TKL:n talviliikenne 2006-2007

tlv601 sanoi:
Ne päätepysäkin kerrostalossa asuvat ovat kiireisempiä kuin linjan varren omakotitaloasukkaat. Kummallinen ajatus.
Tai sitten linjan varren omakotiasukkaat ajavat autolla, koska eivät suostu "proleletkuihin" astumaan toisin kuin todennäköisesti pienituloisemmat lähiöasukkaat. Jos tässä viitataan Takahuhdintien tilanteeseen, siellähän palvelutaso säilyy: 10 min vuoroväli keskiaupungin ja Koilliskeskuksen suuntaan, mutta Atalasta ja Leinolasta (missä on isompi kysyntä) tulee myös suoraan Teiskontietä ajavia vuoroja. Vähän sama juttu kuin pääkaupunkiseudun moottoritievuorot.
 
Allison sanoi:
Poikkittaisten yhteyksien kannattavuus on tunnetusti heikko, jopa Helsingissä. Toki poikittaisilla yhteyksillä on merkityksensä, mutta Länsi-Tampereella linjalla 14 on ollut minimaalinen käyttö. Tarjontakin on ollut heikkoa, mutta lisämatkustajia tuskin saataisiin lisätarjonnan kanssa suhteessa 1:1.
Niin, mietin menestyisikö linja 14 paremmin jos se ajaisi edellisen 14:n tapaan reittiä Kalkku - Ikuri/Tesoma - Lielahti - Lentävänniemi. Vuoden -92 aikataulukirjan mukaan tämän linjan ajoaika oli 27 min, joten yhdellä autolla voitaisiin ajaa tunnin vuorovälillä. Nykyinen 14 on mielestäni liian palvelulinjamainen ja kiemurteleva ja kattaa varsin rajallisen alueen Länsi-Tamperetta.

Kannattavuudesta puheen ollen mielestäni linja 19 Tesomalle on ylitarjontaa, sillä Tesomalle asti reitti on identtinen linjan 1 kanssa ja aikataululuonnoksista päätellen linjat 1 ja 19 ajavat peräkkäin mikä vie matkustajia molemmilta linjoilta. Jos 1 ja 26 ajavat 20/30 min vuorovälein, Tesomalle saadaan 10/15 min vuoroväli, minkä pitäisi olla ihan riittävä. Ainoa etu linjasta 19 on että se antaa Tesomalta vaihdottoman yhteyden itään. Jos kuitenkin säästöjä haetaan, aloittaisin tästä linjasta.
 
Jufo sanoi:
Niin, mietin menestyisikö linja 14 paremmin jos se ajaisi edellisen 14:n tapaan reittiä Kalkku - Ikuri/Tesoma - Lielahti - Lentävänniemi. Vuoden -92 aikataulukirjan mukaan tämän linjan ajoaika oli 27 min, joten yhdellä autolla voitaisiin ajaa tunnin vuorovälillä. Nykyinen 14 on mielestäni liian palvelulinjamainen ja kiemurteleva ja kattaa varsin rajallisen alueen Länsi-Tamperetta.
Olen myös miettinyt, että miksi kummassa linja ulottuu nykyisin vain Lielahden kauppakeskustaan asti. Asuin vuoteen '92 asti Lentävänniemen päättärin vieressä, joten muistan hyvin sen ajan kun 14 liikennöi Lentävänniemessä. Vanhan 14:n linja olisi käsittääkseni sellaisenaan myös pikaratikkayhteensopiva, eikös linja kulkenut Vaitinaronkadun kautta (mahdollinen Länsi-Tampereen joukkoliikenneterminaali, eli Hyhkyn pikaratikkapysäkki tulevaisuudessa!)
Kannattaisin tosiaan minäkin tällaista vanhan linjan mukaista 14:a. Toki pikkuviilausta saisi tehdä (esim. pikaratikan tullessa muuttaa linjausta enemmän syöttölinjamaiseksi Vähäniemenkadun asukkien ja muiden etäällä seisakkeilta asuvien nopeaksi pääsyksi raitioseisakkeille), mutta päällisin puolin samanlainen linja.
Ehdottaisin harkittavaksi myös linjaa

Koodi:
Jänislahdenkatu - Lielahdenkatu - Männistönkatu - Lentävänniemenkatu - Vähäniemenkatu - Itämäenkatu - Possilankatu - Teivaalantie - Lielahdenkatu - (joko Enqvistinkatu-Sellukatu tai Harjuntausta) - Paasikiventie - Hyhkyn pikaraitioseisake
ja loppumatkan vanhaa Tesomankatua kulkevaa linjausta Kalkkuun.

Jos linja 14 kulkisi idempänä, olisi ainakin minulla ollut huomattavasti enemmän käyttöä kyseiselle linjalle kuin nyt. Ikävää matkustaa Lamminpäähän kiertäen Lielahden ratapihaa tai keskipäivällä vaihtaen Lielahden kauppakeskuksessa.
 
Pistetääs paremmaks: Eli miten olis jos 14 muutetaisiin seutulinjaksi (numero pitäisi vain ehkä vaihtaa: (Lentävänniemi -) Lielahti - Lamminpää - Tesoma - Kalkku - Nokia...? Pääsisi sitten Nokialtakin sujuvasti Tesomalle ja päinvastoin. Eikä pidä myöskään unohtaa tulevaa kolmenkulman työpaikka-aluetta. Sen rakentuessa työpaikkojen määrä Myllypurossa kolminkertaisuu. Viimeistään silloin löytyisi hieman enemmänkin kysyntää tällaiselle poikittaislinjalle.
 
Mielestäni kyllä tuolla linjalla 14 olisi kulkijoita jos se kulkisi kokopäivän ja myös iltaisin kun ihmiset on päässyt töistä! ja ei se mielestäni ainakaan noin toimi miten se nyt kulkee!
 
Yhdyskuntalautakunnan 28.12. hyväksymät liikenteenlisäykset paikkaavat linjastoremontin jättämiä aukkoja. Tammikuun puolessavälissä linja 14 palaa liikenteeseen ja uusi linja 31 Korkinmäki - Keskustori palauttaa bussiliikenteen Korkinmäen päättärille ja tuo myös Muotialaan enemmän liikennettä kuin pelkät 15:n k-vuorot.
 
Ja nämä ovat kyllä hyviä lisäyksiä liikenteeseen :) Ja varsinkin kun otetaan huomioon se seikka, että näille linjoille tarvitaan vain 2 lisäautoa.

Tuosta 14:stä voisi kyllä sanoa, että Tyvikadun päässä koukkaaminen olisi vielä huomioon otettava seikka linjaa edelleen kehitettäessä jotta linja palvelisi paremmin Haukiluomaa... Mutta hyvä näinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ja nämä ovat kyllä hyviä lisäyksiä liikenteeseen :) Ja varsinkin kun otetaan huomioon se seikka, että näille linjoille tarvitaan vain 2 lisäautoa.

Ettei jopa yksi lisäauto riittäisi. Linja 14 kun ei ole aja aamuruuhkassa, joten se voidaan ajaa jollain sellaisella autolla, joka nyt ajaa vain jonkun yksittäisen aamuruuhkasivun.
 
Ettei jopa yksi lisäauto riittäisi. Linja 14 kun ei ole aja aamuruuhkassa, joten se voidaan ajaa jollain sellaisella autolla, joka nyt ajaa vain jonkun yksittäisen aamuruuhkasivun.
Totta. Linjaa ajetaan kylläkin iltapäivällä neljään asti, joten kyseessä täytyy tässä tapauksessa olla jokin pelkästään aamuruuhkassa ajeleva auto. Sellaisiahan on oikeastaan pelkästään linjalla 19.
 
Viimeksi muokattu:
Linjaa ajetaan kylläkin iltapäivällä neljään asti, joten kyseessä täytyy tässä tapauksessa olla jokin pelkästään aamuruuhkassa ajeleva auto.
Yhdyskuntalautakunnan pöytäkirjan mukaan 14:n auto käy koulupäivinä aamuisin auttamassa linjaa 13 linjatunnuksella Y13.
 
Takaisin
Ylös