Nythän siitä ollaan luopumassa. Mutta jos kekskustatunneli tehtäisiin kaavan pohjana olevan suunnitelman mukaan, raiteille on tilaa Rautatiekatujen välissä, missä niiden sijainti on jopa parempi kuin ratakuilun pohjalla. Kaavoituksellisesti suurempi tuska on Mannerehimintien ja Elieliaukion välillä.
Käsittääkseni keskustatunnelin poistamista kaavasta ei ole vireillä. Keskustatunnelia ei ilmesesti rakenneta nyt, mutta varaus pysyy. Joten Tramwestille ei nyt ole kunnon reittiä Elielinaukiolle. Toki tilanne voi muuttua, mutta nyt keskustatunnelivaraus on nyt olemassa. Joten tuo on yksi iso riski.
Kuten linjakaaviosta näet, on suunniteltu yksi pysäkki Fredrikinkadun kohdalle. Oheinen kuva Oberhausenista antaa käsityksen siitä, mistä voisi olla kysymys.
....
Kuilua ei ole tarpeen kattaa ja sitä pitää itse asiassa tarpeettomana välttää. Mutta miten se vaikuttaisi Ruoholahdessa olevaan pysäkkiin?
Tuollaisia rumia kuiluja ei minusta ole hyväksyttävää jättää kaupunkiin pysyvästi. Jos kuiluun rakennetaan rata se pitää kattaa.
Sama tilanne kuin Porkkalankadun kanssa. Vuoromäärä (36 vuoroa tunnissa) on niin vähäinen, ettei ole ongelmaa kulkea tasossa Mechelininkadun poikki. Lisäksi nykyisen Laivapojankadun kohdalle tulee joka tapauksessa toinen raitiotieristeys tasossa, eli Jätkään menevä eteläinen rata.
Minusta tasoratkaisu ei toimi tuossa. Mechelininkadun ja Itämerenkadun risteyksestä tulee aivan hirvittävä sumppu, jos Tramwest, ruoholahden ratikat, Jätkäsaaren kevyt liikenne ja monesta suunnasta tulevat autot kaikki tunkevat samaan sumppuun kun vielä Jätkäsaarikin on rakennettu. Ja kääntyvät moneen suuntaan.
Ainakaan minkäänlaisista liikennevaloetuuksista ei voi tuossa haaveilla. Ja risteys olisi ilman eritasoa hyvin usein tukossa kun joku auto on tiellä. Kannattaa ajaa tuosta joskus autolla ruuhka-aikaan niin saa paremman kuvan ongelmasta. Lisää siihen mielessäsi sitten Tramwest, ruoholahden ratikka, Jätkäsaaren autot ja paljon kevyttä liikennettä. Yksi kolari tuossa pysäyttää koko Länsisuunnan liikenteen ja niitä riittänee.
Myös Porkkalankadun ja Länsisatamankadun risteykset erityisesti Jätkäsaaren rakentamisen jälkeen ovat haastavia, mutta noissa on kuitenkin vähemmän eri suuntiin liikkuvaa liikennettä.
Miksi siellä tarvittaisiin kattamista, kun sitä ei tarvita tälläkään hetkellä? Mutta ilmastoitujen odotustilojen rakentaminen ei ole kummallinen kustannus, 5-10 % metroaseman hinnasta.
Miksi Kampin bussiterminaali on katettu tai Helsingin rautatieaseman keskiosakin? Koska kattaminen luo mukavammat olot myös sateella, tuulella ja talvella. Toki jos halutaan säästää, voidaan Tramwestissä vaikka unohtaa kaikki pysäkkirakenteet ja katokset, rakennetaan vaan 50-luvun tyylistä pikaratikkaa. Katetut tilat myös joukkoliikenteelle parantavat houkuttelevuutta, uusissa investoinneissa ne ovat osa luonnollista kehitystä.
Tiedän ,että paperilla vasta-argumentteja kyllä riittää. Mutta jos halutaan rakentaa jotain ihan oikeasti eikä vain piirrustuslaudalla, nuo mainitut asiat ovat joka tapauksessa Tramwestille kustannus- ja sujuvuusriskejä. Minusta on vaikea kuvitella, että tapauksessa jossa Tramwest tyylinen järjestelmä rakennettaisiin mikään noista mainitsemistani riskeistä ei vaikuttaisi suunnitteluun ja toteutukseen. Todellisessa elämässä joudutaan tekemään kompromisseja.
Esimerkiksi Mechelinkadun alitus (jos kuljetaan Itämerenkatua eikä Porkkalankatua), ratakuilun tunneloiminen ja Elielinaukion korkeatasoinen terminaali/puolilämmin alue ovat hyvin todennäköisiä vaatimuksia, joita on minusta vaikea edes väistää. Ruoholahden läpäisy on iso ongelma, vaikka päätettäisiin, että ratakuilua voidaan käyttää.