Mielestäni tässä Savonlinnan tapauksessa on oleellista, että jälleen kerran ainoa kysymys on, minkä verran autoja on (koska niitähän on) ja mihin ne laitetaan, ja paljonko tilaa ne tarvitsevat. Nämä ovat ne ehdot, jotka ratkaisevat kaikki sitä seuraavat päätökset kaupunkisuunnittelusta alkaen.
Nauhamaisen rakenteensa vuoksi Savonlinnalla olisi loistavat mahdollisuudet kehittää itseään joukkoliikennekaupunkina. Linja-autoin täydennettävän joukkoliikenteen runkolinjana olisi kaupungin läpi kulkeva kiskobussi, paikallisjuna, pikaratikka tai miksi sitä sitten ikinä kutsuttaisiinkaan. Liikenne tulisi luonnollisesti toteuttaa yhtenäisenä Parikkalasta saakka.
Ehdottaisin pysähdyspaikoiksi seuraavia: (Aholahti) - Kellarpelto - Laitaatsilta - Jukolansalo - Rautatieasema - Pössenkatu - Kauppatori - Ruislahti - Pääskylahti - Inkerinkylä - Kulennoinen - Retretti - Punkaharju - Ahopelto - Putikko - Särkisalmi - Parikkala. Kävelymatkan päässä näiltä pysäkeiltä asuu suuri osa alueen asukkaista. Juna liikennöisi 60 minuutin vuorovälillä klo 6-24, viikonloppuisin mahdollisesti myöhempään. Kustannukset olisivat minimaaliset verrattuna suunniteltuihin tieinvestointeihin, mutta hyödyt seutukunnan tulevaisuudelle mittavat.
Mitä toimivampi ja houkuttelevampi joukkoliikenne on, sitä elävämpi on koko kaupunki ja sitä vähemmän tarvitaan teitä ja pysäköintitilaa autoille. Ihmiset pääsisivät helposti kaupunginosasta toiseen, ja koko seutu Parikkalaan asti voisi verkostoitua vahvemmin yhteen. Punkaharjulla asuvan perheen vanhemmat voivat käydä töissä Parikkalassa ja Savonlinnassa ja lapset harrastuksissa kuka missäkin kylässä. Jos pesäpallojoukkue löytyy Kulennoisen kylästä niin ei muuta kuin sinne! ;D Savonlinna voisi hakea mallia suoraan Keski-Euroopasta, ja tehdä kertaheitolla itsestään joukkoliikenteen kärkikaupunkeja Suomessa .
Uutta asuntorakentamista voitaisiin keskittää juuri asemien ympärille, esimerkiksi Aholahteen. Aholahden ja Inkerinkylän välillä liikennettä voisi olla jopa 20-30-minuutin vuorovälillä, tähän tarvittaisiin yksi kiskobussi sahaamaan väliä edestakaisin. Pieksämäen suuntaan olisi tervetullut 2-4 tunnin vuoroväli.
Kunpa liikennettä joskus uskallettaisiin katsoa yhtenä kokonaisuutena!
Nauhamaisen rakenteensa vuoksi Savonlinnalla olisi loistavat mahdollisuudet kehittää itseään joukkoliikennekaupunkina. Linja-autoin täydennettävän joukkoliikenteen runkolinjana olisi kaupungin läpi kulkeva kiskobussi, paikallisjuna, pikaratikka tai miksi sitä sitten ikinä kutsuttaisiinkaan. Liikenne tulisi luonnollisesti toteuttaa yhtenäisenä Parikkalasta saakka.
Ehdottaisin pysähdyspaikoiksi seuraavia: (Aholahti) - Kellarpelto - Laitaatsilta - Jukolansalo - Rautatieasema - Pössenkatu - Kauppatori - Ruislahti - Pääskylahti - Inkerinkylä - Kulennoinen - Retretti - Punkaharju - Ahopelto - Putikko - Särkisalmi - Parikkala. Kävelymatkan päässä näiltä pysäkeiltä asuu suuri osa alueen asukkaista. Juna liikennöisi 60 minuutin vuorovälillä klo 6-24, viikonloppuisin mahdollisesti myöhempään. Kustannukset olisivat minimaaliset verrattuna suunniteltuihin tieinvestointeihin, mutta hyödyt seutukunnan tulevaisuudelle mittavat.
Mitä toimivampi ja houkuttelevampi joukkoliikenne on, sitä elävämpi on koko kaupunki ja sitä vähemmän tarvitaan teitä ja pysäköintitilaa autoille. Ihmiset pääsisivät helposti kaupunginosasta toiseen, ja koko seutu Parikkalaan asti voisi verkostoitua vahvemmin yhteen. Punkaharjulla asuvan perheen vanhemmat voivat käydä töissä Parikkalassa ja Savonlinnassa ja lapset harrastuksissa kuka missäkin kylässä. Jos pesäpallojoukkue löytyy Kulennoisen kylästä niin ei muuta kuin sinne! ;D Savonlinna voisi hakea mallia suoraan Keski-Euroopasta, ja tehdä kertaheitolla itsestään joukkoliikenteen kärkikaupunkeja Suomessa .
Uutta asuntorakentamista voitaisiin keskittää juuri asemien ympärille, esimerkiksi Aholahteen. Aholahden ja Inkerinkylän välillä liikennettä voisi olla jopa 20-30-minuutin vuorovälillä, tähän tarvittaisiin yksi kiskobussi sahaamaan väliä edestakaisin. Pieksämäen suuntaan olisi tervetullut 2-4 tunnin vuoroväli.
Kunpa liikennettä joskus uskallettaisiin katsoa yhtenä kokonaisuutena!