Elmo Allen sanoi:
Mielenkiinnolla odotan, että julkaisette myös laskennassa käytetyt vuorotiheydet sekä ne tärkeimmät: tulokset, siis matkustajamäärät eri väleillä. Milloin tämä tapahtuu?
Sivulle ei kaikkea ole saatu kerralla, vaikka nyt vähän päivitettiinkin ja remontoitiin ulkoasu siistimmäksi samalla.
Vuorovälinä kullakin linjalla on laskennassa ollut 10 minuuttia "ruuhkassa" ja 20 minuuttia "muuten". Laskentamenetelmänä YVA:n mukainen 5,5 tuntia ruuhkaa ja 11,5 tuntia muuta päivässä ja 320 päivää vuodessa. Näin tulokset ovat yhteismitallisia.
Maailman pikaraitioteillä ajetaan yleensä päiväliikennettä (noin kello 6-18) ja iltaliikennettä (muu aika), mutta sellaisella suunnittelulla ei saada YVA:n kanssa vertailukelpoisia tuloksia. Iltaliikenteen linjasto voi olla eri kuin päiväliikenteen.
Matkustajamäärät on arvioitu YVA:n lukemista eri väleille metrovaihtoehdolla ja pantu varmuuden vuoksi yläkanttiin. Nämä siis kapasiteetin mitoitukseen.
Matkustajamääriä tietyille väleille me emme voi laskea. Tarvittavia lähtötietoja ei ole saatavilla ja tarvittavat ohjelmistot maksavat hunajaa. Toivomme toki, että asiaa selvitetään. Siihen asti luotamme siihen, että kilpailijoihin nähden kuusinkertainen matkustajamäärä kävelyetäisyydellä, kilpailukykyiset matka-ajat ja suorat yhteydet vetävät enemmän matkustajia kuin vaihtoehdot, joilla ei ole näitä etuja.
Sellaisen myönnytyksen voi tehdä YVA:n vaihtoehdoille, että nykyiset matkustaja-ennustemenetelmät eivät mahdollista liikkumistottumusten muutoksia. Sen takia niissä ei yleensä tapahdu mitään mainittavia muutoksia. Tärkein joukkoliikenteen käyttöön vaikuttava parametri malleissa on auton omistus ja auton omistuksen ennustetaan kasvavan tasaisesti vaikka tehtäisiin mitä.
Mallit vain on joko otettava tai jätettävä kokonaisuudessaan. Muuta ei ole.