Miska sanoi:
Allison taisi joskus laskeskella, kuinka tiheä liikenne nykyisen pyhälinjaston kustannuksilla saataisiin aikaan, jos liikenne hoidettaisiinkin hiljaisen ajan linjastolla. Onkohan ajatus hiljaisen ajan linjaston ulottamisesta sunnuntain päiväliikenteeseenkin herättänyt vastakaikua TKL:n johdossa?
(tästä saisi jo uuden threadin, hiljaisen ajan liikenne pyhisin)
Tällä hetkellä hiljaisen ajan liikenne vie 10 autoa ja sillä saadaan tunnin vuoroväli. Vastaavasti automäärää lisäämällä jo 20 autolla puolen tunnin, 30 autolla vv tippuu 20 minuuttiin, 40 autolla päästään varttiin. Ja tämä siis hiljaisen ajan runkolinjoilla
Tämähän ei tietenkään riitä, koska hiljaisen ajan liikenteen reittiverkosto on jossain määrin suppea ja joitakin tärkeitä alueita tarvitsisi myös palvella (Pohjois-Tammela, Tahmela), jonne linjasto ei ulotu lainkaan. Muutaman auton lisäyksellä saataisiin vielä puolen tunnin vuorovälit mainittuihin paikkoihin.
Tällä hetkellä vuorovälit eri linjoilla ovat pyhisin 35-42-60-30-40-32-25 minuuttia. Ainoan poikkeuksen tekee Hervannan linja 23, jota liikennöidään poikkeuksellisesti jopa 20 min välein.
Kieltämättä tämä herättää visioita, voisiko joitain asioita tehdä toisin ja tarjota tiheästi kulkevilla hiljaisen ajan runkolinjoilla aina vaihtoyhteyden Keskustorilla toiseen hiljaisen ajan bussiin vai jatkaa nykykäytäntöä. Autoja nykytilanne kuitenkin syö, mutta palvelu on epäsäännöllisen säännöllistä epämääräisiin aikoihin.
Huonoa hiljaisen ajan linjastossa on se, että joillain pitkillä rengaslinjoilla matka-aika saattaa kasvaa nykytilanteesta lievästi, jos oman matkan päätepiste on lenkin loppupuolella. Lisäksi tietty kävelymatkojen piteneminen on huonoa.
Mutta, ajattelemisen aihetta... 40 autoa, vartin vuoroväli + pari peruspalvelulinjaa. Pyhinä. Houkuttelisiko?