Ensisijainen tavoitteemme onkin nyt saada Uudenmaan Ympäristökeskus vaatimaan vastaava ratkaisu mukaan. Ympäristökeskus vaati jo YVA:n suunnitteluvaiheessa lausunnossaan mukaan suoraa yhteyttä Helsingin keskustaan ja meistä sellaista ei asiallisesti ole selvitetty. Länsiväylän ajokaistalla huippunopeudella 50 km/h kulkeva ratikka ei ole asiallinen vaihtoehto, mutta sellaista YVA:ssa käytettiin.kuukanko sanoi:Seuraava kysymys onkin, mihin TramWestin esittely johtaa. Helsinki ja Espoo ovat jo antaneet hyväksyvät lausuntonsa raide-YVAsta, joten YVA todennäköisesti hyväksytään sellaisenaan.
Mikäli Ympäristökeskus vaatisi mukaan vaihdottoman ratkaisun, olisi tilanne hyvin kiinnostava.
Mikäli näin ei käy, poliittinen pattitilanne ja kuvaamasi koko länsiraideasian viivästyminen on mahdollinen. Vuosimäärä tosin tuskin on kymmentä, vaan korkeintaan viisi. Aina tähän on palattu. Pikaraitiotie on siksi nopeampi rakentaa, että se voi mahdollisten viivytysten kanssakin jatkua Matinkylästä länteen nopeammin kuin metro, vaikka metrosta päätettäisiin heti. Matinkylään asti heti päätetty metro varmaaankin voittaisi valmistumisajassa.
Metron jatkohan on käytännössä varma Matinkylästä Kivenlahteen, jos Matinkylään ensin mennään. Sillä ei tule olemaan merkitystä, että kannattavaksi moista investointia ei hevillä saada. Matinkylän metro on kaikissa tähänastisissa selvityksissä ollut kannattavampi kuin Kivenlahden metro eli Matinkylä-Kivenlahti on kannattavuudeltaan selvästi heikompi kuin alkuosa. Johtuu nähdäkseni ihan siitä, että alkuosa säästää jo paljon bussien runko-osuudesta liitynnällä. Sitä säästöä ei toiseen kertaan enää saada, kun liityntälinjat ovat jo valmiiksi lyhyehköjä.
Mahdollinen kompromissi voisi olla rakentaa heti Jokeri. Se on yhteensopiva kaikkien vaihtoehtojen kanssa ja saataisiin ihan oikeaa kokemusta pikaratikoista.