Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No yleisön pyynnöstä:Pystytkö laittamaan siihen TramWestin esim. arvoilla sekä 0,8 että 1,2 m/s2 ja pysäkkiajoilla 15 tai 20 s? Vai tuleeko ongelmaksi se kun sn muuttuu välillä 40-80 km/h? Tarvittavat tiedot löytyvät: http://www.tramwest.fi/taululaskenta.php
Ja silloin voi hyvinkin olla, että yleisesti ryhdytään vaatimaan palvelevampaa ja edullisempaa tapaa investoida Etelä-Espoon joukkoliikenteeseen. Hyvin hiotulle ja tarvittaessa päivitetylle Tramwestille on tällöin käyttöä.
Kalliiksi tuleva ja vaarallinen asenne, jonka seuraukset voidaan nyt nähdä yllättävän analogisina (!) vaikkapa Suomen digiboksihankkeessa, josta myös kansalaisille hoettiin, kuinka "se on päätetty ja se toteutetaan, eikä sitä kannata vastustaa".
Todellinen syy lienee hitaissa ovissa, mutta näköjään uudemmassa kiskokalustossa näyttää olevan käytössä hidastoimisia ovia vähän liikennemuodossa kuin liikennemuodossa
Ehkä parhaiten myisi ajatus äärettömän pitkistä kävelytunneleista, jotka ovat laajat kuin bussiverkostot, mutta busseja ei tarvitse odotella, voi kävellä suoraan Ruoholahteen asti.
Tästähän tässä on kyse. 60-luvun liikennesuunnittelukoulukunnan on säilytettävä kasvonsa ja ajettava metroprojekti päätökseen, vaikka maailma ympärillä on muuttunut, eikä länsimetrohanke kestä kriittistä tarkastelua. Ja ihan samasta oli kyse siinä mainitsemassani digiboksiprojektissa: oli liian monta herraa, joiden kunnia olisi mennyt, jos hanke olisi keskeytetty.Olisi hyvin noloa, jos muutama insinööri toteaisi isojen tahojen suunnitelmat pielessäoleviksi ja he joutuisivat julkisesti niistä peräytymään. Arvovaltaansa he eivät tahdo menettää, vaan tahtovat esittää asiantuntijoiden mietteet ominaan ja saada kunniaa edistyksellisyydestä. Asiantuntijat saavat vastalahjaksi jatkossakin toimia neuvonantajina suurille herroille, jotta herrat pysyvät kansan suosiossa. Tällaista tuli mieleen, jos ihan inhimillistä näkökulmaa miettii.
Tästähän tässä on kyse. 60-luvun liikennesuunnittelukoulukunnan on säilytettävä kasvonsa ja ajettava metroprojekti päätökseen, vaikka maailma ympärillä on muuttunut, eikä länsimetrohanke kestä kriittistä tarkastelua. Ja ihan samasta oli kyse siinä mainitsemassani digiboksiprojektissa: oli liian monta herraa, joiden kunnia olisi mennyt, jos hanke olisi keskeytetty.
Pystytkö laittamaan siihen TramWestin esim. arvoilla sekä 0,8 että 1,2 m/s2 ja pysäkkiajoilla 15 tai 20 s? Vai tuleeko ongelmaksi se kun sn muuttuu välillä 40-80 km/h?
.Mielenkiintoista olisi laajentaa taulukkoa myös ulkomaisilla pikaraitioteillä. Tvärbana olisi ainakin hyvä vertailukohde. Jos Tväri saa indeksin 95-100 %, taulukossa saattaa olla jotain perää. Tvärin aikataulun kyllä löysin, mutta pysäkkivälejä en.
Olisi tosiaankin mielenkiintoista nähdä vertailun vuoksi olemassa olevien pikaraitioteiden arvoja. Alla Tvärbanan pysäkkien sijainnit
Mieluummin he ehkä ottaisivat 5 minuutin välein kulkevan liityntäbussin kuin 15 minuutin välein kulkevan suoran bussin tai 10 minuutin välein kulkevan Tramwestin.
(Tvärbana) Tulos: 76 % ruuhka-aikaan ja hiljaisempana aikana 79 %.
Kaupunkialueella ei missään tasoristeyksessä tulla ajamaan 80/km/h.
Tramwestistä on jätetty kokonaan huomioimatta uusien kallioasemien tarve Ruoholahteen, Kamppiin ja mahdollisesti Rautatientorille ja Hakaniemeen.
Töölönlahden kuilu ei ole käytettävissä (Musiikkitalon ja Kiasman pihaa ei katkaista kiskoilla).
Tramwestin integroiminen olemassa olevaan raitioverkkoon on täysin pystyyn harmaantunut ajatus.
Selvää siis kuitenkin, että Tramwest tarvitsee tunneleita ja kallioasemia (...) mahdollisesti myös Espoossa. Eristetylle kaksiraiteiselle 80km/h radalle on tilaa maan päällä vasta Matinkylän jälkeen.
Tämän keskustelun voisi hyvinkin sulkea. Tramwest ei ole mikään kehittämishanke.