia. Toivottavasti niitä ei tyrmätä, vaan ne voidaan viedä läpi lähes muuttumattomina. Valitettavasti vain usein tällaisissa asioissa muutosta vastustetaan muutoksen itsensä vuoksi. Lienee selvää, että Lamminpäästä (sekä mahdollisesti myös Vehmaisista) tulee ehkäpä jopa kovaakin kritiikkiä, mutta kuinka perusteltua se on, onkin jo toinen juttu.