TKL:n talviliikenne 2006-2007

Länskän tapauksessa taitaa valitettavasti olla niin, että mitään parannuksia palveluun ei ole tulossa. Lisäautoja laitetaan vasta siinä vaiheessa, kun lisäautokin on voitollinen, eli 10 - 20 matkustajan jääminen pysäkille aamuruuhkassa ei vielä aiheuta toimenpiteitä.

Nyt varsinkin kun Tampereen bussiliikenteessä tilaaja erotetaan TKL:stä yksityiset voisivat saada isojakin kakkuja liikenteestä, jos olisivat halukkaita kehittämään palvelujaan nykyistä enemmän. Ainakin Ylöjärvelle, Pirkkalaan ja Lempäälään voitaisiin saada tiheävuorovälistä joukkoliikennettä, jonka kuluista merkittävän osan maksaisi Tampere Lamminpään, Multisillan ja Härmälän ansiosta.
 
Epun ideoima Lamminpään ja Atalan yhdistävä linja toki aikatauluteknisesti toimisi mainitulla 140 minuutin kierrosajalla, jos linja kulkisi Teiskontietä. Ehdotus oli siis 7x20=140 ja 3x40=120. Tuo kolmen auton tapa olisi Lamminpäälle hyvä mutta Atalalle alimitoitettu. Ja 120 minuuttia ei riittäisi kierrosajaksi muulloin kun hiljaiseen aikaan. Nythän Keskustori-Atala pyörii 80 minuutin kierrosajalla, josta Teiskontien linjauksella saisi 10 minuuttia pois. 120 minuutista jäljelle jäisi Keskustori-Lamminpää-Keskustori -osuudelle siten 50 minuuttia, joka olisi tiukka. Lisäksi tämäkään ehdotus ei poista sitä tosiasiaa ettei nykyisellä subvention tasolla ole varaa tarjota 20 minuutin vuorovälitarjonnan linjaa ikiomaksi omakotialueelle.

Olisiko sitten suunnitellussa heilurilinjassa Atalan ja Lamminpään päät tasapainossa? Arvioisin että lännen päässä olisi nousuja talven normaalina arkivuorokautena 600-800. TKL:n Johonki-palvelusta voi jokainen tarkistaa paljonko vastaava luku on Atala-Keskustori -välillä, parin tuhannen luokkaa? Lännen päässä olisi vuoroa kohti siis noin 5 nousua tuon 20 minuutin vuorovälitarjonnan tapauksessa, johon ei kyllä nykysubventiolla ole varaa.
 
Allison sanoi:
Olisiko sitten suunnitellussa heilurilinjassa Atalan ja Lamminpään päät tasapainossa? Arvioisin että lännen päässä olisi nousuja talven normaalina arkivuorokautena 600-800. TKL:n Johonki-palvelusta voi jokainen tarkistaa paljonko vastaava luku on Atala-Keskustori -välillä, parin tuhannen luokkaa? Lännen päässä olisi vuoroa kohti siis noin 5 nousua tuon 20 minuutin vuorovälitarjonnan tapauksessa, johon ei kyllä nykysubventiolla ole varaa.
Arvioisin kyllä tuon nousijamäärän huomattavasti suuremmaksi - väitän että se olisi reilusti päälle tuhannen. Länskän autot eivät kuitenkaan tarjoa yksinään riittävää kapasiteettia lamminpääläisille - etenkään ruuhka-aikoina. On myös huomioitava, että automäärä ei tässä ehdotuksessa ylittäisi kuin korkeintaan yhdellä sen, mitä TKL on suunnitellut - vaikkakin tietysti autot olisivat kauemmin liikenteessä.

Lisäksi tässä pitää ottaa huomioon, että linja korvaisi täysin nykyisen 14:n ja tarjoaisi myös samalla kunnollisen poikittaisen yhteyden länsipuolelle, mikä olisi omiaan houkuttelemaan lisämatkustajia myös tälle välille.

Toisekseen, jos nykyisellä rahoitustasolla ei ole varaa tällaista linjaa ylläpitää, niin miten voidaan perustella puolen tunnin vuoroväliä johonkin Järvensivulle josta/johon tavallisena arkipäivänä on nousuja n. 100 ja sekin on varmasti yläkanttiin arvioitu!

Ja lopulta, jos liikennelaitos on niin pahassa taloudellisessa kurimuksessa, niin silloin liikenne pitää kilpailuttaa. Miksi ylläpitäisimme laitosta, joka ei enää täytä sitä tehtävää mikä sille kuuluu - eli joukkoliikennepalvelujen järjestäminen? Olen sitä mieltä, että tässä ollaan tekemässä merkittäviä parannuksia toiselle alueelle samalla kuin toinen alue jää suoranaiseen liikennekurjuuteen. Se ei ole tasapainoista kehitystä ja suunnittelu on hätiköityä. Katsotaan vaan miltä sitten ensi syksynä näyttää. Varmaan joudutaan taas tekemään joitain "topparoikkamuutoksia" kesken aikataulukauden :roll:
 
Nyt on sitten päätökset tehty:
Liikennejohtaja Mika Periviita 1.2.2006:

”Talvikauden 14.8. 2006 – 3.6. 2007 liikennöinnissä liikenteen määrä esitetään kokonaisuutena pidettäväksi talvikauden 2005-2006 tasolla. Muutoksilla pyritään liikenteen tehokkaampaan hyödyntämiseen mm. peräkkäinajoa vähentämällä sekä nopeuttamalla hyvän kysynnän alueiden liikennetarjontaa. Esityksessä liikennettä on lisätty alueille, missä on enemmän kysyntää ja kysyntäpotentiaalia. Liikennöintiin esitetyt muutokset talvikaudelle 14.8. 2006 – 3.6. 2007 ovat:

Linjat 11, 15 ja 24:
Linjat 11 ja 24 yhdistetään linjan 15 kanssa uudeksi korkean palvelutason linjaksi, jonka reitti kulkee nykyisen linjan 15 reittiä Kaukajärveltä Nekalaan ja Nekalasta Pyynikintorille nykyisen linjan 11 reittiä. Järjestely poistaa nykyisen linjojen 11 ja 15 vuorojen peräkkäinajon. Uudistetun linjan 15 vuorotarjonta tulee olemaan kaksinkertainen verrattuna nykyiseen linjan 15 tarjontaan. Muotialantien kautta liikennöidään linjalla 15 arkisin kerran tunnissa. Linjat 11 ja 24 lakkautetaan.

Linjan 15 uusi reitti:
Haiharankatu - Keskisenkatu - Santaharjuntie - Vasaratie - Turtolankatu - Sotilaankatu - Nekalantie - Nekala - Kuoppamäentie - Jokipohjantie - Nekalantie - Lokintaival - Iidesranta - Tampereen valtatie - Hatanpään valtatie - linja-autoasema - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu - Keskustori - Hämeenkatu - Pirkankatu - Pyynikintori

Linja 21:
Linjan 21 pääteasema siirretään Korkinmäestä Turtolaan (linjan 11 nykyiselle päätteelle). Linja 21 tarjoaa yhteyden Hatanpäältä, Koivistonkylästä ja Veisusta Turtolan liikekeskittymään sekä samalla yhteyden rakentuville Muotialan ja Laulumaan alueille. Linjan 21 vuorotarjonta lisääntyy nykyisestä. Korkinmäen alueella etäisyydet pysäkeille pitenevät.

Linjan 21 uusi reitti:
Turtola - Sotilaankatu - Nekalantie - Hallilantie - Veisunkatu - Nirvankatu - Koivistontie - Lempääläntie - Lahdenperänkatu - Hatanpään valtatie - Hatanpään puistokuja - Hatanpään sairaala - Hatanpäänkatu - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu - Keskustori - Hämeenkatu - Pirkankatu - Mariankatu - Pyynikintie - Tahmelankatu - Hirvikatu - Tahmelan viertotie – Tahmela

Linja 22:
Linja 22 lyhennetään liikennöimään Annalasta – Pyynikintorille. Vuorotarjonta arkiruuhkassa lisääntyy nykyisestä.

Linjan 22 uusi reitti:
Annala – jne. nykyistä reittiään - Keskustori - Hämeenkatu - Pirkankatu - Pyynikintori

Linja 13:
Linja 13 muutetaan kulkemaan Tohlopinrannan sijaan Nokiantietä ja Tesoman valtatietä, ja Ikurissa Tuohikorventien sijaan molempiin suuntiin Ikurintietä. Muutoksella saadaan suorempi ja nopeampi yhteys Tamrock:ista keskustaan. Liikenteen ruuhkautumisesta johtuvan liikenteen hidastumisen vuoksi linjan nykyinen kapasiteetti on riittämätön. Toimenpiteenä lisätään arkipäivään yksi auto, jonka johdosta vuorotarjonta lisääntyy nykyisestä hieman ja aikatauluvarmuus kasvaa.

Linjan 13 uusi reitti:
Hermia - jne. nykyistä reittiään - Keskustori - Hämeenkatu - Pirkankatu - Pyynikintori - Pirkankatu - Pispalan valtatie - Hyhky - Nokiantie - Tesoman valtatie - Tohlopinkatu - Myllypuronkatu - Haukiluomantie - Ikurintie - Ikuri - Kolmihaarankatu - Pihtisulunkatu – Tamrock

Linja 26:
Linjan 26 pääteasema Tesomalla siirretään Haukiluomaan. Muutoksella luodaan yhteys Haukiluomasta Heinämiehentien kautta Tesomalle ja keskustaan. Liikenne porrastetaan seutuliikenteen kanssa Multisillassa.

Linjan 26 uusi reitti:
Multisilta (Vuoreksen varikko) - Lempääläntie - Peltolammi - Lempääläntie - Tampereen valtatie - Hatanpään valtatie - linja-autoasema - Hatanpään valtatie - Hämeenkatu - Keskustori - Hämeenkatu - Pirkankatu - Pyynikintori - Pirkankatu - Pispalan valtatie - Epilä - Pispalan valtatie - Nokiantie - Tesoman valtatie - Tesomankatu - Virontörmänkatu – Karjakontie – Heinämiehentie – Tyvikatu - Haukiluoma.

Linja 19:
Linja 19 jatketaan Keskustorilta Tesomalle nykyiselle linjan 26 vapautuvalle pääteasemalle. Toimenpide lisää vuorotarjontaa Tesomalla nykyisestä. Itäpuolella reitti muuttuu kulkemaan Sammonvaltatien, Ristinarkun ja Takahuhdintien kautta. Linja liikennöisi arkisin aamu- ja iltapäiväruuhkissa sekä keskipäivällä. Muutoksella saadaan vaihdoton yhteys Tesomalta mm. Tays:iin. Liikennöimällä Aitolahdentien ja Ristinarkun kautta saadaan yhteys Messukylän lukioon. Lisäksi linja on Takahuhdintiellä linjan 29 tukena, jolloin Takahuhdintielle saadaan arkiruuhkassa 10 min vuoroväli.

Linjan 19 uusi reitti:
Nikinväylä – Atanväylä – Aitolahdentie – Sammon valtatie – Ristinarkuntie – Takahuhdinkatu – Takahuhdintie – Kissanmaankatu – Teiskontie – Itsenäisyydenkatu – Hämeenkatu – Keskustori – Hämeenkatu - Pirkankatu - Pispalan valtatie - Hyhky - Epilänkatu - Tohlopinranta - Kohmankatu - Kohmankaari - Ristimäki - Tesomankatu - Virontörmänkatu – Tesoma.

Linja 18:
Linja 18 Atala – Haukiluoma. Linjasta 18 muodostetaan uusi heilurilinja. Itäpuolella linja 18 siirretään Takahuhdintien sijaan kulkemaan Teiskontietä pitkin. Myös Lahtomäenkadun osuus jätetään pois. Lännen puoleinen pääteasema tulee sijaitsemaan Haukiluomassa linjalta 22 nykyisellä pääteasemalla. Muutos vähentää vuorotarjontaa Lamminpäässä. Uudella linjauksella saadaan suora yhteys Länsi-Tampereelta mm. TAYS:iin. Itäpuolella saadaan suorempi ja nopeampi yhteys kaupunkiin ja takaisin.

Linjan 18 uusi reitti:
Atala - Nikinväylä - Orimuskatu - Mäentakusenkatu - Heikkilänkatu - Teiskontie - Keskussairaala - Teiskontie - Itsenäisyydenkatu - rautatieasema - Hämeenkatu - Keskustori - Hämeenkatu - Pirkankatu – Pispalan valtatie - Hyhky - Epilänkatu - Ylöjärventie - Lamminpää - Vuorentaustantie - Rauhantie - Kivilevontie - Kortesuontie - Pänninsaarenkatu - Myllypuronkatu - Tyvikatu - Haukiluoma.

Linja 14:
Linja 14 lakkautetaan. Suunnitelman mukaiset uudet linjaukset varmistavat sen, että Kalkusta, Ikurista ja Haukiluomasta sekä Lamminpäästä on hyvät yhteydet Tesoman liikekeskukselle ja terveysasemalle.

Linja 5:
Linja 5 lakkautetaan. Muutoksella halutaan poistaa Kangasalantieltä päällekkäistä liikennettä ja saada aikaan säästöä, joka voidaan siirtää muille linjoille parempana palveluna. Linjan 5 matkustajamäärät ovat erittäin pienet. Korvaavana liikenteenä toimii Kangasalantiellä yhteistariffiliikenteessä liikennöivien yksityisten yrittäjien vuorotarjonta sekä linja 17, jonka Holvastin pääteasema siirretään Vehmaisiin Juvelankadulle.

Linja 17:
Linjan 17 pääteasema siirretään Holvastista Vehmaisiin. Muutoksella saadaan Vehmaisten alueelta yhteys Ristinarkulle ja Sammonkadun oppilaitoksiin. Lisäksi saadaan Vehmaisten alueelle parempi vuorotarjonta kaikille päivätyypeille kuin mitä se on aikaisemmin ollut. Vehmaisten itäosassa etäisyydet pysäkeille kasvavat.

Linjan 17 uusi reitti:
Vehmainen – Juvelankatu – Vehmaistenkatu – Kauppilaisenkatu - Kaukajärventie - Vestonkatu - Leinolankatu - Aitolahdentie - Sammon valtatie - Sammonkatu - Itsenäisyydenkatu - rautatieasema - Hämeenkatu – Keskustori. Kaupungista päin mentäessä reitti päinvastainen jne. Kaukajärventie – Juvelankatu – Vehmainen.

Linja 10:
Linja 10 muutetaan kulkemaan Järvensivulta Pispalanharjulle. Muutoksella saadaan Pispalasta haluttu yhteys rautatieasemalle sekä parannettua Järvensivun joukkoliikennepalveluja.

Linjan 10 uusi reitti:
Järvensivu - Järvensivuntie - Ratapihankatu - Kanslerinrinne - Kalevantie - Tampere-talo - Yliopistonkatu - Itsenäisyydenkatu - rautatieasema - Hämeenkatu - Keskustori - Kirkkokatu - Satamakatu - Laiskolankuja - Palomäentie - Tahmelantie - Pispalanharju – Pispalanharju

Linja 16:
Linja 16 siirretään Takahuhdintien sijaan kulkemaan Teiskontietä pitkin. Jatkamalla linjaa 16 Kiveliönkadulle saadaan palveltua myöskin Holvastin alue, joka nykyisin palvellaan linjalla 17. Linjan 16 vuorotarjonta paranee sekä idässä että lännessä, Lentävänniemessä.

Linjan 16 uusi reitti:
Leinola - Kiveliönkatu - Holvastintie - Orimuskatu - Mäentakusenkatu - Piettasenkatu - Mäentakusenkatu - Heikkilänkatu - Teiskontie - Keskussairaala - Teiskontie - Itsenäisyydenkatu - rautatieasema - Hämeenkatu - Keskustori - jne. nykyistä reittiään Lentävänniemeen.

Linja 29:
Linja 29 muutetaan liikennöimään Keskustorin ja Linnainmaan välille Luhtaankadun ja Takahuhdintien kautta. Pääteasema on Lahtomäenkadulla. Linja 29 palvelee yhdessä linjan 19 kanssa Takahuhdintien alueen yhteystarpeet keskustaan ja takaisin. Linjan 29 myötä liikennetarjonta idässä kasvaa.

Linjan 29 uusi reitti:
Linnainmaa - Lahtomäenkatu - Mäentakusenkatu - Heikkilänkatu - - Pappilankatu - Hintsankatu - Takahuhdinkatu - Takahuhdintie - Kissanmaankatu - Keskussairaala - Teiskontie - Itsenäisyydenkatu - rautatieasema - Hämeenkatu – Keskustori.

Linja 2:
Linjalle 2 palautetaan talvikauden 2004-2005 mukainen palvelutaso (pidempi liikennöintiaika kaikilla päivätyypeillä). Reittiin ei tule muutoksia.

Linja 3:
Linjan 3 vuorotarjonta lisätään talvikauden 2004-2005 tasolle. Linja 3 ei poikkea jatkossa UKK-Instituutille vaan UKK-Instituutin tarjonta hoidetaan pikkubussilla ajettavana liikenteenä (linja 32) muodostettavalla Kaupinsairaalan asiointiyhteydella.

Linja 32:

Perustetaan uusi asiointi- ja palveluliikenneyhteys reitille UKK-Instituutti – Kaupinsairaala – Lapintie – Tampellan alue – Keskustori – Hatanpään sairaala. Liikennöidään kerran tunnissa arkisin noin klo 8-17 välisen ajan.

Linja 25:
Linjan 25 päätepysäkki siirretään Raholassa Teerivuorenkadulta Korvenkadulle.
Mielenkiintoinen tuo uusi linja 32. Sen avulla kolmosen aikataulu taitaa selkiytyä huomattavasti, mikä on erinomaisen hyvä asia.

Hieman harmittamaan jäi kuitenkin linjan 14 lakkauttaminen. Lännen poikittaiset yhteydet heikentyvät entisestään. Toivottavasti tulevaisuudessa tämäkin reitti saadaan vielä elvytettyä tavalla tai toisella... Ja olisihan se kiva saada sellainen vaihtoyhteysaikataulu lännen poikittaisliikenteen helpotukseksi.
 
Eppu sanoi:
Hieman harmittamaan jäi kuitenkin linjan 14 lakkauttaminen. Lännen poikittaiset yhteydet heikentyvät entisestään. Toivottavasti tulevaisuudessa tämäkin reitti saadaan vielä elvytettyä tavalla tai toisella... Ja olisihan se kiva saada sellainen vaihtoyhteysaikataulu lännen poikittaisliikenteen helpotukseksi.
Totta. Ärsyttää kyllä kulkea jatkuvasti Lielahden ratapihan ympäri n. puolen kilometrin matka pysäkille Paasikiventieltä Pispalan valtatielle kunnon poikittaisyhteyden puuttuessa. 14 on teoriassa hyvä linja, mutta sen liikennöintiajat olivat erittäin kehnot. Jos se palvelisi muitakin kuin keskipäivällä asioivia mummoja, olisi sillä ehkä ollut toivoa.
 
Eppu sanoi:
Linja 32:

Perustetaan uusi asiointi- ja palveluliikenneyhteys reitille UKK-Instituutti – Kaupinsairaala – Lapintie – Tampellan alue – Keskustori – Hatanpään sairaala. Liikennöidään kerran tunnissa arkisin noin klo 8-17 välisen ajan.

Mielenkiintoinen tuo uusi linja 32. Sen avulla kolmosen aikataulu taitaa selkiytyä huomattavasti, mikä on erinomaisen hyvä asia.
Mikäli linjaa 32 ajetaan tunnin välein molemmista suunnista, tarkoittaisi se sitä, että linjalle tarvittaisiin yksi "pikkubussi". Jos pikkubussilla tarkoitetaan TKL:n 109-110:siä. Tällöin linjalle 10 jäisi toinen 402:sista, mutta toinen auto pitäisi sitten olla perusmittainen.
 
Tuosta 32:sta voi tulla myös ostoliikennettä, jolloin sitä ei ajaisikaan TKL vaan se kilpailutettaisiin. TKL 109 ja 110 voisivat sitten jäädä kympille.
 
kuukanko sanoi:
Tuosta 32:sta voi tulla myös ostoliikennettä, jolloin sitä ei ajaisikaan TKL vaan se kilpailutettaisiin. TKL 109 ja 110 voisivat sitten jäädä kympille.
Pitäisin suurena pettymyksenä, jos 32:sta ei kilpailutettaisi. Vaikka suurella todennäköisyydellä kalustoksi onkin tulossa vielä pienempää kalustoa kuin mitä TKL:n #109 ja #110 edustavat, niin tässä voisi olla saumat Connex:lla tarjota pienipaikkaiselle Säfflelle liikennettä.

Ennusmerkkien valossa tämäkin saattaisi olla TopCab:n vahvaa aluetta. Voi olla että linjaa ei koskaan löydetä, vaikka kuin säännöllisen aikataulun saakin.
 
killerpop sanoi:
kuukanko sanoi:
Tuosta 32:sta voi tulla myös ostoliikennettä, jolloin sitä ei ajaisikaan TKL vaan se kilpailutettaisiin. TKL 109 ja 110 voisivat sitten jäädä kympille.
Pitäisin suurena pettymyksenä, jos 32:sta ei kilpailutettaisi.

Voi olla että linjaa ei koskaan löydetä, vaikka kuin säännöllisen aikataulun saakin.
Toisaalta en välttämättä usko tämän linjan kilpailuttamiseen. Olisihan linja 14 ehkäpä kilpailutettu myös lakkauttamisen sijaan, jos tämä 32 menisi kilpailuun. Mutta arvailuahan tämäkin...

Ja uskoisin että 32 saa varmasti oman käyttäjäkuntansa. Matkustajamäärät taitavat kuitenkin jäädä linjan 14 tasolle (paitsi jos linja löytää käyttäjiä Hatanpään sairaalasta iltapäiväruuhkissa).
 
No niin. Ihan hyvä.

Yhdestä asiasta olen kuitenkin edelleen täysin eri mieltä:

Linja 14 lakkautetaan. Suunnitelman mukaiset uudet linjaukset varmistavat sen, että Kalkusta, Ikurista ja Haukiluomasta sekä Lamminpäästä on hyvät yhteydet Tesoman liikekeskukselle ja terveysasemalle.
Tietääkseni kyseinen linja ei ole koskaan ollut olemassa sitä varten, että Haukiluomasta, Kalkusta ja Ikurista pääsisi Tesomalle. Tässä on mielestäni tarkoitushakuisesti(?) jätetty mainitsematta yhteydet Lielahteen.
 
Aivan samaa mieltä

Linja 14 lakkautetaan. Suunnitelman mukaiset uudet linjaukset varmistavat sen, että Kalkusta, Ikurista ja Haukiluomasta sekä Lamminpäästä on hyvät yhteydet Tesoman liikekeskukselle ja terveysasemalle.
Palvelu todellakin huononee alueen ilmeiseen palvelukeskittymään, jonka palvelut ovat merkittävästi laajemmat kuin Tesomalla. Asian näyttää voivan esittää ne totuutta mukailevasti kirjoittaen ihan miten tahansa, jos ja kun Liikennelaitoksen suunnittelijoilla näyttää olevan pakkomielle toteutta mielihalunsa lopputuloksista välittämättä, periaatteena se, että kaikilta pääteasemilta on mahdollisimman nopea yhteys Tampereen Keskustorille. Tämä suunnitteluperiaate näytetään toteutettavan riippumatta siitä, onko sille tarvetta ja haluavatko bussien käyttäjät sitä.

Lamminpäässä mainittu "vain muutaman sadan metrin kävelymatka" on liikennesuunnittelijalle varmasti aina esimerkiksi 400 metriä, mutta palvelun käyttäjälle vesisateessa tai pakkasessa usein hyvinkin paljon enemmän. Tämä ei tietenkään kosketa suunnittelijaa, joka ei vuoroja käytä ja mahdollisesti vielä naureskelee päälle, että kävelkööt.

Tämä suorat vuorot-periaate toimii ja on syytä toteuttaa seudullisessa liikenteessä, jossa matka-ajat ovat muutenkin pitempiä, ei kuitenkaan kaupungissa, jossa ei ole edes rahavaroja siihen, että ajetaan pelkkiä suoria vuoroja, siis Tampereella Keskustorilta kaikkiin lähiöihin.

Eppu sanoi:
Tässä kohdassa tuon esiin varsinaisen vaihtoehdon Lamminpään liikenteen hoitamiseksi.
Yllä erittäin hyvä ehdotus, joka voisi olla täydentävä linja, tai siis olisi voinut olla.

Minkä vuoksi linjat pitäisi kilpailuttaa ? Luulisi jonkun arvostavan myös työntekijöiden työviihtyvyyttä. Kilpailutus-mielipiteiden esittäjiltä toivoisi täyspäiväistä bussinajokokemusta ja sen lisäksi sitä, että ko. ammatti olisi heidän ainoa "vaihtoehtonsa", ei siis niin, että ajelempa tässä bussia aina välillä ja pääasiassa teen jotakin muuta... tai tämä on vaan väliaikaista ennen kun saan oman alan töitä. Tampereen järjestelmä on se toinen vaihtoehto, joka toimisi vielä paremmin, jos kaikki liikennöitsijät suunnittelisivat aikataulunsa yhdessä, jolloin peräkkäinajo voitaisiin karsia pois ja vuorotarjonta olisi säännöllistä.
 
Re: Aivan samaa mieltä

tlv601 sanoi:
Liikennelaitoksen suunnittelijoilla näyttää olevan pakkomielle toteutta mielihalunsa lopputuloksista välittämättä, periaatteena se, että kaikilta pääteasemilta on mahdollisimman nopea yhteys Tampereen Keskustorille. Tämä suunnitteluperiaate näytetään toteutettavan riippumatta siitä, onko sille tarvetta ja haluavatko bussien käyttäjät sitä.
Poikkittaisten yhteyksien kannattavuus on tunnetusti heikko, jopa Helsingissä. Toki poikittaisilla yhteyksillä on merkityksensä, mutta Länsi-Tampereella linjalla 14 on ollut minimaalinen käyttö. Tarjontakin on ollut heikkoa, mutta lisämatkustajia tuskin saataisiin lisätarjonnan kanssa suhteessa 1:1. Menot kasvaisivat nopeammin kuin tulot. Kun ollaan tilanteessa, jossa matkustajamäärät laskevat kaikilla linjoilla, on nykyresursseilla järkevintä tehdä sellaisia parannustoimenpiteitä, joiden vaikutukset koskettavat suurimpia joukkoja. Tätä on vahvojen matkustavirtojen suoristaminen ja nopeuttaminen. Rahan käyttäminen minimaalisen ohuisiin matkustajavirtoihin ei ole oikeutettua, jos on samaan aikaan tiukasta taloudellisesta tilanteesta johtuen käännettävä selkä enemmistölle.

tlv601 sanoi:
Lamminpäässä mainittu "vain muutaman sadan metrin kävelymatka" on liikennesuunnittelijalle varmasti aina esimerkiksi 400 metriä, mutta palvelun käyttäjälle vesisateessa tai pakkasessa usein hyvinkin paljon enemmän.
Tämä linjastomuutos ei kasvata kävelymatkoja Lamminpäässä, jossa nykyisten linjojen 14 ja 22 reittiä liikennöi syksystä alkaen linja 18. Vuorovälitarjonta pienenee nykyisestä ruuhka-aikaan jonkin verran, mutta esimerkiksi pyhisin paranee. Muutos on mieluinen erityisesti niille, joiden matka suuntautuu Tampereen suurimpiin työpaikkakeskittymiin lukeutuvan TAYS:n alueelle.

tlv601 sanoi:
(Asiointilinja) Yllä erittäin hyvä ehdotus, joka voisi olla täydentävä linja, tai siis olisi voinut olla.
TKL:n asiointiliikenneselvityksessä tutkittiin poikittaiset yhteystarpeet ja esitettiin perustettavaksi linjan 14 kaltainen midi-kokoluokan kalustolla liikennöitävä linja erillisrahoituksella. Samanlaista esitettiin myös Koilliskeskuksen alueelle välille Vehmainen - Takahuhti. Asiointiliikenne ei ainakaan vielä toteutunut, mutta nyt päättäjillä voi olla siihen enemmän mielenkiintoa. Erillisrahoitus on välttämätön, jottei asiointiliikenne ole pois massaliikenteeltä. TKL:n harjoittama bussiliikenne on parhaimmillakin yhteysväleillä tappiollista (mikä nyt sattuu olemaan joukkoliikenteen ominaispiirre kaikkialla), ja on siten kestämätön ajatus rahoittaa massaliikenteen "voitoilla" asiointiliikennepalveluja.
 
Allison sanoi:
Kun ollaan tilanteessa, jossa matkustajamäärät laskevat kaikilla linjoilla, on nykyresursseilla järkevintä tehdä sellaisia parannustoimenpiteitä, joiden vaikutukset koskettavat suurimpia joukkoja.
Tästä olen kyllä enimmäkseen samaa mieltä. Toisaalta mielipiteeni on myös se, että tällä hetkellä joukkoliikenne pyörii Tampereella aivan liian pienillä resursseilla.

Allison sanoi:
TKL:n asiointiliikenneselvityksessä tutkittiin poikittaiset yhteystarpeet ja esitettiin perustettavaksi linjan 14 kaltainen midi-kokoluokan kalustolla liikennöitävä linja erillisrahoituksella. Samanlaista esitettiin myös Koilliskeskuksen alueelle välille Vehmainen - Takahuhti. Asiointiliikenne ei ainakaan vielä toteutunut, mutta nyt päättäjillä voi olla siihen enemmän mielenkiintoa. Erillisrahoitus on välttämätön, jottei asiointiliikenne ole pois massaliikenteeltä.
Toivon, että nämä erillisrahoituksella pyörivät asiointilinjat saadaan toteutettua mahdollisimman pian. Kyllä niillä kuitenkin olisi sen verran kysyntää, että niitä olisi järkevää liikennöidä. Sitten jos/kun ne saadaan toteutettua, voidaan tämä uusi 32 myös siirtää tämän "asiointilinja-erillisrahoituksen" piiriin. Tämän erillisrahoituksen järkkäämisen onnistuminen olisi tosiaan hyvä juttu, koska silloin "oikea" joukkoliikenne saa ne resurssit mitä se kipeästi tarvitsee.

Ainakin tietyiltä osin esimerkkiä voi ottaa Turusta, missä ajellaan nykyisin kolmea palvelulinjaa, joissa kalustona on midikokoisia Volvoja.
 
Rahanpuutteeseen on helppo vedota, ja laskea myös kannattavuus siten, että kannattavuutta ei ole. Jos ja kun joukkoliikenne on lähtökohtaisesti kannattamatonta, on siitä mielestäni turha yrittää tehdä sitten kannattavaakaan rahallisessa mielessä. Ei kai tässä veroja makseta sen vuoksi, että niitä rahoja ei käytetä siihen tarkoitukseen, mihin ne kerätään.

Ainahan voi kävellä, mennä taksilla tai sillä omalla autolla, kun ei kannata edes käyttää linja-autoa. Ne päätepysäkin kerrostalossa asuvat ovat kiireisempiä kuin linjan varren omakotitaloasukkaat. Kummallinen ajatus.
 
Takaisin
Ylös