TramWest, uusittu suunnitelma vuodelle 2008
www.tramwest.fi
TramWest julkaistiin maaliskuussa 2006. Kun länsimetron kasvanut kustannusarvio tuli julkisuuteen tammikuussa 2008, ryhdyimme tarkistamaan, mitä kuluneet kaksi vuotta ovat vaikuttaneet TramWestiin.
Arvioimme käyttämämme yksikkökustannukset tammikuun 2008 hintatasolla sekä otimme huomioon Helsingissä tapahtuneet kaavoitusratkaisut sekä joukkoliikenteen kehityssuunnitelmat. Näiden perusteella olemme tehneet suunnitelmaan seuraavat muutokset:
- TramWest ei pääty enää Elielinaukiolle, vaan rata yhtyy HKL:n raitiotieverkkoon.
- Ruoholahden kautta Helsinkiin suuntautuvista linjoista osa jatkaa Helsingin raitioliikenteen toteutumassa oleville laajennuksille Kalasatamaan, Laajasaloon ja Viikkiin.
- Rautatientorilla on Mikonkadulla pysäkki Helsingin keskustaan päättyville linjoille.
- Itämerenkadun lisääntyneen HKL:n raitioliikenteen vuoksi osa TramWestin linjoista kulkee uutta rataa Porkkalankadun alla. Ratkaisu noudattaa Porkkalankadulle esitetyn bussitunnelin periaatetta.
- TramWest käyttää rakenteilla olevaa Simonkadun ja Ruoholahdenkadun yhteyttä Lauttasaaren kautta kulkevalle liikenteelle.
- Länsiväylän vartta kulkeva liikenne tulee Kaivokadulle nykyisen satamaradan linjauksessa ja Töölönlahdella Alvar Aallon kujaa ja edelleen Töölönlahdenkatua.
- Liikennöinti ja kustannukset on laskettu aiempaa tarkemmin ja käytännön kansainvälistä kokemusta vastaavin arvoin. Liikennöintiä on arvioitu myös ilmastomuutoksen kannalta.
Linkki GoogleMaps-ratakarttaan Ruoholahden ja Rautatientorin välillä.
TramWest 2008 tunnusluvut
TramWest on Helsingin keskustasta, Munkkiniemenaukiolta ja Leppävaarasta Espooseen rakentuva nykyaikainen nopea raitiotieverkko, johon liittyy myös Lauttasaaren joukkoliikenteen hoitaminen raitiotiellä. Rataverkon kokonaispituus ilman Raidejokerin osuutta on 52,6 km kaksiraiteista rataa, josta Espoossa 36,6 km. Keskimääräinen pysäkkiväli on 570 m.
Rataverkolle on tehty viitesuunnitelma linjastosta, jossa on 8 raitiolinjaa mukaan lukien Raidejokeri ja Lauttasaaren Vattuniemeen päättyvä linja. Espoon ja Helsingin välinen mitoittava paikkatarjonta on yhteensä 12.000 matkustajapaikkaa tunnissa.
Viitesuunnitelma
Rataverkko kattaa Espoossa enintään 600 metrin kävelyetäisyydellä 88.800 asukasta. sekä 20.000 asukasta Lauttasaaressa, Lehtisaaressa ja Kuusisaaressa. Lisäksi pääosa Etelä-Espoon yleiskaavaluonnoksen uudisrakentamisesta tulee kävelyetäisyydelle TramWestin pysäkeistä.
Hyvän kattavuuden perusteella TramWest lisää joukkoliikenteen käyttöä 12.800 matkalla arkivuorokautena.
Kokonaisinvestointi on 495 M€, keskimäärin 9,4 M€/km.
Espoon eteläosien yleiskaavan mukaan kävelyetäisyydellä pysäkeistä sijaitsevan uuden rakennusoikeuden arvosta 50 % voidaan kaupungin investointien rahoittamiseksi periä maankäyttösopimuskorvauksilla ja tonttimyynnillä. Summa on noin 517M€.
Viitesuunnitelman linjaston liikennöintikustannussäästö bussijärjestelmään verrattuna on 5,9 M€ ja radan ylläpitokustannus vähennettynä 2,25 M€.
Viitesuunnitelman mukainen linjasto vähentää CO2-päästöjä 14.300 tonnia vuodessa.
TramWestin esite PDF-muodossa
TramWest-suunnitelma on laadittu vapaaehtoistyönä joukkoliikenteen ammattilaisten, opiskelijoiden ja muiden aiheesta kiinnostuneiden toimesta.