Kun rakennetaan metroa, sen on oltava sellainen että kukaan ei vahingossa jää junan alle eikä telo itseään, mutta bussi- ja ratikka- ja myös junapuolella sallitaan millaiset itsemurhaviritykset vain.
Kyllä länsimetrosta saataisiin puolet hinnasta pois jos:...
Länsimetrolle vaaditut turvallisuusrakenteet eivät ole tarpeen maantasoisessa raideliikenteessä, sen enempää ratikalle kuin metrojunillekaan. Koska kyse ei ole suljetusta ja häiriötilanteessa pimeästä tilasta, josta ei pääse pois.
Täytyykö tosiaan käydä yksitellen tämä lista läpi:
- sen rakentaa RHK tavalliseksi rautatieksi
Jos se tekee sen tunneliin, säännöt ovat samat. Vertaa Vuosaaren sataman tunneli. Se on ilman sitä, mitä länsimetrolta vaaditaan, joten siellä ei kuljeteta ihmisiä.
- jätetään laiturit mataliksi. Silloin voidaan ajaa junilla joissa on portaat alas asti, eikä tarvita erillisia poistumiskäytäviä hätätilanteita varten.
Kun laiturin korkeus on 35 cm, raiteelle joutunut pääsee sieltä pois yhdellä askeleella. Se on eri asia kuin kamppailla metri ylöspäin. Portaita ei tarvita kalustolle 35 cm laiturilla, koska ovet ja lattia voivat olla laiturin tasolla. Hätäpoistumiskäytävät liittyvät suljettuihin tunnelitiloihin, eivät laitureihin.
- jätetään automaattinen kulunvalvonta pois, ja ajetaan pelkkien opastimien turvin
Juuri näin. Kallita kun ovat insinöörien lelut. Opastimilla on ajettu rautateillä reilusti yli 150 vuotta. Turvallisuuteen liittyy pakkopyäsytys, ei se, että junassa ei ole kuljettajaa.
- jätetään asemilta liukuportaat pois.
Näin voi tehdä, kun tehdään maantasoista katuympäristöön sopivaa metroa, jossa laiturit ovat maanpinnan tasolla.
Syvimmällä maan alla oleville asemille hissi joka huolletaan joka toinen vuosi. Jos hissi jää jumiin niin onhan siinä tarra missä hissikorjaajien puhelinnumero.
Ei pidä tehdä maanalaisia asemia.
- ei tarvita uusia junia vaan vanhat Sm1-junat savat kelvata, ja ruuhka-aikaan voidaan ajaa myös veturijunilla.
Mitähän vikaa näissä oikeasti on? Ainakin ovat nopeampia ja istuinpaikkojakin on enemmän kuin HKL:n junissa.
Junista kytketään pois ovi-automatiikka, ja matkustajat avaavat ja sulkevat itse ovet. Tuuletuskin hoituu paremmin kun kesäaikaan ajetaan ovet auki.
Taitaa jo mennä ohi aiheen. Mutta epäilemättä turvallisempaa olisi metronkin ovissa, jos jokaisen kohdalla olisi junaemäntä niitä avaamassa ja sulkemassa. Työllisyyskin hoituisi.
- mitään kallista metrotaidetta ei hommata vaan annetaan kontulan karjujen bommata asemien seiniin tagejä
Vähissä on taide nykymetrossakin. Mutta ymmärrän kyllä, ettei rahaa jää estetiikkaan.
- maanpäällisille asemille ei mitään katoksia, täysin turhia
Niinpä varmaankin, koska eihän liityntäliikenteen vaihdosta ole mitään haittaa...
- infokyltit ja laiturinäytöt jätetään pois. Kyllä jokainen oman kotiasemansa tuntee, ja osaahan aikuinen lukea aikataulukirjaa.
Enpä ole havainnut aikataulukirjan lukijoita metroa käyttäessäni. Maanpäällisessä liikenteessä tosiaankin jokainen tuntee oman kotiseutunsa, joten kylttejä ei paljon tarvita. Maan alta kotipaikkaa onkin vaikea tunnistaa. Eli jälleen etu maanpäälliselle liikenteelle.
Antero