Vs: Automaattinen metro
Tässä muuten saman näkymän korostettu raidekaavio matkustajaliikenteelle. [Karttaselite]
Tässä muuten saman näkymän korostettu raidekaavio matkustajaliikenteelle. [Karttaselite]
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jokerissa on se vika että pelkä Jokeri Itäkeskuksesta Tapiolaan ilman kytkentöjöä muuhun verkkoon on tynkälinja jonka tehtävät hoituu yhtä hyvin busseilla.
JOkerissa on tasan yksi vika ja se on, että kun Pk-seudulle rakennetaan moderni raitiotie pahemmin tyrimättä, niin se kaiken järjen mukaan muuttaa täkäläistä kaupunkisuunnittelustrategiaa radikaalisti. Mutta ollos huoleti: Helsingissä on yhä niin paljon sormimalliin uskovia virkamiehiä (joita tukee kioskillinen täsyeristetyyn teräspyöräiseen sähköjunaan uskovia), että Jokerivahinko lykkääntynee hamaan tulevaisuuteen.
Sormimallista olisi luovuttu aikkoja sitten jos myös maanomistusolot olisivat toisenlaiset kuin ne nyt ovat.
Ehkä kioskissa haaveillaan Viikin ja Töölön metroista paikkaamaan nykyisen metron kapasiteetin tahallista alentamista, koska tavoitteena on itsetarkoituksellinen metrorakentaminen, ei hyvä joukkoliikennejärjestelmä. Mutta minusta näyttää siltä, että liikkeellä ovat isommat voimat kuin metrokioski. Näille isommille ”markkinavoimille” Pisara ja kaltaisensa hankkeet ovat kiinnostavampaia kuin mitä metrokioskilla on tarjota. Ja kun rahaa ja rakentamiskapasiteettia ei olekaan rajattomasti, rahat menevät ”kärkihankkeisiin”, ei metrokioskin unelmiin.
Tuli jostain syystä folihattu päässä tästä mieleen, että Kehärataa tuskin olisi ikinä rakennettu jos Lentorata olisi rakennettu ensin. Toisinpäin toteutettaessa molempien hankkeiden saaminen tulille lienee huomattavasti todennäköisempää ja sitä kautta isompien "markkinavoimien" taloudellisten intressien mukaista.
Ja näin on taannoin sanonutkin muuan kioskivirkailija, että metroa kannattaa jatkaa sinä ja sinä vuonna sinne ja sinne, koska silloin on kalliorakennuskapasiteettia vapaana.Rationaalisesti ajatellen, jos johtaisin "kioskia" joka toteuttaa projekteja, pyrkisin vaikuttamaan siihen että yhden ollessa työn alla on perässä jonossa eriasteisissa kypsyysvaiheissa olevia prospekteja tasaisena virtana.
Kun metrokiska kerran harjoittaa suunnitelmataloutta, luulisi olevan perusteltua sosialisoida myös tuotantovälineet.Jotkuthan ovat kyllä sitäkin mieltä, että ihmisten liikuttamisesta vastuussa olevan henkilön tehtävä ei ole huolehtia rakennusfirmojen koneiden varauslistoista ja bisneksistä.