Tukholman raitiotiet

Onko Tukholmassa mitään johdinautoihin perustuvaa liikennesuunnitelmaa vireillä niinkuin Helsingissä? Onko siellä mietitty lainkaan tätä asiaa?

Tukholmaankin saisi hienot laajat systeemit trollikoilla, eikä tarvitsisi ryhtyä raitiotieinvestointeihin, kun kadutkin jo kerta ovat valmiina olemassa.
 
Onko Tukholmassa mitään johdinautoihin perustuvaa liikennesuunnitelmaa vireillä niinkuin Helsingissä?
Ei aivan, mutta katsohan tätä uutista:

Nobina vinner SL-upphandling i Norrtälje

Siellä kirjoitetaan mm. seuraavaa:

Nobina har vunnit upphandlingen av busstrafiken avseende Norrtälje. Upphandlingen drevs av Storstockholms Lokaltrafik, SL, avseende busstrafiken mellan huvudsakligen Stockholm och Norrtälje omfattande 85 bussar, varav 20 dubbeldäckare.

Toinen linkki aiheeseen:

Tuossahan olisi ideaa; pitäisi varmaan selvittää täälläkin ;).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
eikä tarvitsisi ryhtyä raitiotieinvestointeihin

Tämän jauhamiselle on tietysti omakin ketjunsa, mutta todettakoon nyt tähän, että bussi ei muutu ratikaksi sillä, että se laitetaan kulkemaan sähköllä. Tukholmassahan Spårväg Cityä on tietoisesti kehitetty siitä lähtökohdasta, että se korvaa bussiliikennettä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko Tukholmassa mitään johdinautoihin perustuvaa liikennesuunnitelmaa vireillä niinkuin Helsingissä? Onko siellä mietitty lainkaan tätä asiaa?

Tukholmaankin saisi hienot laajat systeemit trollikoilla, eikä tarvitsisi ryhtyä raitiotieinvestointeihin, kun kadutkin jo kerta ovat valmiina olemassa.

Tukholmassahan oli suhtis laaja trollikkajärjestelmä 1940-60-luvuilla. Trollikat kuitenkin todettiin huonoksi ratkaisuksi 1950-luvun lopulla ja järjestelmä ajettiin alas. Päätelmä ei ilmeisesti ole mihinkään muuttunut puolen vuosisadan aikana.
 
Kysymystä ei ehkä ollut asetettu kovin vakavalla mielellä, mutta tuotakin asiaa on pähkäillyt ainakin paikallinen kauppakamari. Juttu aiheesta.
Olikohan se joskus 90-luvun alussa kun muistan, että Stockiksessa puhuttiin jotain trollikoista ja muistan hämärästi jonkin sellaisen esitteen, jossa oli oikein kuvakin aiheesta. Taisi olla niin, että siinä oli SL:n keskustan bussilinjoista ainakin ex-41 esitetty trollikkalinjana (taisi olla joku muukin)? Nimimerkki Rattivaunukin ehkäpä muistaa tämän (taisi olla Tukholman UITP:n yhteydessä vuonna 1992, tai jotain?). Kyllä sielläkin on käsittääkseni siis tasaisin väliajoin "herätelty" trollikoita henkiin.

Mutta tuosta raitiovaunukaupasta: mielestäni se on toki todella hieno edistysaskel Tukholman joukkoliikenteelle ja olisikin varsin mielenkiintoista, jos Helsinki valitsisi saman toimittajan uusille raitiovaunuilleen.
 
Mutta tuosta raitiovaunukaupasta: mielestäni se on toki todella hieno edistysaskel Tukholman joukkoliikenteelle ja olisikin varsin mielenkiintoista, jos Helsinki valitsisi saman toimittajan uusille raitiovaunuilleen.

Mitkäs valmistajat nyt mukana enään ovat Transtechin lisäksi? CAF ilmeisesti? Ja vaikka olenkin joskus kuullut ratkemispäivän, niin voisiko joku sen kertoa toistamiseen? Joulukuussahan se oli, mutta milloin...

PS: Meikäläinen toivoo voittoa Transtechille. ;)
 
Mitkäs valmistajat nyt mukana enään ovat Transtechin lisäksi? CAF ilmeisesti?

Muodollisesti kaiketi Bomba, CAF, Skoda, Transtech ja Vossloh. Skodahan valitti jo ennen päätöstä tavasta, jolla toisen kierroksen tarjouspyyntö oli tehty, joten he ilmeisesti eivät usko itsekään pärjäävänsä kilpailussa annetuilla reunaehdoilla.
 
Loppusuoralla on kolme: Transtech, CAF ja Bombardier. Muut on tiputettu jo aiemmin ja Skodahan ei jättänyt tarjousta lopulta ollenkaan.
 
Sveriges Radion viimekuisen jutun mukaan SL arpoo Saltsjöbanan remonttia uudelleen. Danvikin/Henrikdalsbergin sillat ja tunnelit ovat osoittautuneet liian kalliinksi. Tarkoitus oli siis laittaa autoliikenne aika tyyriiseen tunneliin ja tehdä ratikoille uusi silta. Nyt vissiin väläytellään vaihtoehtona ajaa nykyisellä Saltsjöbananilla käsittääkseni uutta tunnelbanan standardin mukaista kalustoa eikä muuttaakaan rataa raitiotieksi.
 
Minusta on selvää, ettei Saltsjön rataa enää ryhdytä raitiotieksi muuttamaan. Suunnitelmia on veivattu niin paljon jo aiemmin, että on liian vähäinen kannatus aiemmin "viralliselle" ratikkavaihtoehdolle on ilmeinen. Uudesta kalustosta on siten kaiken järjen mukaan tulossa korkeille laitureille ja nykyiselle kalustoleveydelle sovitettua. Raitiotieinvestoinnit onkin järkevämpi suunnata reiteille, joilla raitiovaunun joustavuudesta ja soveltuvuudesta on etua.
 
Sveriges Radion viimekuisen jutun mukaan SL arpoo Saltsjöbanan remonttia uudelleen.

Ilmeisesti SL:n ja kaupungin uuteen strategiaan kuuluu edelleen raitiotie-Saltsjöbanan. Näin uutisoi Dagens Nyheter tänään. Svenska Dagbladet taisi itse asiassa kirjoittaa jo toukokuussa kuudesta uudesta raitiolinjasta, mutta tämä DN:n kartta näyttää hieman erilaiselta. Ehkä tajuttiin, että edes ylijäämämetrokalustolla ei kannata lähteä tilapäisesti Saltsjöhön ajelemaan, vaan että pitemmällä tähtäimellä raitiotieverkoston laajentaminen on taloudellisesti kannattavampaa.

Katsotaan, miltä vuosi 2030 näyttää Tukholmassa. Raitiotiemyönteisyys ainakin on suurta ja Tvärbanan on vuodesta toiseen kaupungin suosituin kulkuväline.
 
Takaisin
Ylös