Olen aivan samaa mieltä siitä, että joukkoliikenne tulisi laittaa erilleen henkilöautoista, koska jälkimmäisistä on yleensä vain haittaa joukkoliikenteelle.
Mutta en voi ymmärtää sellaista ajattelua, että jos ratikka ajaa keskikaistalla ja jotkut autoilijat kääntyvät sen eteen vastoin liikennesääntöjä, niin se on ratikan vika ja tilanne on korjattava tavalla tai toisella ratikkaliikennettä haittaamalla. Joko hidastamalla sitä tai rakentamalla kalliita esteitä, jotka estävät puupääautoilijoita tekemästä virheitä.
Kumpi painaa enemmän, sujuva joukkoliikenne vaiko mahdolliset ihmishenkien menetykset? Kuolema on peruuttamaton, ratikan muutaman minuutin myöhästymisellä ei ole juuri mitään merkitystä sen rinnalla.
Mielestäni on kaikkein järkevintä rakentaa raidejoukkoliikenne ja joukkoliikennejäjestelmat ylipäätään sellaiseksi, ettei se kohtaa muuta liikennettä, tai ainakin mahdollisimman vähän. Vain silloin riski onnettomuuteen vähenee. Huomatkaa, etta myös raitiovaununkuljettajat, kuten me kaikki ihmiset, tekevät virheitä ja syyllistyvät toisinaan jopa törkeään piittaamattomuuteen. Olen itse nähnyt varsin räikeita punaista päin ajoa (eli ratikan tapauksessa S-valoa päin), jotka ovat johtaneet todella laheltä piti -tilanteisiin. Yksi sellainen paikka on Kaivokadulla, jossa muu liikenne kääntyy Kaivokadulta Mikonkadulle ja joutuu ryhmittymään suoraan menevien raitiokiskojen päälle.
Raitioliikenteen eristäminen muusta liikenteestä on mielestäni varsin kannatettava ajatus ja onnistuu varsin simppeleillä toimenpiteillä, joista korotettu ratikkaväylä pölkkyradalla keskikaistalla lienee parhaimpia esimerkkejä. Toisinaan voidaan käyttää ramppeja, siltoja, tunneleita tai ihan kokonaan erillistä ratikkaväylää. Näitä keinojahan on paljon.
Autoilijoiden ehdoton syyllistäminen ylipäätään heidän olemassaoloonsa on mielestäni melkoisen ahdas ja kapea näkemys. Heillä on ihan yhtä suuri oikeus olla siellä, kuin joukkoliikenteen välineillä ja niiden käyttäjillä. Joillekin se saattaa olla ainoa vaihtoehto ja toiset eivät suostu ratikkaan tulemaankaan. Ainakin minä sallin sen, että me ihmiset olemme erilaisia. Sujuva, helppokäyttöinen ja ongelmaton joukkoliikenne on toki asia, joka voisi houkutella lisää käyttäjiä sen pariin; syyllistämällä ja pakottamalla ei saada mitään positiivista aikaan.